En fråga om skuldebrev

Livssituation

Trådstartare
Om två parter skriver ett skuldebrev och den ena river sitt skuldebrev. Gäller det isåfall ändå? Och hur ska det vara skrivet juridiskt rättsligt.

Tacksam för svar
 
Sv: En fråga om skuldebrev

Har ni upprättat två orginal där man enkelt beskriver vem som är skyldig vad och om båda är signerade så spelar det ingen roll att den ena river sönder sitt skuldebrev, det gäller fortfarande. Skuldebrev regleras av av Lag (1936:81) om skuldebrev.
 
Sv: En fråga om skuldebrev

Ett skuldebrev ska bara upprättas i ett enda exemplar och den ska förvaras hos den som är borgenär d.v.s den som lånat ut pengarna.
När gäldenären (den som lånat pengarna) betalar tillbaka sin skuld ska den göra det i utbyte mot skuldebrevet och bör då riva sönder det :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Lite kort: Jag har ett varumärke som företaget X använder och tjänar pengar på, i sina produkter. Nu har företaget bytt ekonomisk...
Svar
10
· Visningar
821
Skola & Jobb Om intervjuare efter en intervju har gjorts och referenser ringts upp frågar efter ens löneanspråk, kan det innebära att man är deras...
Svar
13
· Visningar
972
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 742
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig. I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en...
2
Svar
20
· Visningar
2 673
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp