En liten fråga om transporter...

valentine

Trådstartare
Är det lagligt att köra sin häst i transporten utan mellan väg? Måste veta snabbt? Nackdelar med detta annars..... :bump:

Sv: En liten fråga om transporter...

Ja det är lagligt! Har aldrig hört något om att det inte skulle vara det.. iså fall borde det ju inte kunna gå att plocka ur den.

Därimot får man inte köra med över luckan nere om man har hästen lös i transporten, det är nog det ändå jag hört

Det är fullt lagligt om du bara har en häst i eller sto+föl i transporten.

Glömde skriva:

Det finns väl inga direkt nackdelar men mellanvägger ur eller i beror ju på hästen, min valack tycker det är otäckt är stå så trångt som det blir med mellanväggen och trivs då bättre utan= han går in smidigare.
Stoet där i mot rör sig väldigt mkt när hon står utan mellanvägg så det blir ostadigt så hon får åka med mellanväggen i.
Detta funkar på mina hästar, då står de stilla och verkar inte tycka det är obehagligt

Fördelen med att åka utan är ju att man kan binda upp hästen mitt i transporten och få vikten att fördela sig på båda sidor istället för bara ena sidan om han kör en häst på ena sidan. Då blir det stadigare och mer jämnt slitage på däcken, å andra sidan kan man ju variera höger till vänster sida varje gång och då sliter man ju relativt jämnt ändå.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 194
Senast: Görel
·
Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare... 2
Svar
28
· Visningar
1 202
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 370
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025