en bra familjehund?? rastips ,tack !!!

videnlis

Trådstartare
vi har fått ta bort en kär familjemedlem,en bernersennen.:cry:

kvar har vi en snart 8 årig tik av blandras (rottweiler/finskstövare),som känner sej lite bortkommen,har ju alltid haft hundkompis.

nu undrar jag , borde man kanske ta en valp så småningom,förrän hon blir för gammal för att orka med en valp i huset?

men rasen är ett stort frågetecken..en lite mindre, med lättare pälskötsel än bernersennen..

vi bor ute på landet,så lite vaktinstinkt får den ha, men en som inte jagar.

vad har ni för hund?

har funderat lite på en welsh corgi pembroke..har den mycket jagande i sej??

Sv: en bra familjehund?? rastips ,tack !!!

Alla hundar har ju jakt i sig så den faktorn blir man inte av med.
Men welsh corgi pembroke är nog en bra gårdshund, mina grannar skaffade en efter att deras stora 8+ rasiga blandrashundar förolyckades i vintras. Det är bättre att skaffa en valp nu innan den gamla hunden hinner bli uråldrig så hon inte känner sig ersatt/utbytt och på samma gång kan valpen lära sig hyfs av den äldre.
Finns fler raser som nog kan passa era önskemål, finns ju många raser som både är mindre till storlek och mindre till pälsmängd än berner sennern (finns ju tex 3 korthåriga senner raser, där i alla fall en är mindre och mer kompakt tror jag) :p

Vad är mindre? Är det bara mindre än en berner sennen så är det ju inte speciellt svår egentligen, då de flesta raserna är mindre i storlek.

Hur aktiv vill ni att hunden ska vara? Vad har ni för planer med valpen?

tack för svar!!
med mindre menar jag max knähöjd..

vi har inga stora planer för valpen, vi bor på ett sånt ställe där det inte finns mycket att göra med hundar,om man inte gillar att syssla på hemma,för sej själv.

vi bor på vischan,och har hundarna lösa på gården,så det borde vara en sån ras som inte får för sej att springa iväg.(alla gör ju det nångång,men så där överlag)
tänkte mej en kompis att gå ut med, inget underligt.. en sällskapshund/en som säger till när nån kommer...

ska kolla på de korthåriga sennen hundarna!!

Håller med Ebbizz!

En wheaten är en bra familjehund. Min jycke har inordnat sig fint i min familj. Hon är väldigt lätt att ha att göra med - gör t o m som katterna vill... Jag upplever wheatens som glada hundar.

En wheaten kan visserligen vara lite jobbig att hantera pälsmässigt sett, men man slipper fällningsperioder. Däremot har de en förmåga att dra med sig lite pinnar in, pinnar som fastnar i pälsen. Många kör agility med sina wheatens, jag har min som rent sällskap än så länge och har ställt ut henne ett antal gånger och vi har alltid haft väldigt roligt på utställningar. Bra folk att umgås med på utställningar också, jag menar de andra wheatenägarna.

Inte skällig - kallas för tjuvjägarens bäste vän! :D Jag hade ett himla sjå med att lära henne att skälla. Ha ha. Min hund jagar heller inte speciellt mycket, kan dra ca 8 meter å sen är det bra.

Dock är det en terrier och en terrier är en terrier - kan vara lite bitchig, kaxig och vilja bestämma själv, men med lugn och framför allt konsekvens d v s "Nää, det är jag som bestämmer idag också!" så går det bra.

Tja, lycka till med det du väljer!

En wheaten som bara ska va sällskap/gårdshund är ingen nöjd hund. Dessutom har många rätt mycket jakt i sig. Det är en ras som, enligt mig, kräver mycket mer än att bara få "lunka på gården", även fast det nu blir långpromenader så kräver en wheaten mycket mer än så.

Till ts, nu kommer jag inte på nån ras på rak arm, men varför inte kika vodare på corgin? Det verkar ju vara fruktansvärt goa hundar.

Japansk spets tycker jag låter passande. De har mycket päls men kräver ingen extrem pälsvård, är bra familjehund, ganska liten, vaktar.

tack igen!
ska kolla de där raserna oxo..
bernersennen var ju bra på alla sätt utom två,för stor och för hårig...tittade på appenzellen sennen, o den var ju i det närmaste perfekt,tyckte jag..men väldigt tunnsått av den i finland..inga valpar i år mera..

ska söka vidare..men kom gjärna med mera ideer!

har nån erfarenhet av DALMATINER????
det står på dotterns önskelista..

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 867
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras vi har en snart 3 årig bernersennen hane. vi har tänkt ta en hund till, men vilken ras skulle ni tipsa om? jag har blivit...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Modig_Korn
·
P
Övr. Hund Hej! Sitter här och spånar lite smått på hur jag ska göra med familjens (kanske främst mina) valpplaner. Det är så att vi har två... 2
Svar
24
· Visningar
2 008
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka