karamelldrottningen

Trådstartare
Någon här som tar det?
Jag började för några dagar sedan och första dagen var helt ok men både idag och igår var hemska.
Vad fick ni för biverkningar i början? Går de över senare?
 
Är inte van vid att ha högt blodtryck.
Har tidigare haft runt 96/63 puls 60
Idag (direkt efter intag) 117/81 puls 69
Igår 132/88 puls 84
Dagen innan 135/89 puls 124

Så pulsen har gått ner iaf men är fortfarande för hög. Men sedan vad anser ni om undertrycket? Det måste fresta på hjärtat en del?
 
Det är vanligt förekommande med övergående biverkningar vid insättning av all typ av psykofarmaka, många gånger förbättras dessa efter några veckors behandlingstid. Gällande centralstimulantia kan dock dosjustering krävas ganska tätt vid behandlingsstart. Om du upplever fortsatt försämring i ditt mående (ex. stegrande blodtryck) är det nog bra om du hör av dig till behandlande läkare för att diskutera ev. dosjustering eller annan åtgärd.

Med Elvanse kan man dock förvänta en viss stegring av både blodtryck och puls. Precis vid insättning eller doshöjning är det inte ovanligt att få ett högre blodtryck och en högre puls som sedan stabiliserar sig. Du har ju sedan tidigare ett hyfsat lågt såväl över- som undertryck, så jag kan förstå om du känner av förändringen i ditt blodtryck just nu i början.

Så länge du inte lider av hjärtmuskelsjukdom, medfött hjärtfel, genomgången infarkt etc. så innebär ett blodtryck under 140/90 samt behandling med Elvanse sällan risk för hjärt-kärlpåverkan. Övertrycket är det värde som oftare förutsäger hjärt-kärlbiverkningar.
 
Tack för ditt svar @Dimmoln !

Ja jag hoppas att det vänder snart. Känner inte igen min kropp. Upplever även att synen blivit lite sämre, pupillerna är även de större och reagerar långsammare med att bli mindre när man tänder ljuset.
Sedan har jag inte haft någon matlust alls dessa dagar och då slarvat med maten. På kvällen har jag sedan kunnat äta mer normalt igen men på dagen och eftermiddagen har det varit svårt och jag vet att får jag inte i mig något då blir jag mer tvär och vrålhungrig. Men inget sådant nu alls utan bara svag i kroppen. Känner av hur hjärtat slår ibland, hör det.

Sen har jag svettats mycket på natten nu (brukar aldrig göra det), men tänker att det är ett sätt för kroppen att anpassa sig?
 
Någon här som tar det?
Jag började för några dagar sedan och första dagen var helt ok men både idag och igår var hemska.
Vad fick ni för biverkningar i början? Går de över senare?

Jag har ätit Elvanse i ca 2 år nu. I början fick jag så pass hög puls och blodtryck att jag inte fick fortsätta. Minns inte blodtrycket men min vilopuls låg någonstans mellan 115-120 slag/min. Då fick jag prova en annan medicin, Intuniv. Den hade ingen effekt på mig när jag åt bara den, så jag frågade om jag kunde prova att kombinera Intuniv och Elvanse vilket gick bra. Intuniv har alltså en blodtryckssänkande effekt.

Dessa två tillsammans funkar hur bra som helst för mig. Jag har fortfarande lite för hög puls ibland, men inte så att det är farligt. Annars har jag inga direkta biverkningar tror jag. Jag svettas ju extremt mycket, men det har jag gjort sen innan jag började med Elvanse. Däremot KAN den ha gjort så jag svettas ännu mer. Det är dock vanligt att svettas mycket av Elvanse. Jag hade lite huvudvärk i början också, någon vecka. Men det gick över.

Hoppas dina biverkningar försvinner snart och att du mår bra på medicinen i övrigt :)
Kan tillägga att jag idag äter 40 mg Elvanse vilket jag har gjort i över ett år.
 
Jag fick ju en blodtrycksmätare i present för något år sedan. Tyckte det var en lite udda grej att ge bort men varit väldigt bra faktiskt. Så har kunnat följa blodtrycket över tid och snabbt se av förändringar.

Som jag har förstått det så är undertrycket något man ska hålla lite extra koll på?

Pulsen har iaf gått ner (halleluja). Obehaglig känsla att kroppen stressar och jobbar som om det vore ett maratonlopp när den ska vila.

Fick du några mer biverkningar när du enbart tog elvanse?
Har haft dålig blodcirkulation och blodådror som syns mer. Som på en gammal människa när blodådrorna sticker ut från händerna och fötterna :crazy:
 
Jag fick ju en blodtrycksmätare i present för något år sedan. Tyckte det var en lite udda grej att ge bort men varit väldigt bra faktiskt. Så har kunnat följa blodtrycket över tid och snabbt se av förändringar.

Som jag har förstått det så är undertrycket något man ska hålla lite extra koll på?

Pulsen har iaf gått ner (halleluja). Obehaglig känsla att kroppen stressar och jobbar som om det vore ett maratonlopp när den ska vila.

Fick du några mer biverkningar när du enbart tog elvanse?
Har haft dålig blodcirkulation och blodådror som syns mer. Som på en gammal människa när blodådrorna sticker ut från händerna och fötterna :crazy:
Varför tänker du att du har dålig blodcirkulation?
 
Varför tänker du att du har dålig blodcirkulation?
Idag har det varit lite bättre men haft iskalla fötter trots varit i solen och även kalla när jag testade ett varmt bad (tinade upp en stund men blev kalla igen) och sedan blåaktiga ju närmare foten och lilablå under fötterna. Idag däremot inte alls lika mycket, däremot har jag just nu 109 i puls och 142/90. Ska ta igen om en timme och se om det gått ner.
 
käkar Elvanse och mitt blodtryck är lite högt, dock inte så dom tycker det är för högt, hade väl lite svårare att somna typ första veckan men inte sen. Får ångest när den börjar gå ur kroppen, från början va det fruktansvärd ångest, nu är det hanterbart eftersom jag ändå har effekt i övrigt av den.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
2 406
Senast: CaisaCax
·
IT & mobiler Äntligen har vi en fungerande router igen och jag fick igår igång chromecasten utan problem. Funkade klockrent för både mig och sambon...
Svar
10
· Visningar
247
Senast: Kristall10
·
Tjatter Fick mig inget kaffe igår, bara en kopp te på morgonen, så nu har jag hemsk huvudvärk..... Medan jag väntar på att koffeinet ska kicka...
Svar
10
· Visningar
316
Senast: Praefatio
·
Hemmet Hörde något hemskt idag. Finish har tydligen slutat tillverka diskmaskinspulver! Min värld rämnar. Vad finns det för fler tillverkare...
2
Svar
39
· Visningar
1 357
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp