En annan skolavslutning

Thaliaste

Trådstartare
Ja det är ju skolavslutningstider nu, så även på Buke tydligen.

Jag har några vänner som är lärare och senaste 2 veckorna har det rasslat förbi en massa inlägg på Facebook om deras avslutningar. En sak som jag tänkt på är att det verkar ganska vanligt med presenter till lärarna, och då även från enskilda elever. Jag har jobbat på flera olika myndigheter, och det har alltid varit väldigt noga med vad man får ta emot och inte, och då är det oftast "inte" som gällt (typ enkelt fikabröd vid möte har varit varit ok).

Lärarjobbet innebär ju verkligen myndighetsutövning, vad gäller för regler för gåvor där?

När jag var barn hade vi insamling gemensamt i klassen och köpte blomma och ibland någon present, men då gav det gemensamt vilket jag tycker är ok. Nu verkar det inte ovanligt med enskilda gåvor, är mina vänner undantag eller är det vanligt idag? Och varför gäller inte samma regler för skolan som för andra myndigheter i så fall?
 
Jag har aldrig haft en tanke på att ge en gåva enskilt till någon lärare. Men jag är å andra sidan hårt drillad inom myndigheter också... :idea:
 
Fast det är ju inga stora summor det handlar om, och då oftast riktat till tex en mentor som har hjälpt eleven mycket. Där jag arbetar är det vanligast från elever som inte är födda i Sverige, de är inte så jante antar jag och har en helt annan gåvokultur.
Annars är det väl absolut vanligast att eleverna lägger en tia/tjuga var och läraren får en blomma eller liknande.

Några regler har jag inte sett. Självklart får det ju inte överdrivas.
 
Har faktiskt aldrig tänkt på att det skulle vara reglerat...Enda jag tänkte på i veckan på dotterns avslutning var att det måste vara jobbigt för lärarna att bära med sig alla presenter och blommor hem och att det kanske vore smidigare att skramla till en gemensam present.. :P De fick nog gåvor av de flesta = 29 prylar att bära hem.
Ändå var vi en av dom som gav gåva, kändes fint då de gett våra barn så fin skolstart och att vi inte kommer ses igen (andra lärare nästa termin, i ettan). Men hade inte haft ngt emot att skramla till en gemensam present om ngn föreslagit det.
 
Fast det är ju inga stora summor det handlar om, och då oftast riktat till tex en mentor som har hjälpt eleven mycket. Där jag arbetar är det vanligast från elever som inte är födda i Sverige, de är inte så jante antar jag och har en helt annan gåvokultur.
Annars är det väl absolut vanligast att eleverna lägger en tia/tjuga var och läraren får en blomma eller liknande.

Några regler har jag inte sett. Självklart får det ju inte överdrivas.

På de myndigheter jag jobbat så är det inte heller stora summor det handlat om, utan mer om att den som är i beroendeställning till den som står för myndighetsutövningen ger den senare en gåva. Inte heller är det avgörande om det är troligt att beslutet påverkats av det eller inte, utan beroendeförhållandet och risken för att det överhuvudtaget kan misstänkas kunna påverka räcker.

I många andra länder så är korruption mycket med utbredd än här, och visst har vi olika gåvokulturer i stor även utanför det mutbara, men det har inte med jante att göra. Våra lagar om mutor och jäv har till syfte att upprätthålla förtoendet för våra myndigheter, inget annat.

Jobbar du som lärare?
 
Har faktiskt aldrig tänkt på att det skulle vara reglerat...Enda jag tänkte på i veckan på dotterns avslutning var att det måste vara jobbigt för lärarna att bära med sig alla presenter och blommor hem och att det kanske vore smidigare att skramla till en gemensam present.. :P De fick nog gåvor av de flesta = 29 prylar att bära hem.
Ändå var vi en av dom som gav gåva, kändes fint då de gett våra barn så fin skolstart och att vi inte kommer ses igen (andra lärare nästa termin, i ettan). Men hade inte haft ngt emot att skramla till en gemensam present om ngn föreslagit det.

Jag förstår att man vill visa sin uppskattning men jag tänker att det borde finnas andra sätt att framföra den på. Ett fint kort där man beskriver i ord, som läraren kan ha kvar t ex. Eller en gemensam present, om någon tar på sig att fixa det.

Och hur känns det för de enstaka som inte kunde (eller ville) ge en present?
 
Ja det är ju skolavslutningstider nu, så även på Buke tydligen.

Jag har några vänner som är lärare och senaste 2 veckorna har det rasslat förbi en massa inlägg på Facebook om deras avslutningar. En sak som jag tänkt på är att det verkar ganska vanligt med presenter till lärarna, och då även från enskilda elever. Jag har jobbat på flera olika myndigheter, och det har alltid varit väldigt noga med vad man får ta emot och inte, och då är det oftast "inte" som gällt (typ enkelt fikabröd vid möte har varit varit ok).

Lärarjobbet innebär ju verkligen myndighetsutövning, vad gäller för regler för gåvor där?

När jag var barn hade vi insamling gemensamt i klassen och köpte blomma och ibland någon present, men då gav det gemensamt vilket jag tycker är ok. Nu verkar det inte ovanligt med enskilda gåvor, är mina vänner undantag eller är det vanligt idag? Och varför gäller inte samma regler för skolan som för andra myndigheter i så fall?
Nu ska vi inte vara negativa när folk och barn försöker att vara snälla och omtänksamma. En del barn har större behov och då kanske fler skäl att visa tacksamhet. Jag tycker att en ska uppskatta alla försök att vara snäll och inte tracka ned.

Betygens värde är framförallt att E är godkänt och i de vanliga programmen så utökar kommun platserna på gymnasieskolan om det finns ett överskott på sökande. Jag menar Samhäll, natur etc. Så det finns inte jättestora grundläggande krav att få överbetyg, möjligen egen eller föräldrars vilja.

Dock, håller jag med och det är värt att diskutera. Ja, mycket med skolan är konstigt. I vår stad , inte våra ungars skola, är det tydligen kotym att åttaklassare serverar på nians avslutning. I åttan är inte ens alla 15 år och att arbeta på kvällstid? Jättekonstigt.

Jag vet inte men i vår skola försökte de iallafall samla ihop pengar genom att sälja kakor och New wave etc till skolresan men så tror jag inte det är överallt.

Bara det faktum att ungarna genom hela småskolan får tillsagt att de ska ta med sig frukt till fruktstunden. Jamen gör som i Norge, ta med smörgås då till lunch då, tycker jag.

Jag vet inte.
 
@tara
Jag är inte negativ, jag bara undrar varför regler som gäller andra myndigheter inte gäller skolan, där myndighetsutövning sker på ett väldigt direkt sätt.
 
@tara
Jag är inte negativ, jag bara undrar varför regler som gäller andra myndigheter inte gäller skolan, där myndighetsutövning sker på ett väldigt direkt sätt.
Jag menade inte att vara negativ mot dig heller, ursäkta, jag menar bara så där allmänt. Det är väl ganska positivt egentligen om folk vill vara snälla. Fastän jag förstår om du ser lärarna som auktoritärer. Dock tror jag det är mindre gåvor på gymnasiet och där kan betyg innebära något. Betygen på grundskolan är mest till för att kolla grundläggande kunskaperna, dvs E , annars ska stöd sättas in.
 
På de myndigheter jag jobbat så är det inte heller stora summor det handlat om, utan mer om att den som är i beroendeställning till den som står för myndighetsutövningen ger den senare en gåva. Inte heller är det avgörande om det är troligt att beslutet påverkats av det eller inte, utan beroendeförhållandet och risken för att det överhuvudtaget kan misstänkas kunna påverka räcker.

I många andra länder så är korruption mycket med utbredd än här, och visst har vi olika gåvokulturer i stor även utanför det mutbara, men det har inte med jante att göra. Våra lagar om mutor och jäv har till syfte att upprätthålla förtoendet för våra myndigheter, inget annat.

Jobbar du som lärare?
Jag arbetar på skola, innan jobbade jag på myndighet.

På tidigare jobb fick vi inte heller ta emot gåvor, men det var mycket svårt att säga nej vid vissa tillfällen. Pengar var såklart defintivt nej, men hembakta kakor eller annat ätbart tog vi emot. Kanske därför jag inte ser något större bekymmer med att lärare tar emot gåvor motsvarande chokladask. Typ som när man tackar vem som helst.

Edit: det står inget på Skolverkets hemsida vad jag kan se.
 
Jag tror att skolan isf måste vara mer tydlig vad som gäller... för är det första gången man har ett skolbarn och speciellt första året så känner man kanske inte de andra föräldrarna och kan diskutera sådana här saker...
Om det ses som ett problem så kanske det bör lyftas av skolan? I sista månadsbrevet eller liknande..
Men jag vet inte om det går att reglera hur givande ska gå till...

Vi skrev ett kort till gåvan där vi tackade för året som gått och beskrev hur viktig läraren varit för vårt barn, tror det egentligen är en finare gest än själva gåvan... Men det är inpräntat på ngt sätt att man ska köpa ngt för att visa sin uppskattning... Själv känner jag att är det ett avslut, man inte ses mer, så är en gåva "viktigare" än en vanlig avslutning där man snart ses igen.
Kan tänka mig att vi vid nästa avslutning ger en blomma, och ett kort med" tack för detta året, vi ses i höst igen"... typ :D
 
Jag arbetar på skola, innan jobbade jag på myndighet.

På tidigare jobb fick vi inte heller ta emot gåvor, men det var mycket svårt att säga nej vid vissa tillfällen. Pengar var såklart defintivt nej, men hembakta kakor eller annat ätbart tog vi emot. Kanske därför jag inte ser något större bekymmer med att lärare tar emot gåvor motsvarande chokladask. Typ som när man tackar vem som helst.

Edit: det står inget på Skolverkets hemsida vad jag kan se.

Ja, det var svårt vid vissa tillfällen även vid mina arbetsplatser, och fikabröd tog vi emot i måttlig mängd när vi träffade någon. Dock inte choklad godis som skickades till oss vid jul, påsk etc. Vi fick absolut inte ta emot något som tack efter ett avslutat ärende (som då oftast var positivt för den berörda, om det var aktuellt med ett tack och gåva...)
Mina vänner, som var upprinnelsen till att jag reagerade, har bl a fått smycken, biobiljetter, och en sjal vilket jag tycker går klart över en chokladask.

Just eftersom jag själv vet hur svårt det kan vara ibland så tror jag att det vore bra för alla om det förtydligades vad som gäller, både för lärare och för elever. Det är ju lätt att det drar iväg annars, att det känns som en förväntan som ökar när man ser vad alla andra har med sig.
 
Googlade lite och hittade mest gamla artiklar, verkar inte vara någon större debatt om detta just nu.
Några nyligen publicerade fanns det dock, den här var rätt informativ:
http://www.sydsvenskan.se/2016-06-09/sa-dyr-far-sommarpresenten-till-lararna-vara

I korthet:
Även lärare omfattas av mutlagstiftningen.
Kommunen eller skolan bör ha en policy kring detta som är tydligt kommunicerad.
Rimlig nivå på present sägs i artikeln vara i 200-300 kr, och då från hela klassen. Gärna en blomma.
 
Jag har jobbat inom socialtjänst och vi fick inte ta emot presenter. Vi fick sluta bli bjudna på mat när vi åkt långt till ett behandlingshem också. Lite fika gick bra.
Mamma är sjuksyrra och de får inte heller ta emot saker. Får de typ en chokladask kan det vara okej att ställa i personalrummet.

När jag var liten skramlade hela klassen ihop till en blomma/present till klassläraren.
 
Jag har jobbat på gymnasiet bra så många år och tror att jag sammanlagt har fått gåvor fem eller sex gånger. Det har alltid varit symboliska saker som en blomma runt halsen får en student eller en gåva från en hel klass, där jag uppskattar att de har lagt fem eller tio kronor var eller att de har fixat ett roligt kollage med sig själva på. Känns helt okej. Jag har aldrig hört om någon lärare som har fått gåvor som tack för betyg :confused:. Det skulle ju kännas absurt. Däremot händer det att de vill prata enskilt en stund för att tacka för stöd, utveckling eller uppmuntran :love: vilket naturligtvis är den bästa gåvan!

Till barnens förskolepersonal brukar vi köpa någon ask choklad eller dylikt tillsammans med ett kort att ställa i personalrummet. Jag vill absolut tacka personalen vid jul och sommar på något vis! De är ju fantastiska och lägger ner så mycket varm själ i arbetet med våra barn :love:
 
Ja det är ju skolavslutningstider nu, så även på Buke tydligen.

Jag har några vänner som är lärare och senaste 2 veckorna har det rasslat förbi en massa inlägg på Facebook om deras avslutningar. En sak som jag tänkt på är att det verkar ganska vanligt med presenter till lärarna, och då även från enskilda elever. Jag har jobbat på flera olika myndigheter, och det har alltid varit väldigt noga med vad man får ta emot och inte, och då är det oftast "inte" som gällt (typ enkelt fikabröd vid möte har varit varit ok).

Lärarjobbet innebär ju verkligen myndighetsutövning, vad gäller för regler för gåvor där?

När jag var barn hade vi insamling gemensamt i klassen och köpte blomma och ibland någon present, men då gav det gemensamt vilket jag tycker är ok. Nu verkar det inte ovanligt med enskilda gåvor, är mina vänner undantag eller är det vanligt idag? Och varför gäller inte samma regler för skolan som för andra myndigheter i så fall?

Har för mig att små presenter är okej, alltså med prisnivå under 400-500kr.
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp