Bukefalos 28 år!

Elstängsel och åskskydd

H

Hubil

Har lite funderingar kring åskskydd -
Hur vanligt är det att man har det till sina stängsel?
Hur vanligt är det att det händer olyckor pga åska?
Är det inte viktigare att ha uttaget till aggregatet jordat?

Om jag har förstått det rätt så måste ett åskskydd vara bättre jordat än jordningen till stängslet. Det skulle innebära att vi behöver 8-9 jordspett till åskskyddet, vilket känns ganska mycket att få ner i hård sandjord...

Redan vår 7 jordspett till elstängslet behöver antagligen kompletteras för ibland klagar vårt aggregat på att jordningen är dålig... (Fast när vi mäter med mätare verkar allt ok, både i jordningen och styrkan i stängslet..???)

Spelar det någon roll var man placerar spetten till åskskyddet? T ex för nära elstängslet eller stallväggen eller elstängslets jord?

Undrar en nybörjare på elstängsel... Vore trevligt om någon ville höra av sig med ideer....
 
Sv: Elstängsel och åskskydd

Jag har inget åskskydd i stängslet MEN jag har jordfelsbrytare till uttaget där stickproppen sitter , samt även ett överspänningsskydd OCH om jag är hemma när det åskar så drar jag ur sladden.

Aldrig drabbats av några olyckor kopplade till stängslet sas av åska - DÄREMOT har ett antal aggregat dött åskdöden. Och det är där det stora brandrisken är, och därför det är bra med ett överspänningsskydd och en jordfelsbrytare.
 
Sv: Elstängsel och åskskydd

Ok, fast jag trodde att jordfelsbrytare är detsamma som överspänningsskydd. Dvs skyddar mot överspänning från elnätet.
Åskskydd skyddar mot överspänning från elstängslet, men måste jordas för att fungera bra.

Men som sagt jag vet inte säkert...
 
Sv: Elstängsel och åskskydd

Jag trodde också det, men tydligen inte, även om båda skyddar. Men enligt elektrikern är det två olika saker, men måste man välja 'det ena' välj jordfelsbrytaren. Han förklarade det väldigt pedagogiskt, men jag minns inte helt. Men OM jag kommer ihåg rätt så jordfelsbrytaren hindrar från att man själv blir grillad/apparater blir strömförande osv om det blir knas, medan överspänningsskyddet skyddar själva apparaten från att gå sönder om det kommer för hög spänning (men utan 'knas' annars) in till apparaten. T ex på grund av just åska.

Dock är det kinkigt i vilken 'ordning' de monteras, det minns jag inte alls, men det ena ska sitta före det andra.
 
Sv: Elstängsel och åskskydd

Jag har två åskskydd till mitt elaggregat. Jordspetten både till elaggregat och åskskydd är nerslagna i (kanten av) en bäck.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp