elsparkcykel - vad är bra?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har insett att en egen elsparkcykel skulle kunna vara det som gör att jag kan åka kollektivt till och från jobbet, åtminstone under den varmare årstiden.
Jag har 4 km till bussen hemifrån och drygt 1 km från busshållplatsen till jobbet i andra änden. Och för mig är det inte något alternativ att cykla, av flera orsaker (bl.a: vill undvika att bli svettig, begränsad energi och att jag bara kan cykla i ena änden) Men så var det någon som nämnde det där med elsparkcykel och att man kan ta med den på bussen (om den är ihopfällbar). Det skulle ju alltså göra att jag kan förflytta mig till och från bussen i båda ändar, utan att göra slut på hela dagens energimängd och utan att bli svettig.

Så, för att kunna börja utforska marknaden undrar jag om det är någon här som har lite kunskap om elsparkcyklar?
Det jag behöver är en sådan som dels orkar bära en lite tyngre person. Och dels måste den dessutom ha tillräckligt med kraft för att orka uppför en relativt brant backe - viadukt över järnvägsspår. (pratade med en kollega som köpt en billigare variant, som inte orkar uppför den backen, därav den specifika frågan... :p) Och, som sagt, ihopfällbar.
Vad innebär det i form av behov av motorkraft?
Tips på modeller?
 
Jag tittade lite och kom fram till att ungefär allting som är värt att ha sett till strecka och hastighet som jag vill åka (för mig på runt 60 kg) är olagligt att framföra på allmän väg så jag fortsätter att försöka cykla till bussen de få gånger jag åker buss men jag har å andra sidan lite längre till busshållplatsen hemifrån och ingen större nytta av att åka någonstans när jag kommer fram utan då är det för att jag vill till stan och där kan jag gå.

Men det var i somras jag tittade så det kan förstås ha dykt upp någonting bättre nu.
 
Jag har insett att en egen elsparkcykel skulle kunna vara det som gör att jag kan åka kollektivt till och från jobbet, åtminstone under den varmare årstiden.
Jag har 4 km till bussen hemifrån och drygt 1 km från busshållplatsen till jobbet i andra änden. Och för mig är det inte något alternativ att cykla, av flera orsaker (bl.a: vill undvika att bli svettig, begränsad energi och att jag bara kan cykla i ena änden) Men så var det någon som nämnde det där med elsparkcykel och att man kan ta med den på bussen (om den är ihopfällbar). Det skulle ju alltså göra att jag kan förflytta mig till och från bussen i båda ändar, utan att göra slut på hela dagens energimängd och utan att bli svettig.

Så, för att kunna börja utforska marknaden undrar jag om det är någon här som har lite kunskap om elsparkcyklar?
Det jag behöver är en sådan som dels orkar bära en lite tyngre person. Och dels måste den dessutom ha tillräckligt med kraft för att orka uppför en relativt brant backe - viadukt över järnvägsspår. (pratade med en kollega som köpt en billigare variant, som inte orkar uppför den backen, därav den specifika frågan... :p) Och, som sagt, ihopfällbar.
Vad innebär det i form av behov av motorkraft?
Tips på modeller?

Sambon använder sin för transport från laddaren (elbil) till arbetsplatsen på vissa arbetsställen. Han väger ungefär 100 pannor.

Vi kör Xiamo M365 Pro.

Edit: tror det kan vara värt att titta på denna https://www.ewheels.se/el-sparkcyke...v5QlacF42pbQissQ7ZAlT7whD9abY4eYaAiUCEALw_wcB
 
Sambon använder sin för transport från laddaren (elbil) till arbetsplatsen på vissa arbetsställen. Han väger ungefär 100 pannor.

Vi kör Xiamo M365 Pro.

Edit: tror det kan vara värt att titta på denna https://www.ewheels.se/el-sparkcyke...v5QlacF42pbQissQ7ZAlT7whD9abY4eYaAiUCEALw_wcB
Och fullständigt olaglig att använda i Sverige.

Tillägg: 250W motor är alltså inte tillräckligt för att kunna ge någon direkt fart, så länge man inte har trampor, så som elcyklar har. Vill man ha något som fungerar även i uppförsbackar, krävs det olagliga fordon.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 127
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp