Bukefalos 28 år!

Emil i Lönneberga - Amerika Biljetten (ulvlek)

Vem är sveriges och Bukes favorit barnboksförfattare? (DL 21:30)

15:22 Paddington röstar för Astrid Lindgren
16:00 quarter4ever röstar på J K Rowling
16:28 Blacksmithfarm röstar på Sven Nordqvist
17.16 Dentaku röstar på Peter Pohl
17.20 Mirtai röstar på Peter Pohl


Astrid Lindgren 1
J K Rowling 1
Sven Nordqvist 1
Peter Phol 2





 
slänger in en liten fördelnings fundering också :
goda roller ( namngivna 9 st )
Emil ( typ god fe )
Alfred ( ängel)
Ida ( Besserwisser)
Griseknoen ( bagare)
Alma och Anton Svensson ( tvillingar)
Lina ( byfåne)
Krösamaja ( spionlärling)
katthultare ( bybor ) 1-3 st ?

onda roller (namngivna 3 st )
Kommondoran ( modifierad trollpacka och ulv ) ingår i lyan
Amerikasekten ( ulvar ) 1-3 st ?
Ordföranden i Nykterhetslogen ( Svart får ) från början utanför lyan, kan komma att ingå i lyan om de gissar rätt på vem som är svarta fåret

Vi är 15 med i leken och 12 roller totalt är namngivna- enda antalen vi inte vet är antal bybor och antal ulvar: Svarta fåret känner till lyan och lyan får gissa 3 ggr på vem som är svarta fåret som vid rätt gissning kommer in i lyan.
( fundering - gissningarna blir ju lite av en " sia " för ulvarna också om de råkar gissa fel - i så fall vet de ju att den de gissar fel på är god )

så 3 till ska fördelas på ulvar och bybor

ska det vara efter 1/3 dels principen då borde det ju vara 5 onda av 15 ? Vilket i så fall skulle lämna 10 goda ?
Mindre än en bybo kan det ju inte vara och har svårt att se hur det skulle kunna vara mer än max 3
På samma sätt kan man utgå från att ulvarna ( utöver kommodoran) måste vara minst 1 men har även här svårt att se att de kan vara fler än max 3

Rimligaste enligt 1/3-dels principen skulle vara att anta att det är 2 bybor och 3 ulvar vilket ger exakt en tredjedel -men såklart att det kan vara åt det andra hållet också, 3 bybor och 2 ulvar .( vilket skulle ge 11 goda och 4 onda ≈26,66 % onda )
 
Jag har funderat en del... Vilka böcker påverkade mig mest när jag var liten? Vilka böcker läste jag om och om igen? Visst var Astrid Lindgren fantastisk, men jag läste aldrig hennes böcker själv utan fick dem lästa. Förvisso flera gånger, men den serie jag läst flest gånger och som betydde mest för mig som barn var Britta och Silver. Alltså

Habina röstar på Lisbeth Pahnke
 
Jag är ju uppväxt med Emil, Pippi, Karlsson på Taket osv så det känns ju som om Astrid Lindgren var en del av mitt liv.. jag älskade Emil och hade alla filmerna på LP skiva och kan varenda rad utantill :D

Astrid hade ett sådant fascinerande sätt att berätta :

fio röstar på Astrid Lindgren
 
Artline röstar på Astrid Lindgren

Hur skulle ens barndom ha varit utan henne? Även om det finns flera bra så är hon helt klart den som borde vinna :love:
 
Jag är här!

Jag är ju ett riktigt Potterhead så Jfrelin röstar på J K Rowling eftersom tolkningen var fri
 
Vem är sveriges och Bukes favorit barnboksförfattare? (DL 21:30)

15:22 Paddington röstar för Astrid Lindgren
16:00 quarter4ever röstar på J K Rowling
16:28 Blacksmithfarm röstar på Sven Nordqvist
17.16 Dentaku röstar på Peter Pohl
17.20 Mirtai röstar på Peter Pohl

18.51 Habina röstar på Lisbeth Pahnke
19.24 fio röstar på Astrid Lindgren
19.32 Artline röstar på Astrid Lindgren
19.33 Jfrelin röstar på J K Rowling


Astrid Lindgren 3
J K Rowling 2
Sven Nordqvist 1
Peter Phol 2

Lisbeth Pahnke 1
 
kom på en fråga till !
Ang Emils hyss:

Vad händer om han oturligt råkar bli lynchad eller käk omgående och INTE utnyttjat att lägga en extra röst? med tanke på att han får fortsätta med hyssen i snickarboan , men måste använda alla innan han får börja om? Han fick ju inte rösta från snickarboan? Tar det stopp på hans hyss då så de inte kan börja om ?
@Lobelia tror inte att du svarat på detta?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp