En bra hjälm?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tomaten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 1 809
T

Tomaten

Trillade ju av i går och fick hjärnskakning så nu ska hjälmen bytas ut. Vet dock inte vad jag ska köpa, har alltid varit sådan att jag köper det som ser snyggt ut och sitter bra. SÅ som jag gjorde med den hjälmen jag har nu den satt perfekt, var lätt och hade lagomt med ventilation MEN jag tyckte inte den fördelade smällen så som jag är van vid. Visst är det ett tag sen jag rammlade av och slog i huvudet men jag minns iallafall inget av den "punkt"smällen som blev i går det gjorde nåt så fruktansvärt ont.

Så vad är en bra hjälm egentligen?
Är ventilations och lättviktshjälmarna lika bra som den "gammla"?
Något direkt tips på modell/märke?

Sv: En bra hjälm?

GPA hjälmarna är superbra.. dessutom behövs dom ej bytas ut efter avfallning för det är ngt i den som åker runt typ fyller ut det eller ngt sånt! (är inte så bra på att förklara:angel: )

Jag köpte precis en ny från Hööks, Hi-Lite Pro hjälm el ngt sånt hette den. Är kanonnöjd, den sitter som gjuten på huvudet:)

Jaha, då blir det kanske en GPA hjälm då. För en okunnig är det ett märke eller en sorts hjälm?:o
Vad är det för prisklass på sånna?*fasar för min magra plånbok*
iofs behöver man inte byta ut dem så är det ju en bra investering!

Senast ändrad av en moderator:

GPA-hjämarna tror jag kostar från 2.500-12.000 kr.

*glurp* det var lite väl i över kant för min del, någon gång men inte nu har nog en smärtgräns på 1200....:(

Om du inte vill lägga ut 3000-4000:- på en GPA kan du ju spana in andra hjälmar i stället som är sköna och "luftiga". Jag har haft en troxel spirit som jag vann, använde den bara ett par gånger då jag var fåfäng nog att sälja den för jag tyckte att den var ful :o men jag vet att den är känd för att vara väldigt säker, den var väldigt skön och rida i, man anpassar storleken med extra inlägg, den är lätt att hålla ren utvändigt och innerfodret kan man tvätta så den hålls väldigt fräsch och bra. Kan varmt rekommendera den till andra om man står ut med utseendet ;). Kostar dessutom inte multum, utan runt kanske 700 kr ? kolla www.kefly.se så får du mer info.

*kräks* den var inte vacker du!:eek: men ändå är den säker så är den väl, kankse man vänjer sig...:smirk:
Tack för tipset iallafall:):bow::)

Finns en som heter IRH eller ngt, GPA-kopia, som ser bekväm ut. Har aldrig provat nån själv, men flera kompisar har den och är nöjda.

Men jag älskar min GPA, den är bäst!

Jo, precis - man vänjer sig. Denna verkar bli mer och mer populär nu ffa. bland fälttävlan, distansryttare samt hos av vissa kuskar. Så om du inte tävlar i hopp/dressyr och kan vänja dig vid utseendet ;) så är det en klart bra hjälm. Har själv sett test i någon tidning, kan ha varit en gammal tidning (dvs. 2-3 år gammal) där de hade ett test och Troxeln var bäst i test bland de ventilerande hjälmarna eller om det var lättviktshjälmar, minns inte riktigt.

En säker sammetshjälm ska vara de som kommer från Charles Owen, har också legat väldigt bra till på de tester jag sett.

Visst är säkerheten viktigare än utseendet, ska åka ner till ridsports affären och prova en, om de nu har vill säga. Blev faktiskt lite skraj nu och vill ha en riktig hjälm, kanske man skulle spara till en GPA hjälm.... Ja det ger sig nog kanske kan tigga hos mamma och pappa i så fall.

Är det någon speciell hjälm därifårn eller är det alla?

Klart att GPA:n är helt okej, godkänd och har samma standard som andra hjälmar men om man kollar resultatet över de tester jag har sett (var kanske 15 hjälmar per kategori dvs. sammetshjälm, jockeyhjälm etc. som testades) så var inte GPA:n den som låg i topp utan någonstanns i mitten..

Har dock en GPA Titanium själv och är väldigt nöjd med den hittills.
Sitter bra på mitt huvud och är skön och sval på sommaren i jämföresle med alla kokheta sammetshjälmar så det är ju skönt i all fall. Kan dock inte riktigt uttala mig om säkerheten då jag hittills inte råkat ut för någon ofrivillig avsittning med den på huvudet..

Hmm, nu blir man ju lite fundersam. Iofs är väl alla hjälmar som finns ute på marknaden idag säkra, alla har ju gått igenom samma test.
Ja, imorgon bär det av till ridsportsaffären direkt efter skolan och då ska jag ha en hjälm så jag kan komma igång och rida igen.
Tack för hjälpen!

Oj, har du inte ridit bara för att du inte har haft någon hjälm? Kan du inte låna av någon? :crazy: :crazy: :crazy:

Öhum, ne jag har haft hjärnskaning och inte varit riktigt klar i huvudet. Iofs hade jag nog inte ridit ändå, det är väl inte så bara att inte ha hjälm?

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år... 2
Svar
28
· Visningar
4 362
Senast: monster1
·
Utrustning Jag har sökt och hittat en del äldre trådar men det kommer ju nya hjälmar hela tiden (om jag har missat någon hyfsat färsk tråd så säg...
Svar
14
· Visningar
3 950
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Jag är osäker på om tråden ligger rätt, men eftersom detta främst handlar om mig som person och inte direkt om hästar egentligen så får... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 358
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 925
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka