En fråga ang. Utbildningsmaterial på SFI.

Tonto

Trådstartare
Tycker ni att det här utbildningsmaterialet är schysst utformat?

Frågan är ”Vem är Maria?” Och svaret ska vara ”mamma”.
 

Bifogade filer

  • F11EAA1C-5A33-4832-BC2D-40A5F0093A80.jpeg
    F11EAA1C-5A33-4832-BC2D-40A5F0093A80.jpeg
    75,2 KB · Visningar: 311
Tims mamma är ett rimligt svar, men man måste vara beredd på att det finns fler rimliga svar (mormor/farmor/faster/barnflicka etc). Om mamma är det ENDA rätta svaret känns det inte så schysst.
 
Det var ... en väldigt lång text (om ett ganska komplext problem) för den enkla frågan och svaret O_o

Tillägg: Jag trodde helt seriöst först att det handlade om ett barn som blev retad/mobbad av två personer i skolan, så jag blev helt förvirrad när jag kom fram till ordet syskon :p
 
Ett till tillägg: Jag kom på en sak till som jag störde mig på. Jag fick en konstig känsla av mamman i texten. Jag reagerade inte så hårt på ordet hatar, barn kan ta i ibland och Tim lät ung. Och det där att de retas för att de tycker om honom, den har man ju tyvärr hört förut. Men när de äldre syskonen kallade den yngre "dryg" och sen "jättedryg" utan minsta tillsägelse så blev jag helt :confused::confused::confused:
Jag hoppas att det inte är utbildningsmaterial för mammor/familjer :grin: om det inte ska vara grund för diskussion vad man kunde göra bättre :p
 
Min sambo har fått den här texten som en övningsuppgift. Han behöver komplettera sina engelska betyg med några komvuxkurser för den linjen han vill gå, men är då tvungen att läsa in SFI.

Min sambo skickade uppgiften till mig och undrade om han missförstod något eller om texten faktiskt var helt horribel. Tycker själv texten är bedrövlig, både för att man ska anta att det är personen är mamman (det var det rätta svaret och det finns bara ett rätt svar på frågorna om jag förstått det rätt.), språket barnen använder och hur ”mamman” säger att ”dom är dumma mot dig för att dom älskar dig”. Finns väl inte något rätt i texten liksom.
 
Min sambo har fått den här texten som en övningsuppgift. Han behöver komplettera sina engelska betyg med några komvuxkurser för den linjen han vill gå, men är då tvungen att läsa in SFI.

Min sambo skickade uppgiften till mig och undrade om han missförstod något eller om texten faktiskt var helt horribel. Tycker själv texten är bedrövlig, både för att man ska anta att det är personen är mamman (det var det rätta svaret och det finns bara ett rätt svar på frågorna om jag förstått det rätt.), språket barnen använder och hur ”mamman” säger att ”dom är dumma mot dig för att dom älskar dig”. Finns väl inte något rätt i texten liksom.

Alltså ursäkta min horribla svenska. :laugh::rofl: Att skriva på telefonen är verkligen inte min grej.
 
Min sambo har fått den här texten som en övningsuppgift. Han behöver komplettera sina engelska betyg med några komvuxkurser för den linjen han vill gå, men är då tvungen att läsa in SFI.

Min sambo skickade uppgiften till mig och undrade om han missförstod något eller om texten faktiskt var helt horribel. Tycker själv texten är bedrövlig, både för att man ska anta att det är personen är mamman (det var det rätta svaret och det finns bara ett rätt svar på frågorna om jag förstått det rätt.), språket barnen använder och hur ”mamman” säger att ”dom är dumma mot dig för att dom älskar dig”. Finns väl inte något rätt i texten liksom.
Ja, texten är konstig, ungefär på det sätt som beskrivs. Den har inte "bara" ett enkelt språk, utan också något med hur den är skriven som gör att den inte är för en normal vuxen läsare.

Och rent läsförståelsemässigt kan man komma fram till att Maria är någon som vid tillfället har en syskonskara under sin vård i en bostad (sin eller barnens). Kan vara dagmamma, en släkting, vän till familjen som är barnvakt för en kväll osv. - eller en förälder.
Att komma fram till svaret mamma förutsätter att man kombinerar det med en fördom om att det alltid är mamman som sköter barnen vi alla tillfällen. För inte är det samhälls-/kulturkunskap om Sverige att det är så här i landet hoppas jag. :crazy:

Har han ingen lärare han kan fråga: Hur är det meningen att man ska veta att hon är just mamma? :D
 
Ja, texten är konstig, ungefär på det sätt som beskrivs. Den har inte "bara" ett enkelt språk, utan också något med hur den är skriven som gör att den inte är för en normal vuxen läsare.

Och rent läsförståelsemässigt kan man komma fram till att Maria är någon som vid tillfället har en syskonskara under sin vård i en bostad (sin eller barnens). Kan vara dagmamma, en släkting, vän till familjen som är barnvakt för en kväll osv. - eller en förälder.
Att komma fram till svaret mamma förutsätter att man kombinerar det med en fördom om att det alltid är mamman som sköter barnen vi alla tillfällen. För inte är det samhälls-/kulturkunskap om Sverige att det är så här i landet hoppas jag. :crazy:

Har han ingen lärare han kan fråga: Hur är det meningen att man ska veta att hon är just mamma? :D

Precis! Det är ju trotts allt en vuxenutbildning i svenska för invandrare och materialet känns väldigt trist, både i språk och i hur man ska komma fram till svaret.

Jag föreslog det! Får se om dom har något svar. :)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 378
Senast: Linda_A
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 378
Senast: Nixehen
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: Happimess
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 125
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp