Bukefalos 28 år!

En halv orm

Maqurell

Trådstartare
ligger då och då utanför min dörr då någon (eller alla) av mina katter är ormplockare av rang. Att katter äter kopparorm har jag märkt men de senaste var halvätna huggormar. Härom månaden hade det infångast och dödats en snok på en halvmeter som inte var det minsta tuggad på.

Borde det inte vara tvärtom? Att äta på huggisar kan väl knappast vara nyttigt? En snok borde väl vara mer begripligt om de åt?

Finns det någon form av första hjälpen preparat som en veterinär kan skriva ut utifall de blir ormbitna? Så de åtminstonde klarar sig tills man tar sig in till veterinären?
 
Snok (åtminstone svensk snok) smakar äckligt för att den tar till skunktaktiken när den blir anfallen :wtf:

Att äta huggorm är ingen fara, men du bör nog koll med veterinären om du kan ha tex betapred el motsvarande hemma om oturen är framme.
 
@Sassy: Där lärde jag mig något nytt! Hade ingen aning om att snokar "skunkade". Det förklarar det hela!

Förra sommaren plockade katterna the mother of all snakes, en snok på 130 cm. Om det illaluktande går i fas med storleken måste det ha luktat något förfärligt! :yuck:

Ska ta ett samtal med veterinären. Blir de bitna så kan man ge sig tusan att det blir på jourtid och då är det en resa på en timme till närmsta klinik.
 
Man ger inte längre kortison rutinmässigt vid ormbett. Det viktigaste är att hålla katten i stillhet och att ta den till veterinär så snabbt man kan.
 
@Sol; tack för uppdateringen!
Jag får hoppas att de klarar sig ifrån det men håller de på i den här takten är det snart ormfritt i hela grannskapet!
 

Liknande trådar

F
Hundhälsa Hur kan man arbeta förebyggande när det kommer till huggorm? Vi bor fantastiskt vackert med havstomt, egen strand och egen brygga, men...
Svar
0
· Visningar
490
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp