Eltråd och snö??

Bukefalos 30 år!

anonymous1756

Trådstartare
Nu ska våran häst testa livet som lösdriftshäst! Men vi har problem!
Norra Sverige=mycket snö
Flera gånger per vinter så går trådarna (även övre) av pga för tung snö och detta skrämmer mig - hur ska man lösa detta?
Jag vill inte riskera att hon råkar stå utan tråd och speciellt inte mitt i natten..

Tjock tråd? band? rep? polartråd? Ståltråd? smal tråd? Vad fäster snön inte på? som är slitstark men också går sönder om det krisar…

Den ska vara synlig för hästarna och lätt att ha att göra med och byta om så behövs.

Vi är beredda att investera i dyrare tråd - men då ska det vara värt pengarna!

hjälp och tips uppskattas🙏

Norra Sverige=mycket snö
Flera gånger per vinter så går trådarna (även övre) av pga för tung snö och detta skrämmer mig - hur ska man lösa detta?
Jag vill inte riskera att hon råkar stå utan tråd och speciellt inte mitt i natten..

Tjock tråd? band? rep? polartråd? Ståltråd? smal tråd? Vad fäster snön inte på? som är slitstark men också går sönder om det krisar…

Den ska vara synlig för hästarna och lätt att ha att göra med och byta om så behövs.

Polarband alla gånger, och tätt mellan stolparna 👌🏻
Bor också i norra sverige med mycket snö.

Jag bor vid Norrbottenskusten och senaste åren har det varit mycket blötsnö och isregn, dvs otroligt tungt och fastnar på tråden.

Jag har 40mm band i vinterhagen och ibland får jag helt enkelt rensa dom. Stänga av strömmen och gå längs stängslet med handflatorna mot tråden.

I stora delen har jag 20mm band och det behöver inte rensas, och har inte heller gått av.

Bästa lösningen om du har rymmare är polarband, eftersom jordningen blir ett problem med rejält snötäcke. Jag skulle kunna koppla polar på mina band, men iom bredden och att jag håller dom tight spända så är det effektiv stängsling ändå.

Tänk på att de hårda vintrarna och långa soltimmarna slitet enormt på plast. Räkna med att behöva byta budgettråd vart femte år om du vill hålla det spänt, snyggt, och effektivt. Polarband och högre kvalitet håller lite längre.

Polarband alla gånger, och tätt mellan stolparna 👌🏻
Bor också i norra sverige med mycket snö.
Tusen tack, har kikat lite på
dom. Vi har inga kända rymmare men däremot en otroligt flyktbenägen häst😅

Jag läste någon recension om att det lätt fastnar snö på polarband eftersom dom är lite bredare, men det är inget som du märkt av?

Jag bor vid Norrbottenskusten och senaste åren har det varit mycket blötsnö och isregn, dvs otroligt tungt och fastnar på tråden.

Jag har 40mm band i vinterhagen och ibland får jag helt enkelt rensa dom. Stänga av strömmen och gå längs stängslet med handflatorna mot tråden.

I stora delen har jag 20mm band och det behöver inte rensas, och har inte heller gått av.

Bästa lösningen om du har rymmare är polarband, eftersom jordningen blir ett problem med rejält snötäcke. Jag skulle kunna koppla polar på mina band, men iom bredden och att jag håller dom tight spända så är det effektiv stängsling ändå.

Tänk på att de hårda vintrarna och långa soltimmarna slitet enormt på plast. Räkna med att behöva byta budgettråd vart femte år om du vill hålla det spänt, snyggt, och effektivt. Polarband och högre kvalitet håller lite längre.
Håller med om snön, otroligt mycket blötsnö numera.
Vi har inga kända rymmare men en rätt så flyktbenägen häst.
Tycker du att 20mm eller 40mm är bäst? Vi brukar gå och rensa här också🤗

Jag tror att vi har 20mm här, men är inackorderade så det ör inte så ofta tråden byts helt, och det kanske är en anledning till att tråden gått av tidigare vintar…

Jag skulle istället säga 2 mm aluminiumtråd. Leder ström bra, går av när ett djur går igenom (75 kg belastning), orsakar minimalt med skador, och för tunn för att det ska lägga sig snö på.

Håller med om snön, otroligt mycket blötsnö numera.
Vi har inga kända rymmare men en rätt så flyktbenägen häst.
Tycker du att 20mm eller 40mm är bäst? Vi brukar gå och rensa här också🤗

Jag tror att vi har 20mm här, men är inackorderade så det ör inte så ofta tråden byts helt, och det kanske är en anledning till att tråden gått av tidigare vintar…

Ja det är säkert gammal tråd, folk är dåliga på att underhålla sina hagar trots att shittytråd (billig vit) är jättebilligt.

När ni bygger eget kan ni ju göra det ordentligt och välja band, tråd, eller alu efter smak och budget.

Jag har 40mm gröna band i vinterhagen för att det är snyggt och väldigt synligt, men inte särskilt dyrt. Det blir en extra mental stängsling av synligheten. Jag har 4 band, högsta på 150cm (tappar minst 30cm när snön packas). Samma avstånd mellan alla stolp, mätt med hjälp av rep med knutar på så det går fort vid stängsling. Satt upp isolatorerna på samma höjd med hjälp av en bräda med streck på. Symmetri = blir vilsamt för ögat, prydligt.

Norra Sverige=mycket snö

Jag går med grepen när tråden blir väldigt nedtyngd, drygt men aldrig varit med om att den gått av pga snö dock trots billigaste varianten på vita band.
Däremot rymmare som går ut om det är dålig ström.
Men om jag skulle göra om hagen från scratch skulle jag sätta lite grövre kvalitetstråd istället för band så snön inte fastnar.

Tusen tack, har kikat lite på
dom. Vi har inga kända rymmare men däremot en otroligt flyktbenägen häst😅

Jag läste någon recension om att det lätt fastnar snö på polarband eftersom dom är lite bredare, men det är inget som du märkt av?
Riktiga polarband, dvs från franska elbandet är oerhört slitstarkt och i en helt annan klass ön andra band.
Absolut att det kan fastna snö, men har du tätt mellan stolparna och ordentligt spänt så är det inget problem. Blir det väldigt mycket is så får man gå ett varv och ta bort det helt enkelt, precis som med tråd eller andra band.
När vanliga band behöver bytas efter typ fem år så ser franska elbandet ut som nytt och håller minst dubbelt så länge.

Riktiga polarband, dvs från franska elbandet är oerhört slitstarkt och i en helt annan klass ön andra band.
Absolut att det kan fastna snö, men har du tätt mellan stolparna och ordentligt spänt så är det inget problem. Blir det väldigt mycket is så får man gå ett varv och ta bort det helt enkelt, precis som med tråd eller andra band.
När vanliga band behöver bytas efter typ fem år så ser franska elbandet ut som nytt och håller minst dubbelt så länge.

Precis, plasten på polarband är betydligt mer UV-beständig. Jag har för mig att den inte töjs ut lika mycket heller?

Jag har en kompis som haft samma polarband i typ 20 år, det enda hon fått göra på en del ställen är fixa metalltråden som bränt av, det har hon gjort med synål och koppartråd, helt enkelt vävt in ny ledare på sträckan det bränt.

Hade 40 mm band och 20 mm band i en annan. Jag har helt gått ifrån både band och rep. Det tar för mycket snö men framförallt is. Snö, tö och kyla om vartannat blir för tungt. Det är för mycket jobb att ständigt gå och rensa.
Det verkar som att de töjer sig också. Man går och spänner dem på våren och stolparna gillar det inte.

Jag har gått över till aluminiumtråd. Mycket bättre på alla sätt. Hästarna ser dem.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka