En fråga om avmaskning

M

Madelene

Har egentligen bara en kort fråga, men svara gärna med en motivering!
Om jag misstänker att min häst har mask, ska jag då avmaska direkt eller ska jag skicka in ett träckprov och invänta svaret? Vad tycker ni och varför?

Själv kör jag med en avmaskning direkt för att undvika att det ska bli mer mask i väntan på svar!
 
MER mask blir det ju inte. Skickar du in provet idag har du ju svar i morgon (från VidiLab i alla fall). Vilken mask misstänker du? Att avmaska vid fel tidpunkt kan ställa till mer oreda än det gör nytta, särskillt såhär års. Och så är det ju en fördel att man använder rätt medel...
 
Misstänker ingen speciell sort, men mitt sto har helt plötsligt blivit raggig i pälsen och är lite uppdragen i buken tycker jag. Så jag misstänker att det kan vara mask, har du någon annan teori?
Hon är troligen inte regelbundet avmaskad som liten (är 8 nu) så därför var min första tanke mask.
Annars är hon pigg och busig som vanligt.
 
Symptomen du beskriver kan tyda på i princip vad som helst. Foderproblem är väl det första man tänker på. Har du ett bra grovfoder? En väl komponerad foderstat? Vitaminstatus? Nästa fråga som dyker upp är hur det står till med ditt stos tänder? Har du låtit kolla upp dem av kompetent person det senaste halvåret (med kompetent avses vet eller hästtandläkare som noggrannt undersöker munhålan mha en riktig munstege ("grimvarianten"))? Parasiter kan, precis som du själv funderar på, vara en anledning, men du bör inte avmaska utan att ha analyserat ett träckprov. Följ Magdalenas råd i det fallet!

Om ditt sto inte avmaskades regelbundet som "liten" kan detta iofs ha lett till bestående skador i tarm eller krösrot, men hur mkt parasiter hon har i magtarmkanalen nu beror på senaste årets rutiner (såväl beteshygien/rotation som avmaskningsprogram/medel).
 
Det är drygt ett år sen hon kollades i munnen, hon var ute på foder då, tror det var en veterinär som gjorde det.
Vill ha ut en riktig hästtandläkare som kan kolla både henne och lillpållen i mun, men de står ju inte i gula sidorna precis :( (I alla fall inte vad jag hittat)
Tror inte det är något fel på foderstaten, hon har haft ungefär samma ända sen i november, har lagt till B-vitamin senaste veckan och överskott av vitaminer ska väl inte vara orsaken?
Har börjat ge lite mer silage och mindre hö på grund av att det varit så kallt och vattnet riskerar att frysa i boxarna. Kanske ska gå över till bara hö igen?

Men, men, får skicka in ett träckprov och invänta svaret då!

Tack!
 
Skicka grovfodret på analys istället för att göra träckprov nu. Du har kanske mycket sämre värden i silaget än i höet som vi har tex så därför e det så himla viktigt att veta vad ens grovfoder innehåller så slipper man ev sådant här.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi...
Svar
13
· Visningar
1 302
Senast: Madick
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 462
Senast: emma-vsm
·
Kultur Kära buke, har ni några tips på bra HBTQ+ böcker? Främst fakta (men ge gärna skönlitteratur tips också om ni har något). Historia...
Svar
12
· Visningar
874
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 334
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp