Bukefalos 28 år!

Emil i Lönneberga - Amerika Biljetten (ulvlek)

Första DL är ikväll KL 21:30 Den är en OT omröstning, röstning sker i vanlig ordning med motivering. Vi ska kora Sveriges och Bukefalos favorit barnboksförfattare.
Det är väl lika bra att jag röstar, jag tror inte ngn annan kan komma fram med en bättre kandidat iaf :angel:. Jag röstar naturligtvis på världens bästa Astrid!!

Astrid hade en synnerlig förmåga att dela med sig doften av nyskördat hö, långa sommarlov och spänning utan att det blev för otäckt. Hon hade också en förmåga att skriva för alla åldrar och hennes böcker håller fortfarande samma kvalité nu som när jag läste dem som liten.

Sedan att hon även uppfann Rövarspråket (kanske inte i riktigt samma kvalité som Tolkiens språkskapande ;) ), men det räckte för att vi alla barn i Växsjö by och Lottefors skulle leka Röda/Vita rosen i flera år och vi i vita rosen kunde driva övriga till vansinne med vårt popopoppopanondode .... :)

Paddington röstar för Astrid Lindgren
 
Så nu har barnen åkt så nu har jag tid att titta på leken ordentligt.
Sedan har jag varit synnerligen duktig och kört ett pass till på den motionscykel jag införskaffat så nu kan jag med gott samvete sitta vid datorn idag :D


vad det gäller att utse den bästa barnboksförfattaren så känns ju Astrid som ett givet val, men jag tycker faktiskt att J K Rowlings som skrivit Harry Potter böckerna förtjänar en nominering också

Fantastiska böcker som också har den fördelen att varje bok blir lite vuxnare och riktar sig till den ålder som Harry Potter själv befinner sig i.

Härliga figurer och en historia som fortsätter i varje bok, även om varje bok i sig har en egen avslutad sådan.

Jag har ju läst böckerna högt 2 ggr ( en gång för varje barn ) genom hela serien och jag hade ju dessutom läst den själv innan, många av böckerna på engelska dessutom )

De var precis lika roliga att läsa för tredje gången som första gången, vilket ju är ett gott betyg :)
Sedan har det ju varit omåttligt populära filmer som gjorts också, även om jag tycker att böckerna är betydligt bättre än filmerna

quarter4ever röstar på J K Rowlings


 
sååå har nu läst igenom rollistan och det är ju en hel del som kan hända som påverkar leken, både från goda och från onda roller
Har givetvis lite frågor till @Lobelia ;)

Istället för att lynchas/käkas så kidnappas Emil av de onda byborna och de låser in honom i sickerboa tills de kan föra honom till Amerikabåten. Emil fortsätter med sina hyss från snickerboa men får varken skriva i leken, ha kontakt med goda lyan eller rösta.

Så detta gäller vare sig han lynchas eller käkas mao ? Att han hamnar i snickeboan istället för att dö och komma till goda lyan? Sedan har jag en fråga som hör ihop med Kommandorans möjligheter som jag också citerat här nedan vad menas med att hon predikar guds ord så att Emil inte kommer sig för att göra hyss? Ser inget om det på Emils rollbeskrivning vad det skulle innebära - och inte heller på kommandoran heller ? ( eller är jag trög?)


Krösamaja berättar gärna historier om myllingar, spöken, vättar och sjukdomar och hon har lite tumme med det han där upp och kan på så viss få viss spioninformation i form av en eller flera spionrader.
Spionlärling är rollen , fungerar den som " vanligt " och hon får full spioninfo första natten, och bara en rad därefter? men skickar inte vidare någon full spioninfo? Och inte heller dräller någon rad till onda lyan?
Eller hur ska man tolka det där med att hon "kan på så viss få viss spioninformation i form av en eller flera spionrader" ?
ÄH kom på att jag tänkte på lösmynt spion glöm det där med drällrader till lyan -men ja spionlärling brukar ju få ta över efter en vanlig spion- så vissa frågor är ändå relevanta mtp beskrivningen "kan på så viss få viss spioninformation i form av en eller flera spionrader"

Kommandoran kan tvinga hjonen att arbeta för henne vid 2 tillfällen. De kan:
  • Distrahera Alfred så att han glömmer att skydda en i familjen.
  • Predika guds ord så Emil inte kommer sig för att göra hyss.

här har jag alltså den funderingen om Emil som jag skrev om innan, hur går det till när hon predikar guds ord?
Vad det gäller Alfred hur distraheras han ?
Måste kommandoran typ gissa på vem som har vilken roll för att något av detta ska kunna ske eller meddelar hon bara att hon vill att det ena ska ske? Kan hon tom bestämma att bägge sakerna kan ske samma dygn?
Jag blir lite förvirrad över att det står
"kan tvinga hjonen att arbeta för henne vid 2 tillfällen. De kan:"
vilka är hjonen ?


Prästgården – God lya Katthultsborna som lämnat sitt hem, bortskrämda eller mutade, samlas på prästgården. Genom guds försyn lyckas de ta reda på en massa information, en rad av dessa skickas till en av de kvarvarande på gården för att hjälpa dem att hantera Amerikasektens härjningar..
tolkar jag det rätt att goda lyan får full spioninfo varje natt och sedan skickar en rad vidare till en person de finner lämpligt att få den raden? Finns det regler för tex om de får skicka till samma person flera ggr och i så fall hur många ggr på raken?
 
Senast ändrad:
Tja
Efter att ha funderat lite så väljer jag att rösta på Sven Nordqvist då både Mamma Mu och Pettson och Findus är böcker som jag minns från min barndom.
Jag bara älskar illustrationerna!

Blacksmithfarm röstar på Sven Nordqvist
 
kom på en fråga till !
Ang Emils hyss:
Emil hittar på ett hyss om dagen han kan lägga en extraröst, förhäxa någon så dennes röst inte räknas, förtrolla så någon tvingas teoria eller rösta som på den Emil vill eller dela ut en extra röst. Emil kan själv välja ordning på hyssen och tar de slut så börjar han om men med samma ordning igen.
Vad händer om han oturligt råkar bli lynchad eller käk omgående och INTE utnyttjat att lägga en extra röst? med tanke på att han får fortsätta med hyssen i snickarboan , men måste använda alla innan han får börja om? Han fick ju inte rösta från snickarboan? Tar det stopp på hans hyss då så de inte kan börja om ?
 
Vem är sverige och Bukes bästa barnboksförfattare? (DL 21:30)

15:22 Paddington röstar för Astrid Lindgren
16:00 quarter4ever röstar på J K Rowlings
16:28 Blacksmithfarm röstar på Sven Nordqvist

Astrid Lindgren 1
J K Rowlings 1
Sven Nordqvist 1




:laugh:
 
sååå har nu läst igenom rollistan och det är ju en hel del som kan hända som påverkar leken, både från goda och från onda roller
Har givetvis lite frågor till @Lobelia ;)



Så detta gäller vare sig han lynchas eller käkas mao ? Att han hamnar i snickeboan istället för att dö och komma till goda lyan? Sedan har jag en fråga som hör ihop med Kommandorans möjligheter som jag också citerat här nedan vad menas med att hon predikar guds ord så att Emil inte kommer sig för att göra hyss? Ser inget om det på Emils rollbeskrivning vad det skulle innebära - och inte heller på kommandoran heller ? ( eller är jag trög?)



Spionlärling är rollen , fungerar den som " vanligt " och hon får full spioninfo första natten, och bara en rad därefter? men skickar inte vidare någon full spioninfo? Och inte heller dräller någon rad till onda lyan?
Eller hur ska man tolka det där med att hon "kan på så viss få viss spioninformation i form av en eller flera spionrader" ?
ÄH kom på att jag tänkte på lösmynt spion glöm det där med drällrader till lyan -men ja spionlärling brukar ju få ta över efter en vanlig spion- så vissa frågor är ändå relevanta mtp beskrivningen "kan på så viss få viss spioninformation i form av en eller flera spionrader"



här har jag alltså den funderingen om Emil som jag skrev om innan, hur går det till när hon predikar guds ord?
Vad det gäller Alfred hur distraheras han ?
Måste kommandoran typ gissa på vem som har vilken roll för att något av detta ska kunna ske eller meddelar hon bara att hon vill att det ena ska ske? Kan hon tom bestämma att bägge sakerna kan ske samma dygn?
Jag blir lite förvirrad över att det står
"kan tvinga hjonen att arbeta för henne vid 2 tillfällen. De kan:"
vilka är hjonen ?



tolkar jag det rätt att goda lyan får full spioninfo varje natt och sedan skickar en rad vidare till en person de finner lämpligt att få den raden? Finns det regler för tex om de får skicka till samma person flera ggr och i så fall hur många ggr på raken?

kom på att lösmynt spion och spionlärling inte är samma roll. så skrev ett tillägg under frågorna jag hade om spionlärlingen. Hann få med tillägget- men inte att skriva en Edit varför jag ändrade inlägget - men skriver det så här istället.
 
Så nu har barnen åkt så nu har jag tid att titta på leken ordentligt.
Sedan har jag varit synnerligen duktig och kört ett pass till på den motionscykel jag införskaffat så nu kan jag med gott samvete sitta vid datorn idag :D


vad det gäller att utse den bästa barnboksförfattaren så känns ju Astrid som ett givet val, men jag tycker faktiskt att J K Rowlings som skrivit Harry Potter böckerna förtjänar en nominering också

Fantastiska böcker som också har den fördelen att varje bok blir lite vuxnare och riktar sig till den ålder som Harry Potter själv befinner sig i.

Härliga figurer och en historia som fortsätter i varje bok, även om varje bok i sig har en egen avslutad sådan.

Jag har ju läst böckerna högt 2 ggr ( en gång för varje barn ) genom hela serien och jag hade ju dessutom läst den själv innan, många av böckerna på engelska dessutom )

De var precis lika roliga att läsa för tredje gången som första gången, vilket ju är ett gott betyg :)
Sedan har det ju varit omåttligt populära filmer som gjorts också, även om jag tycker att böckerna är betydligt bättre än filmerna

quarter4ever röstar på J K Rowlings

Vi har alla vårt sätt att tolka "Sveriges" ;)


Första DL är ikväll KL 21:30 Den är en OT omröstning, röstning sker i vanlig ordning med motivering. Vi ska kora Sveriges och Bukefalos favorit barnboksförfattare.
 
Vi har alla vårt sätt att tolka "Sveriges" ;)
:idea: aha- ska författaren vara svensk har du tänkt dig? @Lobelia?
Vi ska kora Sveriges och Bukefalos favorit barnboksförfattare.
Jag tolkade det som vem som var mest populär ( eller ja- ens favorit ) i Sverige ( och på Buke ) inte att det skulle vara en svensk författare med nödvändighet ?
 
:idea: aha- ska författaren vara svensk har du tänkt dig? @Lobelia?
Vi ska kora Sveriges och Bukefalos favorit barnboksförfattare.
Jag tolkade det som vem som var mest populär ( eller ja- ens favorit ) i Sverige ( och på Buke ) inte att det skulle vara en svensk författare med nödvändighet ?
alltså hade du formulerat det som @Blacksmithfarm gjorde i sin sammanställning:
Vem är sverige och Bukes bästa barnboksförfattare? (DL 21:30)

så hade jag hängt med men du skrev ju
Vi ska kora Sveriges och Bukefalos favorit barnboksförfattare.
:D


Men ska det vara en svensk författare så kommer jag givetvis ändra rösen, jag tolkade din formulering annorlunda bara :)
 
Sverige har många bra barnboksförfattare! Förutom Astrid Lindgren finns Lennart Hellsing, Barbro Lindgren, Maria Gripe för att nämna några.

Min röst hamnar dock på en lite mindre känd författare, Peter Pohl, som bland annat skrivit "Janne, min vän" och den delvis självbiografiska Regnbågsserien.

Dentaku röstar på Peter Pohl
 
Så detta gäller vare sig han lynchas eller käkas mao ?

Att han hamnar i snickeboan istället för att dö och komma till goda lyan?

Svar: Ja

Sedan har jag en fråga som hör ihop med Kommandorans möjligheter som jag också citerat här nedan vad menas med att hon predikar guds ord så att Emil inte kommer sig för att göra hyss? Ser inget om det på Emils rollbeskrivning vad det skulle innebära - och inte heller på kommandoran heller ? ( eller är jag trög?)
Att Emil lyssnar på bibelord och inte har tid att göra hyss under nästa tillämpliga DL. Det står som en del i Kommandorans rollbeskrivning och ja det påverkar Emil.

Spionlärling är rollen , fungerar den som " vanligt " och hon får full spioninfo första natten, och bara en rad därefter? men skickar inte vidare någon full spioninfo? Och inte heller dräller någon rad till onda lyan?
Eller hur ska man tolka det där med att hon "kan på så viss få viss spioninformation i form av en eller flera spionrader" ?
ÄH kom på att jag tänkte på lösmynt spion glöm det där med drällrader till lyan -men ja spionlärling brukar ju få ta över efter en vanlig spion- så vissa frågor är ändå relevanta mtp beskrivningen "kan på så viss få viss spioninformation i form av en eller flera spionrader"
Spionlärlingen får ett begränsat antal spionrader, fler än 0 och färre än alla.



här har jag alltså den funderingen om Emil som jag skrev om innan, hur går det till när hon predikar guds ord?
Vad det gäller Alfred hur distraheras han ?
Måste kommandoran typ gissa på vem som har vilken roll för att något av detta ska kunna ske eller meddelar hon bara att hon vill att det ena ska ske? Kan hon tom bestämma att bägge sakerna kan ske samma dygn?
Jag blir lite förvirrad över att det står
"kan tvinga hjonen att arbeta för henne vid 2 tillfällen. De kan:"
vilka är hjonen ?
Hjonen är Kommandorans hjon i fattighuset, närmre bestämt Sali Amalia och Alfreds farfar Stolle-Jocke men jag tog bort namnen för att inte förvirra då de inte är med i leken som roller.

Nej Kommandoran måste inte gissa utan hon gör vad som sägs i rollen, skickar ut hjonen att göra hennes skitjobb och det gäller vid olika tillfällen inte samtidigt.




tolkar jag det rätt att goda lyan får full spioninfo varje natt och sedan skickar en rad vidare till en person de finner lämpligt att få den raden? Finns det regler för tex om de får skicka till samma person flera ggr och i så fall hur många ggr på raken?
Ja de får full spioninfo. Miss av mig, de får skicka till vem de vill men måste vänta 2 dygn till nästa gång (alltså max var 3:e natt till en person)
 
alltså hade du formulerat det som @Blacksmithfarm gjorde i sin sammanställning:
Vem är sverige och Bukes bästa barnboksförfattare? (DL 21:30)

så hade jag hängt med men du skrev ju
Vi ska kora Sveriges och Bukefalos favorit barnboksförfattare.
:D


Men ska det vara en svensk författare så kommer jag givetvis ändra rösen, jag tolkade din formulering annorlunda bara :)
Tolkningen är fri :), jag ser att jag inte var helt tydlig :o.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp