Eltråd mellan hagar?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Prinsen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 948
P

Prinsen

Har ni hagar som är brevid varandra som endast är avdelade med elband/tråd? Jag vet att det rekomenderas att ha mellanrum så hästarna inte når varandra men OM man inte har det hur funkar det för er? Planerar hur vi ska bygga våra hagar och vill ha tips.:rofl:

Sv: Eltråd mellan hagar?

Distansisolatorer på båda sidor om staketet.Risken är att hästarna slår med frambenen eller sparkar på annat sätt och fastna i staketet om du inte har ngn avskiljning.Fungerar också med en tvärgående planka som du fäster isolatorerna i.

Sätt distansislatorer på båda sidor av staketet och ha ett lite högre staket.
Jag har stått i ett stall som inte hade något mellanrum mellan hagarna. Undertråden var nästan alltid nerriven...
Såg aldrig att det var osämja emellan hästarna, men tydligen så höll de på att veva med frambenen ändå.

Det funkar kanon ända tills den dan en häst fastnar med benen i tråden för att den hälsar på en häst på andra sidan staketet.
att ha dubbla staket är ett enkelt sätt att ta bort åtminstone en olycksrisk.

Vi har inget mellanrum mellan våra hagar och de är avdelade med tre st elband.

Hästarna når varandra över staketen och de står ofta och leker bitlekar med varandra, vilket resulterar i blödande bitskador (oftast i huvud/halsregionen), sönderbitna grimmor och täcken. Förra vintern hade vi distansisolatorer för banden högst upp och resultatet var detsamma.

Vad man väljer beror väl på hur många trasiga täcken och grimmor man är beredd att acceptera...

I år har en av hästarna trasslat in sig i tråden (hittills) med en lättare skada som följd. (Som tur var gick stolparna och tråden av, så han tog sig lös själv.)

Varför ändrar ni inte på staketet om ni har dessa problem?
synd om det händer en allvarligare olycka nästa gång:(

Jag hakar på lite här då jag har nästan samma fråga. Jag tänkte ha en sommar och en vinterhage, så hästarna ska gå tillsammans. Frågan är då om man måste ha en "korridor" emellan, eller kan jag bara dela av den? Och hur funkar det då med strömmen?

//Jezz

Jag har inte fått gehör för mina åsikter hos hyresvärden. H*n tycker dock att det börjar bli jobbigt att ständigt laga hagstolpar mm som gått sönder :angel: . För hyresvärden spelar skadorna på hästar och utrustning ingen roll, hyran kommer ju in ändå...

om hagarna inte ska användas samtidigt behöver du inte ha mellanrum.. korridoren emellan är mest till för att hästar ur den ena hagen inte ska nå hästar ur den andra hagen och småsparka mot varandra och så..
ska du ha el på bara ena hagen på på sommaren coh den andra på vintern så sätt isolarorer på båda sidrom om stolparna och gör två hagar som delar stolpar där de ligger kant i kant så att säga.. :)

hör egentligen inte till mellanrumsgrejen men en skolhäst som jag gillar avlivades idag, han fastnade med ett ben i eltråden i torsdags, kördes till klinik direkt och idag undersökte man skadan noggrannare och upptäckte att leden var för skadad så han skulle inte bli frisk igen :cry:

Hyr man ut så tror jag nog att man har ett visst ansvar för att stall och hagar är i ordning.hoppas han tänker om ,för allas bästa.

Javisst, h*n ansvarar för hagarnas skick. Det står i kontraktet. Men om h*n inte vill lyssna till andras åsikter, vad ska man göra? (Flytta, eller stå ut?)

Där jag har hästen uppstallad nu har vi ordentliga korridorer mellan vinterhagarna, och det känns tryggt.

I ett tidigare stall var vi tvungna att dela av hagen tillfälligt, och då fanns ingen möjlighet att bygga med mellanrum.

Då förlängdes stolparna så att de blev uppemot 2,5 m höga, och så sattes mycket tätt med eltråd så att hästarna verkligen drog sig för att försöka hälsa.
Funkade bra som nödlösning, men inte så praktiskt som permanent staket, kanske...:D

Ska ni bygga nya hagar så bygg ordentligt och praktiskt från början, det lönar sig i längden!

Säger som Saila... Sätt på tvärgående "bräder" som är runt 1 m i längd uppepå stolparna och sätt tråden på ytterspetsen ...
Iom att det blir i "halshöjd" och som sagt ca 1 m (helst inte mindre) så blir det för långt att stå och hälsa på den andra hästen.
Har man en tvärslå som är längre än en meter har du ju alltså minst 50 cm på varje hästs sida som de sen dessutom kan ha som "vifta med frambens mån", förhoppningsvis når de då inte in till undertråden med frambenen...

Ha rejäla avstånd mellan staketen, det är inte bara frambenen som kan skadas! Vet en häst som vände rumpan till (tror vi i alla fall) och slog mot hästarna i den angränsande hagen, hon fastnade med ett bakben i elbandet och slet av båda senorna under hasen. Den hästen travar nu på de gröna ängarna..... Vill oxå påpeka att detta var elband, inte tråd, hade det varit tråd hade den formodligen gått av och hästen hade klarat sig bättre, ett tunt vitt elband blir skarpt som en kniv...

För oss är det inga problem, men om det är hästar du absolut int vill ska nosa på varandra kan du ju låta dessa gå på en annan sida?

Vet många som inte har mellanrum mellan hagarna men när det hänt ngt så har stängslet gått av, så hästarna inte skadat sig.Man kan ju välja ett rep med inte så stor brottstyrka just mellan hagarna, har själv nu bara polytråden på 35kg, känns säkrare om hästarna skulle gå igenom eller fastna(har bara en hage).

Vi har bara vanigt tråd (en tråd) mellan hagarna, går där okända hästar i hagen bredvid räckte det med el i tråden. Det har dock bara hänt en gång, men då var det inga problem i alla fall :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 779
Senast: 13579vas
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 621
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 126
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 667
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka