Marka81

Trådstartare
Hej!

Har redan skrivit och svarat i tråd om detta. Har läst och läst och läser för att hitta något som kan förbättra mina tänders hälsa. Har lättare frätskador enl. Tandläkaren/hygienist men tycker själv att det inte ser bra/kul ut. Har såklart vidtagit alla åtgärder för att skadorna inte ska bli värre. Vill ju att det nu ska bli ”bättre”. Vet att all forskning säger att det inte går. Emalj som är borta är och förblir borta. Bara få som säger sig lyckats att återfå/förbättra (lögn?) Att tänderna kan förbättra emaljen läka inifrån. Sällsynt jag vet🤪… men kanske… med rätt kost. Undvika fytinsyra som förhindrar kroppen att ta upp kalcium. Äta enbart vegetarisk kost (inte prövat än). Kanske kanske… någon för ute som lyckats förbättra tändernas emalj? Använder tandkräm med mycket kalcium (HAP).

Råd/idéer?

Marka81
 
Undvik att försämra läget, så drick inget med kolsyra, inga juicer, inga sötade drycker.
Vatten och mjölk är de måltidsdrycker som gäller om du vill vara snäll mot tänderna.

Borsta inte för hårt. Mjuk tandborste och lätt grepp.
 
Hej!

Har redan skrivit och svarat i tråd om detta. Har läst och läst och läser för att hitta något som kan förbättra mina tänders hälsa. Har lättare frätskador enl. Tandläkaren/hygienist men tycker själv att det inte ser bra/kul ut. Har såklart vidtagit alla åtgärder för att skadorna inte ska bli värre. Vill ju att det nu ska bli ”bättre”. Vet att all forskning säger att det inte går. Emalj som är borta är och förblir borta. Bara få som säger sig lyckats att återfå/förbättra (lögn?) Att tänderna kan förbättra emaljen läka inifrån. Sällsynt jag vet🤪… men kanske… med rätt kost. Undvika fytinsyra som förhindrar kroppen att ta upp kalcium. Äta enbart vegetarisk kost (inte prövat än). Kanske kanske… någon för ute som lyckats förbättra tändernas emalj? Använder tandkräm med mycket kalcium (HAP).

Råd/idéer?

Marka81

Du ska nog fråga tandläkaren. Och säger hen att det inte går så går det inte. Gå inte på några bluffar.

Det viktigaste du kan göra är att ta hand om tänderna nu. Inte dricka söta drycker, munskölj med fluor mitt på dagen (efter lunch är ett bra tillfälle!) och sånt.
 
Kolsyra är surt. Därav att det heter kolSYRA. Vanligt vatten (utan kolsyra) och mjölk är de bästa dryckerna för tänderna.

En anhörig är tandläkare och han avråder från kolsyra, inklusive Sodastream-vatten.

Jag har inte kollat upp det desto mer, litar på det jag hör hemma av en person som arbetar kliniskt som tandläkare.

Surt enligt pH är under 7. Kolsyrat vatten sägs ha ett genomsnittligt pH på ~5. Dvs kolsyrat vatten är surt.
Konstigt att folktandvården i länken jag postade inte skrev något om kolsyra då.
 
Surt enligt pH är under 7. Kolsyrat vatten sägs ha ett genomsnittligt pH på ~5. Dvs kolsyrat vatten är surt.
Ja och man ska komma ihåg att pH-skalan är logaritmisk, inte linjär. Så en ökning från 5 till 6 är 10 ggr "värre", inte "ett steg värre" eller hur man ska uttrycka sig.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp