En FINNE på hästen????

Lotus

Trådstartare
Min häst har haft en liten knöp på sidan av kroppen ända sedan jag köpte honom för fem månader sedan, och jag har trott att det kanske var någon form av födelsemärke eller något, eller en fästing som växt in under huden på nåt skumt vis. Har petat lite, men inte vågat mera. Förrän idag. Den verkade nämligen lite skorvig på ytan som om det skulle vara bara tjock hud, så jag petade lite mera och döm om min förvåning, då det gick att peta fram en liten ööpning i knöpen och det kom fram en vit massa som ur en finne!!!! Pervers som jag är kämde jag lite mer, och det kom en hel del vitt snusk ur hålet, och sedan var knölen borta.

Vad var nu detta - en hårsäck med stopp i eller vad? Och har ni sett något liknande? :confused:
 
fettknöl?? killens hund hade det... och det lät likt det som han hade
 
hunden har också någon slags vårta fast på magen eller ena sidan hur man ska förklara det just nu. En häst i stallet har också haft det men den gick bort av sig själv efter ett tag.... lustigt :confused:
 
Kan det vara en ink?
En av våra ridskolehsätar som nu är privat hade en sån under magen...va inge trevlig alls...
men den trillade av efter ett tag...
En ny ridskolehästar har en sån på örat...ser lite lustigt ut...
 
Nu när jag läser detta så kommer jag ihåg att min häst också hade en långvarig finne för några år sedan. Har för mig att det var en talgknöl eller nåt - den var (om jag kommer ihåg rätt) mera som en pormask först men när man klämde mycket så kom det en massa vitt klegg.
Se bara till att putsa finnen nog nu när du klämt på den så att den inte blir inflammerad.

Min hund har också haft liknade och 2 ggr har det hänt att porisarna har blivit inflammerade; en gång så att det blev en jättebulle som sprack. UÄCK !
 
*hehe* Vaaad kan det vara för en häst du menar :D

Det var alltså den som nu är min häst som hade en ink under magen, stor var den (pingisboll). Men en ink har inget innehåll som går att klämma ut utan är bara en hård klump.
En inflammerad hårsäck låter ganska troligt, tycker jag, det är ju inte helt ovanligt nu när hästarna är täckade så länge.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte en liten knöl på ryggen på vovven igår på dagen, tills kvällen hade den växt, och är nu kanske 2-3 cm rakt över. Hittade en...
Svar
13
· Visningar
2 178
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 395
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 125
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 067
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp