En fantastisk solskenshistoria!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare HannaPP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 5 294

HannaPP

Trådstartare
Som några va er läst så dog mitt föl pga felläge igår.:cry: Jag har verkligen varit förkrossad över detta.

Men jag fick ett samtal idag ifrån en kompis som är veterinär som berättade om ett nordsvenskt sto en bit härifrån. Stoet accepterade inte sitt föl som föddes lördag morgon. Han frågande om jag ville ha fölet och prova om mitt sto accepterade det annars skulle dom skjuta det......

jag blev tveksam men min man och syster tyckte direkt att vi skulle prova och ge fölet en changs. Jag var fortfarande tveksam pga om det inte skulle fungera vad skulle vi göra då?

Vi åkte iallafall och hämtade den lille (som var jättestor! :D ) Ägaren var bedrövad och trodde inte att det skulle fungera, detta var hans sista föl efter avlat i 30 år. Han var jätteförtjust i fölet som enligt han är ett hingstämne med mkt bra stam men pga av yttre omständigheter så hade dom inte en chans att flaska upp den lille.

Nåväl, hemkomna och med bebis i transporten tog vi fram täcket som mitt sto burit och gnuggade in honom med all lukt . Sedan tog vi efterbörden och smorde in honom från topp till tå.

Spänningen var olidlig när vi baxade in honom i stallet till boxen där stoet tittade ut. Hon böjde sig fram gnäggade lågmält,darrade och började ömt slicka på honom. med andan i halsen öppnade vi boxdörren, tog ut henne i stallgången.

Lyckan var gjord, han gick direkt fram och började dia medans hon pussade på honom.:love:

Sedan tog vi in dom i boxen och det var som hon aldrig förlorat sitt föl.

Så nu står ett stolt smäckert svårklass sto med en väldigt grov Corlensky G fölunge.:D ;) :rofl:

En första bild fler kommer.

10491048.jpg

Sv: En fantastisk solskenshistoria!

Försökte inte ni med Mia:s föl först?
Gick inte det alls?

Förresten, kan ju inte varit ni - bor ju på fel landsända!

Grattis i alla fall till ett lyckat sammanförande! Och vad roligt att få läsa om det. Gärna fler bilder på det omaka paret...

Senast ändrad:

Jätte kul....hoppas allt går bra....väntar med spänning på mer bilder

Grattis , visst är det skönt när det kommer lite glädje ur "eländet" !
Vi har ju också en amma till vårt föl här hemma, de är som mor och son!
Fick ni fölet , eller ska han tillbaka till gubben sen? Ska ni isåfall behålla honom själv? Vad var det för stam på lilkillen?

Grattis!!!
Får nästan en liten tår i ena ögonvrån:bump:
Skönt att nånting bra kommer ut ur allt det sorgsna.
Berätta (eller pma mig) gärna Nordsvenskens stam också! Jag är en av dem här på buke som har lite intresse i både halvblod, nordsvensk (och New Forest )avel!

/Kristin

Gu vad underbart:love:
Ser fram emot mer bilder:)

Så himla kul för er! :D O precis som du skriver är det en riktig solskenshistoria! Hoppas att det fortsätter lika bra nu!:bump:

Vad härligt att allt fungerade! :love: :love:
Läste om vad som hände med ert föl och kan inte göra annat än att beklaga :cry: . Trodde att ni hade fått er beskärda del av döda fölungar vid det här laget. :(

tårarna bara rann över här när jag läste berättelsen.
Så underbart!!!
Och vilket sto du har!!!

Kramar till er alla...

Jag fick fölungen! Det kan ju inte ersätta den jag förlorade och jag är så arg för det hände. Men för fölungen och stoet skull är jag jätteglad.

jag vet inte stammen ännu, han har mest dölehäst i sig, hans pappa är ifrån Norge. Återkommer mer den infon när jag fått den.

Jag är ju ingen kallblodsmänniska, kan ingenting men det ska bli kul med denna bebis som numera heter Lucky boy.

Glömde säga att hans mamma är kolsvart med megalång pannlugg och man. Jättefin! (så mkt kan jag ;-) )

Ge gubben som gav dig fölungen en jättekram oxå!!! Vilken goding!

Sorgligt att din fölis inte klarade sig:cry: men...

Grattis till en ny fin föunge:banana: . Huvudsaken är ju att mamma häst är nöjd;) .

Jag fick fölungen! Det kan ju inte ersätta den jag förlorade och jag är så arg för det hände. Men för fölungen och stoet skull är jag jätteglad.

jag vet inte stammen ännu, han har mest dölehäst i sig, hans pappa är ifrån Norge. Återkommer mer den infon när jag fått den.
Jag är ju ingen kallblodsmänniska, kan ingenting men det ska bli kul med denna bebis som numera heter Lucky boy.

Kan det vara Bronson som är pappa kanske?
Han stod på Orust förra året har jag för mig.

Synd på dig fölunge!:cry:
Men får väl se det som tur i oturen att ditt sto kunde hjälpa en annan liten mitt i sorgen.

Vilket supersto du har som tar sig an den lille direkt. Jag har inte hängt med i alla trådar, men jag antar att det inte är hennes första föl eftersom hon är en så bra amma. Jättetråkigt att du förlorade CG fölet, men lycka till nu i alla fall med din något grövre fölunge.

Så fint att det blev något bra till trots för att det började med sorg.
I en verklighet som kan vara nog så tuff är det så härligt att få höra historier som denna!
Om både människor och hästar med stora hjärtan!

Åh, vilken vacker historia! :love: Tårarna var på väg. Fantastiskt härligt att ditt sto ändå fått "sitt" föl och därmed räddade det. Härligt att få höra en sån här historia. Massa kramar och lycka till i fortsättningen med den lille. :)

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 586
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 991
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt... 2
Svar
23
· Visningar
7 225
Senast: Lobelia
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 690
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Roliga bilder och memes om katter!
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025