En fråga om bomlös igen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare J-e-s-s-i
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 631
J

J-e-s-s-i

Har nu fått hem min bomlösa sadel. Hur ser jag att den passar? Den trycker inte någonstans men den är rak, den går alltså inte upp vid manken som på vanlig sadel. Ska det vara så?

Sv: En fråga om bomlös igen

Vad är det för modell?
Jag antar att du har en avlastande pad under och den ska avhjälpa problemet till viss del också.

Vad är det för modell?
Jag antar att du har en avlastande pad under och den ska avhjälpa problemet till viss del också.

Pfiffs bomlösa. Jo jag har en avlastande padd som höjer upp lite

Jag har en liknande (som en kopia) och där är ju frampommeln som ser till att sadeln är upphöjd ordentligt över manken (bortsett från paden). Men sen beror det väl också på hur stor manke din häst har?

Just den här bomlösa ska se ut som den gör. Det är ju det som skiljer den från en vanlig sadel eftersom paden ska efterlikna bossorna på en bomsadel. Det är därför sadeln i sej ser så platt ut. Paden är då förhoppningsvis så pass hög och stark att den håller uppe trycket från ryggraden.

Men kolla om du känner/ser något tryck någonstans då sadeln ligger på och se efter hur hästen beter sig när du lägger på den. Surar h*n så är förmodligen något fel.

Lycka till :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
549
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
633
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka