Bukefalos 28 år!

En liten fråga

L

Luxurios

En tjej i stallet där jag står har ett halvblod som är 20 år. Hon har bestämmt sig för att pensionera den för att han är så mycket halt och måste vila så mycket. Men han klarar inte av att bara finnas, han VILL bli riden så nu är han riktigt jobbig.
Hon har bestämmt sig för att ta bort honom så nu kommer min fråga:
FÅR man avliva en frisk häst :confused: :confused: ? För han är frisk i övrigt.
Lite virrigt men hoppas någon förstår.
 
Sv: En liten fråga

citat: "han är så mycket halt och måste vila så mycket"

Det tycker inte jag låter som att han är frisk? :confused:

Om han ofta är halt har han ju något fel och eftersom han inte trivs med att bara finnas utan måste bli riden som du säger så tycker jag väl att avlivning inte är det värsta?
 
Sv: En liten fråga

Klar man FÅR. Om det är rätt kan däremot variera. Men det låter ju som att hästen ovan borde få åka till Trapalanda. Att låta hästen leva är inte alltid humanast.
 
Sv: En liten fråga

Tycker att det låter som en ansvarstagande ägare som bryr sig om sin häst. Han verkar ha haft ett aktivt liv och vantrivs med att inte få arbeta då kan det bästa alternativet ibland vara att avliva.

Att vara hästägare innebär ju tyvärr inte bara roliga och bekymmersfria dagar.

Stötta ägaren i stället för att ev döma henne är mitt råd.
 
Sv: En liten fråga

Tycker att det låter som en ansvarstagande ägare som bryr sig om sin häst. Han verkar ha haft ett aktivt liv och vantrivs med att inte få arbeta då kan det bästa alternativet ibland vara att avliva.

Att vara hästägare innebär ju tyvärr inte bara roliga och bekymmersfria dagar.

Stötta ägaren i stället för att ev döma henne är mitt råd.

Kan bara instämma med ovanstånde talare. Ibland är tyvärr avlivning det klokaste även om det aldrig är kul.
 
Sv: En liten fråga

ja det är klart man får men eftersom han är mycket halt så är han ju inte direkt frisk.
Jag avlivade mitt 22 åriga sto för 1 år sedan pga att hon blev gammal och började få ont i benen. Eftersom hon inte heller bara kunde stå och vara pensionär tog vi det beslut att hon skulle få somna. Det var tufft men jag gjorde det för hennes skull när hon fortfarande hade lite livslust och ork kvar i kroppen.
Jag tror hon har det bra nu och beslutet kändes rätt.
 
Sv: En liten fråga

Tycker det låter som om hon har tagit helt rätt beslut. Bättre att göra lidandet kort, för om hästen mår sämre av att bara stå, och inte kan ridas för att den blir halt, så är det bäst att avsluta jordelivet medan den fortfarande har lite livsgnista kvar.

Inte ett lätt beslut, men jag är imponerad av hästägare som kan ta sådana beslut, istället för att hålla kvar sina hästar till varje pris.
Stötta henne är mitt råd och beröm henne för hennes mod.
 
Sv: En liten fråga

Tycker att det låter som en ansvarstagande ägare som bryr sig om sin häst. Han verkar ha haft ett aktivt liv och vantrivs med att inte få arbeta då kan det bästa alternativet ibland vara att avliva.

Att vara hästägare innebär ju tyvärr inte bara roliga och bekymmersfria dagar.

Stötta ägaren i stället för att ev döma henne är mitt råd.

:bow:
Mycket bra skrivet!
 
Sv: En liten fråga

Ofta/alltid halt låter inte särskilt "friskt" i mina öron. Det är ett stort och tungt beslut hon har tagit, så hjälp henne i den sorg som kommer med detta istället.;)
 
Sv: En liten fråga

Får gör man ju. Men hur bor hästen? Får den tex gå i stor hage och ha kul eller står han mest inne? Tänkte på om den kanske skulle tycka att det var okej att va pensionär om den fick ha ett roligare liv.

För jag köper faktisk inte den där "hästen MÅSTE jobba, han trivs inte annars", hästar brukar vara rätt nöjda med att bara få vara hästar. Gå i hage, leka med kompisar, äta gräs, bli borstade och ompysslade.

Kan hon inte erbjuda det så är det nog bäst att at bort honom.
 
Sv: En liten fråga

klart man får avliva en frisk häst om man som ägare vill det. det finns uppfödare av tex. vissa kallblods raser som avlivar hingstföl som inte blir sålda första året. inte ens särskilt ovanligt.
 
Sv: En liten fråga

:crazy:
Då har man inte mkt respekt för livet.... :(

Ungefär som i kina, där dom dödade spädbarn för att dom har fel kön. jisses.
 
Sv: En liten fråga

nej, inte direkt :(
man kan ju tycka vad man vill om det (det gör jag med)

har ganska bra kontakt med en ardenner uppfödare, och har haft en del diskussioner om att många osålda hingst ungar går till slakt (ett sto har ju alltid sitt avelsvärde).

på sätt och vis kan jag förstå resonomanget, i stora drag att det är inte så stor marknad för den typen av ras och att en död häst "lider" inte. att "skänka"(eller sälja för slaktvärdet) bort en häst ger hästen för lite "värde" ( det kan ju "locka" folk till att ta sig an djuret utan att det är genomtänkt, varken praktiskt eller ekonomiskt) det kostar bra mycket att hålla en såpass rejäl häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 349
Senast: nexxa
·
Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 805
Senast: sthu
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 000
Senast: Ramona
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 191
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp