En bett fundering....

Sv: En bett fundering....

Kan kan man väl, men varför? ett pelham är ju som en kandarstång och bridong.

Jo det är klart.. Nä jag funderade mest på att sparal lite pengar.. :o *hehe* det blir ju billigare att köpa ett kandar och bridong än både ett pelham, kandar och bridong... Det var därför tanken slog mig att man kanske kunde använda kandaret som pelham så fick man lixom 2 bett i ett

Du vill använda en stång utan en brigong kort sagt (kandar är själva kombinationen bridong/stång).

Att tänka på är att man är väldigt begränsad om man bara rider på stång. Hästen ska vara klar i sin form, det ju t ex inte att ta ett ledande tygeltag med stång.

en kandarstång har ju ingen ring för att få den "vanliga" bettfunktionen utan du får rida på stången hela tiden villket jag tycker är lite väl skarpt om man inte är väldigt rutinerad o har en häst som är högt utbildad.

Jo det är ju sant... Hmm... jag är lite i expriment tagen med min gamla dam.. får se vad jag hittar på för skojjigt...

Enbart kandarstången kan aldrig ersätta pelhamstången, eftersom du inte har någonstans att fästa bridongtygeln.

Däremot kan du ju använda ett komplett kandar istället för pelhamstång. Då behöver du bara köpa 2 bett som du kan variera; enbart bridong, bridong + stång eller bara blank stång om du känner för det.:idea:

Ja jag tycker det låter som en vettig lösning. Ska se mig om efter nått bra kandar:)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 236
Senast: dukie
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
504
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 240
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka