En fråga bara

Olympus

Trådstartare
Är lite osäker på det här med lindor och hur lindar rätt och därför brukar jag inte linda.
Men vart ska man lägga skarven på lindan när man börjar linda? Den ska väl inte ligga över ngr senor, men var är det bästa att lägga den?

Sv: En fråga bara

1. Använd ALLTID padd under lindorna. Den inre skarven brukar jag placera på framsidan, insidan av benet, framför senområdet...

2. När jag har padd blir det inget tryck av lindans skarv, så jag placerar den där jag vet att lindan slutar på framsidan av benet när jag har lindat hela...

Luddigt skrivet, men jag hoppas att du förstår! :D

Diana

1. Använd ALLTID padd under lindorna. Den inre skarven brukar jag placera på framsidan, insidan av benet, framför senområdet...

2. När jag har padd blir det inget tryck av lindans skarv, så jag placerar den där jag vet att lindan slutar på framsidan av benet när jag har lindat hela...

Luddigt skrivet, men jag hoppas att du förstår! :D

Diana

tack för svaret. Brukar inte linda med pad, tycker det blir så knöligt. Lindar så sällan så de få ggr så andvänder jag såna med fleec och sen elastiskt.
Så vart ska man lägga skarven om man inte lindar med padd, på samma ställ som padden? På framsidan, insidan av benet?

*KL*

Och, ingen j*kla disskution om hurvida man ska linda med pad eller inte nu (vet hur buke är) en del tycker man sa göra det och andra inte så vad som är rätt och vad som är fel, kan och skas framförallt inte disskuteras i denna tråden tack.

Ingen skarv ska ligga mot senorna eller fram på benet, där hästens ben är, lägg dem på utsidan, mot dig, den yttersta ska peka bakåt, i samma riktning som du lindar. Lindar du utan padd så gör du likadant, ingen skarv på fram- eller baksidan av benet. Jag brukar börja på insidan.

Angående padd, jag använder alltid fleecelindor och paddar kan gör att hästen ser ut att få enorma ben, men jag har hittat ett par perfekta, som ger säkerheten som paddar ger som jag vill ha, men som ändå gör lindningen snygg. De kostade typ 98 kr för fyra stycken.

Senast ändrad:

Började skriva på en beskrivning men lyssna på Sorbe, hon förklarade bäst... :D Jag gör på samma sätt som hon.

Och paddar brukar jag använda Eskadrons, dom är dock dyra.. 500 för 4 st höga. De sitter jättebra!!!:love:

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
526
Senast: Elo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 215
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
414
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka