Bukefalos 28 år!

Elräkningen för december?

Räknas kanske inte när man bor i lägenhet men fick 866 kr för två månader. Kommer inte ihåg vad jag hade just december i fjol men runt hundringen mindre.
Jag kör tvättmaskinen 3-5 ggr i veckan och har fönsterlampor tända dygnet runt.
 
4537 kr för 1286kwh, rörligt pris i elprisområde 3. Var orolig de dagar elen drog iväg på 300kr/dygn men så blev det ju bättre med priserna i slutet av månaden och ett par dagar låg nog under 15kr om jag minns rätt.
 
Fick min Eon faktura idag,som jag trodde runt 9000, 9262kr
Känns lite bättre när jag vet att jag får tillbaka 79 öre men bara har betalt 72 öre vid återbetalningen,extra 7 öre x dryga 7500kw
 
Så har decembers elräkning trillat in och till min stora lättnad var den inte så mycket dyrare jämfört med förra året (som var tillräckligt dyr den) 😅. Beror främst på att vi gjort av med ca 20% mindre el jämfört med förra året. Såg nåt reportage för ett tag sen att folk varit bättre generellt på att snåla på el och kapa topparna genom att förlägga elförbrukande aktiviteter på andra tider.

Iallafall drogs en lättnadens suck här med tanke på hur tongångarna gått så var man orolig för en betydligt dyrare räkning 🙂.

Ja, hur ser det ut för er kära bukare?
Jag hoppas verkligen att de flesta slipper ha ont i magen när räkningarna ska betalas i slutet av månaden ❤.
Vi har ju tack och lov fast pris vilket vi är väldigt glada över. Vi gjorde dessutom av med mer el i januari 2022 än i december så räknimgen låg på ungefär samma som den brukar vid den här tiden.
 
4537 kr för 1286kwh, rörligt pris i elprisområde 3. Var orolig de dagar elen drog iväg på 300kr/dygn men så blev det ju bättre med priserna i slutet av månaden och ett par dagar låg nog under 15kr om jag minns rätt.
Jag tabbade mig lite. Har inte rörligt utan timpris.

Någon i elprisområde 3 som haft ett rörligt elpris på riktigt och vet vad ni fått betala per kWh?
 
Har fått decemberräkningen för elhandel, 450 kr, 110 kwh. Bävar för elnätet eftersom ellevio flaggat för höjda priser och jag har den på kvartal.
 
50 öre per kW/h det är ungefär det jag betalar per kW/h resten är för elnät och typ 30 kronor per månad i något stöd för lokala elproducenter.
Vem får elstödet och hur får man det? Jag är inte så¨insatt, har bara hört att det inte kom i november som lovat så inte brytt mig om det, har inte orkat med det också med tanke på allt annat jag haft bry med.
 
Bara fått förbrukningen än och den var på lite mer än 300. Jag har bundet fram till sista mars. Sen blir det tufft.

Har Vattenfall på nätet och vi får väl se vad de kan hitta på. De brukar vara dubbelt så dyra som förbrukningen.
 
Vem får elstödet och hur får man det? Jag är inte så¨insatt, har bara hört att det inte kom i november som lovat så inte brytt mig om det, har inte orkat med det också med tanke på allt annat jag haft bry med.

I februari ska det betalas ut. Alla får det, jag kan logga in hos min leverantör av fasta nätet för att se preliminärt belopp.
För tillbaka drygt 600, förbrukar drygt 1200 kWh/år
 
I februari ska det betalas ut. Alla får det, jag kan logga in hos min leverantör av fasta nätet för att se preliminärt belopp.
För tillbaka drygt 600, förbrukar drygt 1200 kWh/år
Aha, jag loggade in i går och kikade på min användning då mamma pratade om att hon använt drygt 1000 kwh i december, låter massor och det står att jag använder 2485 kwh per år själv. Men såg inget om elstöd faktiskt. Får vä vänta och se om jag ens får något. Får man det för där man bor i februari eller gäller det där man bodde 2022?
 
Aha, jag loggade in i går och kikade på min användning då mamma pratade om att hon använt drygt 1000 kwh i december, låter massor och det står att jag använder 2485 kwh per år själv. Men såg inget om elstöd faktiskt. Får vä vänta och se om jag ens får något. Får man det för där man bor i februari eller gäller det där man bodde 2022?

Ingen aning faktiskt, har bott på samma ställe hela tiden 😊
 
Aha, jag loggade in i går och kikade på min användning då mamma pratade om att hon använt drygt 1000 kwh i december, låter massor och det står att jag använder 2485 kwh per år själv. Men såg inget om elstöd faktiskt. Får vä vänta och se om jag ens får något. Får man det för där man bor i februari eller gäller det där man bodde 2022?
sep 21-sep 22
 
Tack!
Och @Bison!

Att det ska vara så svårt att ens finna vettig info på sitt elbolags hemsida. Fann information om det som gällde december 2021 och januari och februri 2022, men det stod inget mer och hänvisade till en sida på Regeringen .se som inte fanns....
 
Aha, jag loggade in i går och kikade på min användning då mamma pratade om att hon använt drygt 1000 kwh i december, låter massor och det står att jag använder 2485 kwh per år själv. Men såg inget om elstöd faktiskt. Får vä vänta och se om jag ens får något. Får man det för där man bor i februari eller gäller det där man bodde 2022?
Den elanläggning du hade avtal för den 17 november 2022. Det datumet är den så kallade brytpunkten. Stödet kommer alltså att gå till det personnummer, samordningsnummer eller organisationsnummer som stod på elnätsavtalet den 17 november 2022

Så jag som köpte en stuga i somras kommer att få elstöd för den då jag ägde den 17 november 2022.
 
Den elanläggning du hade avtal för den 17 november 2022. Det datumet är den så kallade brytpunkten. Stödet kommer alltså att gå till det personnummer, samordningsnummer eller organisationsnummer som stod på elnätsavtalet den 17 november 2022

Så jag som köpte en stuga i somras kommer att få elstöd för den då jag ägde den 17 november 2022.
Det låter ju bra :)

Eller kanske inte ändå, om man drar det på elräkningen så att man inte behöver betala så mycket...? För då är jag körd så att säga även om jag har rätt till det, eftersom jag inte kommer ha samma alls som under 2022. Så om man inte får pengar i handen är det nog kört för mig.
 
Så har decembers elräkning trillat in och till min stora lättnad var den inte så mycket dyrare jämfört med förra året (som var tillräckligt dyr den) 😅. Beror främst på att vi gjort av med ca 20% mindre el jämfört med förra året. Såg nåt reportage för ett tag sen att folk varit bättre generellt på att snåla på el och kapa topparna genom att förlägga elförbrukande aktiviteter på andra tider.

Iallafall drogs en lättnadens suck här med tanke på hur tongångarna gått så var man orolig för en betydligt dyrare räkning 🙂.

Ja, hur ser det ut för er kära bukare?
Jag hoppas verkligen att de flesta slipper ha ont i magen när räkningarna ska betalas i slutet av månaden ❤.

5900 kr, hade räknat med 5500 men belastningen blev för hög en dag så nätavgiften drog iväg. Har fortfarande bunden el. Bekant med ungefär halva våran förbrukning hade en räkning på något mellan 7-8 000 kr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp