En bettfråga :o)

milla456

Trådstartare
Jag rider just nu på ett tredelat smalt bett. Min häst trivs bra med det, men jag har hört att omväxling förnöjer. Så jag skulle vilja ha tips på andra bett som är likvärdiga med det tredelade, smala bettet jag har nu, så att jag kan variera mig lite. OBS! jag vill alltså inte ha ett skarpare bett, bara ett annat :)

Vad rider ni på för olika varianter? Någon som rider på bettlöst? alla tips och info om bett-typer vore kung! :bump:

Sv: En bettfråga :o)

Vill du bara ha något att växla med och inte ha en massa "krångel" med skarpa bett kan du ju prova tvådelade och raka tränsbett, det är ju i ungefär samma nivå. eller beror ju alltid på handen är väl lika bra att säga ;)

Jag varierar mellan en rad olika bett, mest beroende på vad som ska göras och pålles humör, då jag faktiskt inte kommit så långt i lydnadsträningen att det går att konditionsträna ute utan att han blir okontrollerbar för mig eller hoppa på stora banor :angel: men för det mesta rider jag på ett tredelat med fasta ringar, och byter av med ett rakt bett ibland som funkar väldigt bra :)

Som föregående talare. Prova variera mellan tvådelat och rakt. Vissa hästar ratar tvådelat, vissa fungerar bra på det. Du är nog märka vilket som känns bra att rida med på din häst:)

Här är de betten jag varierar med. Upptäckte att det blev en del bett på samma häst:p
Rakt eggbett
Tvådelat eggbett med kopparrullar
Tjockt tvådelat
Tredelat med "klumpig" mittendel
Tredelat rostfritt
Tredelat mässing, (samma modell som ovan)
Tredelat eggbett mässing
Tredelat äggbett rostfritt. (samma modell som ovan)
_MG_4352.JPG

Prova dig fram helt enkelt!
Vissa gillar lösa ringar, vissa gillar fasta. Prova olika mittendelar på bettet, det finns de med gummikula och de bett med liten/stor mittendel. Kanske bett av andra material?

Senast ändrad:

kanske för att få lite variation och att ha ett par bett att växla mellan för variera vart bettet ligger an i munnen och trycker :)

Har du något som hästen trivs med så gör den! Bettet oavsett vad det är för bett (såvida de inte är med portar och skänklar osv) kommer ligga på samma platts och trycka. Men de snällaste betten är ju just rakt (ligger mest på tungan) samt tredelat (ligger på tungan och lite på lanerna). Några hästar föredrar att vara utan tryck på tungan, men då föreslår jag rakt bett med tungfrihet istället för tvådelat :)

Men det BÄSTA du kan variera med är bettlöst! Sidepull (eller hellre ridkapson då det är stadigare), repgrimma, vanlig grimma eller till och med bara halsring är bra at rida med och stärker de övriga hjälperna. Själv tycker jag repgrimma (där man sätter båda tyglarna/repen under grimman (dvs inte på sidan) är det tydligaste, och ligger bäst, men ridkapson är det bästa om man vill ha ett bra "bett substitut". Hackamore fungerar givetvis bra på vissa hästar, men se det som en stång - onödigt skarpt, dessutom inte så tydligt då det ger efter på ena sidan om du bara tar i den andra.

Rider du med bettlösa alternativ så kan du ofta ha det vanliga tränset på samtidigt som t.ex kapson, repgrimma eller halsring. Rid med dubbla tyglar som kandar med det bettlösa som bridong och bettet som stången (dvs bara om bridongen inte fungerar). Då brukar hästarna fatta grejen ganska så snart! Glöm inte att berömma! :D

Jag rider just nu på ett tredelat smalt bett. Min häst trivs bra med det, men jag har hört att omväxling förnöjer. Så jag skulle vilja ha tips på andra bett som är likvärdiga med det tredelade, smala bettet jag har nu, så att jag kan variera mig lite. OBS! jag vill alltså inte ha ett skarpare bett, bara ett annat :)

Vad rider ni på för olika varianter? Någon som rider på bettlöst? alla tips och info om bett-typer vore kung! :bump:

Jag hade aldrig gått från ett tre-delat till ett två-delat, eller ridit på ett två-delat alls. Smaken är som baken och alla hästar är olika, men min förra som var väldigt känslig och kunde gå och trixa med betten i munnen fick stora obehag av två-delade som nöp henne i munnen. Det kan det göra på alla hästar, tyvärr.. :( Ett tre-delat formar sig bättre efter hästens mun och ligger bra!

Då jag hade samma bett som dig och samma "dilemma" föreslår jag dig att testa ett vanligt rakt bett, ligger stilla och är snällt mot hästen - kan upplevas som stumt om det används för ofta.

Nova-betten är också väldigt trevliga mot hästarna och blir inte repiga som "vanliga" gummibett. Alla jag har ridit på nova-betten suger riktigt tag i dom och tar ordentligt med stöd :D

Hackamore är alltid trevligt för den vana ryttaren... Jag använde ofta det vid uteritter och min häst gick och lapade och lät tungan hänga och mådde massa mys :)

Mitt tips från min erfarenhet är att växla bett o nosgrimmor för att få en så glad och lyhörd häst som möjligt - om nova-bettet funkar jättebra vill du ju inte heller att hästen ska gå och bli "stum" på det så effekten försvinner.. :) Jag skriver detta som tävlings- och träningsryttare i dressyr, fd hoppning. Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
952
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 041
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 132
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25