Bukefalos 28 år!

Elräkningen för december?

Det låter ju bra :)

Eller kanske inte ändå, om man drar det på elräkningen så att man inte behöver betala så mycket...? För då är jag körd så att säga även om jag har rätt till det, eftersom jag inte kommer ha samma alls som under 2022. Så om man inte får pengar i handen är det nog kört för mig.
Pengarna dras inte på någon räkning utan de kommer betalas ut av försäkringskassan.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/utbetalning-av-elstod
 
Bor i bostadsrätt med vattenlednings radiatorer så vi har ju bara hushållsel men vi fick en 10% höjning på avgiften (ca 400 kr för mig) från årsskiftet som till stor del beror på höjda räntor och el.
Har bott här ca 20 år och avgiften har aldrig höjts med mer än en hundring per år tidigare.
 
5900 kr, hade räknat med 5500 men belastningen blev för hög en dag så nätavgiften drog iväg. Har fortfarande bunden el. Bekant med ungefär halva våran förbrukning hade en räkning på något mellan 7-8 000 kr.

Citerar mitt eget i inlägg. Fick reda på rörliga priset nu så räknade fram att vi skulle ha haft 14 800 kr för december om vi hade haft rörligt pris. Blir inte kul i framtiden🙁
 
Så har decembers elräkning trillat in och till min stora lättnad var den inte så mycket dyrare jämfört med förra året (som var tillräckligt dyr den) 😅. Beror främst på att vi gjort av med ca 20% mindre el jämfört med förra året. Såg nåt reportage för ett tag sen att folk varit bättre generellt på att snåla på el och kapa topparna genom att förlägga elförbrukande aktiviteter på andra tider.

Iallafall drogs en lättnadens suck här med tanke på hur tongångarna gått så var man orolig för en betydligt dyrare räkning 🙂.

Ja, hur ser det ut för er kära bukare?
Jag hoppas verkligen att de flesta slipper ha ont i magen när räkningarna ska betalas i slutet av månaden ❤.
Förra december kostade 2700 kr, nu 7800 kr. Samma förbrukning på några kWh när, vi ligger redan lågt för våra förutsättningar.

Perfekt timing med föräldraledighet. Men vi har litet sparpengar så vi löser nog den här vintern.
 
Pengarna dras inte på någon räkning utan de kommer betalas ut av försäkringskassan.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/utbetalning-av-elstod

Oj, om jag förstått rätt får jag stöd fast jag inte bodde i lägenheten i september. Eller blir det inget alls då det är bostadsrättsföreningen som står på själva nätavtalet? O_o

Flyttade in i slutet på oktober, men pga trassel med adressändring blev jag skriven i början av november. Konstigt om jag får pengar för förra ägarens förbrukning?
 
Jag tabbade mig lite. Har inte rörligt utan timpris.

Någon i elprisområde 3 som haft ett rörligt elpris på riktigt och vet vad ni fått betala per kWh?

Tror alla elbolag redovisar rörliga månadspriser på hemsidan. Men man får ju vara uppmärksam när man jämför så att samma saker ingår i priset. :)
 
Jag bor ju i bostadsrätt, lägenheten på 60 kvm, så min faktura är ju låg i relation till er andra. 325 kr för december för 84 kwh. Fakturan brukar dock ligga runt 120 kr per månad. Bode dock inte här förra december så kan inte jmf med det.
Rörligt pris och för december blev det ca 386 öre/kw. Bor i elområde 3 (Stockholm).
 
Senast ändrad:
Screenshot_20230108_074609.jpg

Gråa kurvan är december 2021. Då kostade det 439€ för 3389kwh... Tur att vi lyckats dra ner, och imorgon installeras vattenburen värme via vedeldad panna (gratis ved ur egen skog, yay!)
 
Räkningen (för enbart elen, dvs exkl elnät och skatt) för december blev nästan dubbelt så hög för december som för november. Förbrukningen i december var 13kwh högre än november.

Det kunde absolut vara värre, men jag tycker att det är jobbigt att det svänger så mycket hit och dit.
Vi bor i en hyreslägenhet med varmhyra. Bakade en del i december men använde inte vår torktumlare i nov/dec (hyresvärden har äntligen installerat en torktumlare i tvättstugan. Innan dess var vi tvungna att ha en egen, för att få tvätten torr..).
Område 3, rörligt elpris.
 
I februari ska det betalas ut. Alla får det, jag kan logga in hos min leverantör av fasta nätet för att se preliminärt belopp.
För tillbaka drygt 600, förbrukar drygt 1200 kWh/år
Inte alla. De i elområde 3 och 4 får.

Oj, om jag förstått rätt får jag stöd fast jag inte bodde i lägenheten i september. Eller blir det inget alls då det är bostadsrättsföreningen som står på själva nätavtalet? O_o

Flyttade in i slutet på oktober, men pga trassel med adressändring blev jag skriven i början av november. Konstigt om jag får pengar för förra ägarens förbrukning?
Den som står på abonnemanget. Spelar ingen roll vem som bor där eller inte bor där.

Så jag som köpte en stuga i somras kommer att få elstöd för den då jag ägde den 17 november 2022.
Men kan ev. vara skyldig enligt köpeavtalet att ge pengar till säljaren, om det använts standardformuleringar och beloppet anses hänförligt till tiden före köpet.
 
Det var som tusan. Jag slutade hålla koll på diskussionen kring elstödet ganska snabbt, eftersom jag fattade det som att vi inte skulle ha rätt till det (eftersom vi inte har särskilt hög förbrukning). Det var ju en trevlig överraskning. Min elnätsleverantör har noll och ingen information på hemsidan (provade just att logga in och leta), men får väl sätta mig och räkna på det själv vid tillfälle. :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp