jaha,magsår??

Bullen22

Trådstartare
het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man inte hoppa upp. Hon i princip riktade sparkarna mot en. Nu står hon still och fint,( men tjurar när man spänner sadeljorden.) Väl uppe så är hon finfin i skritt, sen när man frågar om trav så är hon jättestressad. Springer barar snabbare och snabbare och har huvudet upp. Helt omöjlig att jobba, man får vänta ut tills hon liksom andas ut och slappnar av, men det kan ta varv efter varv..
Vi har haft henne i tre år. Detta är en sund häst. Aldrig sjuk, aldrig nån hälta, inte ens lite kass i magen. Alltid varit frisk och sund. Jag är orolig..
Han stortrivs i stallet, vi har inte gjort några förändringar. hennes boxgranne som hon tyckte om togs bort för 5 månader sen och ny granne,ett sto..Kan det påverka henne nu, 5 månader senare.. inga problem att lasta, tas om hand, hovslagare, utan just detta ovan med traven och sadeljorden som är problemet.
Möjligen lite matt i pälsen, men äter bra och har uträknad foderstat.
Veterinär kommer ut nästa vecka, men har vänner som tipsar om opremasol.
Hur mycket ger man? För och nackdelar? Kan det va något annat än magsår?
 
Det låter onekligen som om det mycket väl kan bero på magsår. Vad jag fått lära mig så finns det i princip två sorters magsår som sitter i olika typer av vävnader i magen. Lätt generaliserat beror den ena på stress och den andra på utfodringen. Den utfodringsrelaterade är enligt vissa studier ganska enkel att komma tillrätta med utan medicinering, bara "fixa" fodret. Och det handlar om att hästen minst tre gånger per dygn ska utfodras med tillräcklig mängd grovfoder (totalt per dygn 1,2-1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst). Det kan också vara bra att hästen står enskilt när den äter, så den inte behöver konkurrera med andra hästar om maten vid t.ex. utfodring i hage.

Om ovanstående angående grovfoder redan är uppfyllt, så blir det ju knepigare att göra något åt, såklart. Det kan vara en fördel att utfodra före motion, det kan också vara fördelaktigt att ta bort stärkelserikt foder och t.ex. fodra med lusern (som sägs ha gynnsam effekt på magsår).

Om det är stressrelaterat magsår, så är det ju inte säkert att hästen visar sin stress "utåt" - de beteenden du beskriver är nog för att hästen har ont och inte pga stress. Där hade jag börjat titta på de "vanliga" stressfaktorerna, dvs hur mycket utevistelse har hästen, går den i en harmonisk flock, har den möjlighet att utöva sina naturliga beteenden stor del av dygnet, som t.ex. födosök, rörelse och sociala beteenden med andra hästar? Att INTE kunna göra detta ger, enligt min erfarenhet, långvarig låggradig stress som inte alls behöver synas på något särskilt sätt men som ändå är stress.

Jag hade börjat med att se över ovanstående innan jag började med någon sorts medicinering och iaf avvaktat veterinärbesöket. Ordinerar veterinären omeprazol, så ska du ju ge det såklart, då får du ju också rätt dos av veterinären!
 
Hon går i egen ut och in box. grannar på båda sidor. Hon har gått med valack innan, men brunstade heeeeela dagarna, så vi bytte till in och ut box och hon verkar trivas bättre med det. Hon får egen mat och konkurerrear inte. Vi fodrar 4 ggr per dag. 2kg på morgon, 3 till lunch, 2 eftermiddag och 3 kväll. Innan ridning får hon några tuggor också. Musliehink efter ridning och på morgon. Saltsten i box, vattenhink i box (diskas varje dag). Jag är löjligt noga med hygien och foder. Renmockar för ofta, ger även "kurer" med fodret för välmående (det kan va ett par månader med extra vitaminer för hovar, päls, ögon. Hon har fått spirulina i perioder också). Samma stall i tre år. Hon verkar trivas. Äter bra, "leker" tafatt med grannarna fram och tillbaka, kan ligga i solen o mysa efter ett hårt pass. Vi kan vara i stallet och grejja med hennes boxdörr vidöppen, hon går inte ut. Står i sin box snällt, möjligtvis försöker nå godiset på vagnen. Supermysig på alla sätt... Det är denna biten med sadeljorden och sen traven som är problemet. Hon har alltid varit het i ridningen. Hon bränner igenom en bana på noll sekunder och kan liksom inte rida vanligt i ett ridhus om det står en sockerbitshinder framme. Det är precis som hon laddar för den och bara tänker "kom igen då, dra igång med hoppandet".. Nu hoppar vi inte, inte ens galopperar, bara för att traven är så här.
 
Hon går i egen ut och in box. grannar på båda sidor. Hon har gått med valack innan, men brunstade heeeeela dagarna, så vi bytte till in och ut box och hon verkar trivas bättre med det. Hon får egen mat och konkurerrear inte. Vi fodrar 4 ggr per dag. 2kg på morgon, 3 till lunch, 2 eftermiddag och 3 kväll. Innan ridning får hon några tuggor också. Musliehink efter ridning och på morgon. Saltsten i box, vattenhink i box (diskas varje dag). Jag är löjligt noga med hygien och foder. Renmockar för ofta, ger även "kurer" med fodret för välmående (det kan va ett par månader med extra vitaminer för hovar, päls, ögon. Hon har fått spirulina i perioder också). Samma stall i tre år. Hon verkar trivas. Äter bra, "leker" tafatt med grannarna fram och tillbaka, kan ligga i solen o mysa efter ett hårt pass. Vi kan vara i stallet och grejja med hennes boxdörr vidöppen, hon går inte ut. Står i sin box snällt, möjligtvis försöker nå godiset på vagnen. Supermysig på alla sätt... Det är denna biten med sadeljorden och sen traven som är problemet. Hon har alltid varit het i ridningen. Hon bränner igenom en bana på noll sekunder och kan liksom inte rida vanligt i ett ridhus om det står en sockerbitshinder framme. Det är precis som hon laddar för den och bara tänker "kom igen då, dra igång med hoppandet".. Nu hoppar vi inte, inte ens galopperar, bara för att traven är så här.
Foderbiten låter onekligen utmärkt, inget som borde ge hästen magsårssymptom "bara sådär". Hur lång ättid ungefär blir det med de här givorma?

Att hålla häst enskilt (även om den har grannar) är absolut en riskfaktor för stress. Hur längesedan är det som hon separerades från valacken?

Hur stor är hagen? Har hon möjlighet till rörelse (av typen "ströva runt" under lite längre tid) och kan hon ägna sig åt någon typ av födosök mellan fodringarna?

Och slutligen - det BEHÖVER ju inte vara varken stress eller magsår, jag hade nog tagit det lite lugnt i väntan på veterinären, men ändå funderat över det där med sällskap.
 
Absolut kan det vara magen, men kan ju lika gärna vara någonting annat. Börja inte medicinera själv, utan invänta veterinärundersökning.
 
Foderbiten låter onekligen utmärkt, inget som borde ge hästen magsårssymptom "bara sådär". Hur lång ättid ungefär blir det med de här givorma?

Att hålla häst enskilt (även om den har grannar) är absolut en riskfaktor för stress. Hur längesedan är det som hon separerades från valacken?

Hur stor är hagen? Har hon möjlighet till rörelse (av typen "ströva runt" under lite längre tid) och kan hon ägna sig åt någon typ av födosök mellan fodringarna?

Och slutligen - det BEHÖVER ju inte vara varken stress eller magsår, jag hade nog tagit det lite lugnt i väntan på veterinären, men ändå funderat över det där med sällskap.
Hon gick lite i förra stallet med valack, men mådde allmänt dåligt i det stallet. Åt inte, magrade och verkade låg. Stallet va litet och mörkt, lågt i tak och med små rum och hela väggar mellan boxar, så hon såg knappt en annan häst när hon stod inne i sin box. Där vi står nu är det stort ljust, högt i tak som en gympasal, ren luft, öppna boxar fram och halvgaller till granne, så de kan se varandra. Hagen är rätt stor, ett träd i hagen och skog längst bort. När det gäller maten, så har hon alltid haft denna givan och hon står nog inne och äter lika länge som de andra hästarna när det är fodring. jag har aldrig reagerat på att hon äter upp snabbare eller att hon är ute medans de andra fortfarande äter i alla fall. Jag vet inte. Nojjar kanske, men det känns som hon försöker säga något och jag fattar ju inte. Veterinär kommer ju nästa vecka, men har hon ont så hade jag velat hjälpa henne tills dess, därav jag undrar om omeprasol kan lindra tills dess? Hon är högt försäkrad, ekonomi finns, så det är inte det. Jag ger henne vad veterinären säger såklart, men tills dess...
Tävlingshäst me, och älskar att tävla och komma ut på nya platser. Nu oroar jag mig att hon inte ska få göra det heller i sommar och cirklen av måendet blir värre liksom :(
 
Vi behandlade vår för magsår förra året. Därefter gjorde vi justeringar i träning och ridning och allt fungerar väldigt mycket bättre.
Sen kan man ju inte göra gastropi hela tiden så egentligen vet jag inte om det fortfarande är bra. Men hästen fungerar bra och det var värt jobbet.
Det är nämligen rätt jobbigt att behandla eftersom medicinen ska ges på fastande mage och ofta under rätt lång tid om det är stressrelaterat samtidigt som man får fundera ut vad som stressar hästen.
Vi ändrade inget med utevistelse eller foder eftersom det inte kändes troligt att det var problemet. Men vår häst precis som du beskriver din är väldigt framåt i ridningen, lite het och svår, känslig på många vis. Han stressar över krav som han inte tycker eller tror han klarar av eller förstår.
 
Hon gick lite i förra stallet med valack, men mådde allmänt dåligt i det stallet. Åt inte, magrade och verkade låg. Stallet va litet och mörkt, lågt i tak och med små rum och hela väggar mellan boxar, så hon såg knappt en annan häst när hon stod inne i sin box. Där vi står nu är det stort ljust, högt i tak som en gympasal, ren luft, öppna boxar fram och halvgaller till granne, så de kan se varandra. Hagen är rätt stor, ett träd i hagen och skog längst bort. När det gäller maten, så har hon alltid haft denna givan och hon står nog inne och äter lika länge som de andra hästarna när det är fodring. jag har aldrig reagerat på att hon äter upp snabbare eller att hon är ute medans de andra fortfarande äter i alla fall. Jag vet inte. Nojjar kanske, men det känns som hon försöker säga något och jag fattar ju inte. Veterinär kommer ju nästa vecka, men har hon ont så hade jag velat hjälpa henne tills dess, därav jag undrar om omeprasol kan lindra tills dess? Hon är högt försäkrad, ekonomi finns, så det är inte det. Jag ger henne vad veterinären säger såklart, men tills dess...
Tävlingshäst me, och älskar att tävla och komma ut på nya platser. Nu oroar jag mig att hon inte ska få göra det heller i sommar och cirklen av måendet blir värre liksom :(

Alltså det enda du beskriver som inte är "bra" eller "det bästa" är ju att hon går själv. Jag inser att det inte är jättelätt att fixa, men att få gå i flock är det naturliga för en häst, man gör ett ganska stort ingrepp i hästens liv om man tar bort den möjligheten. Jag vet att väldigt många hästar går själva och klarar det bra, men man ska nog ändå vara medveten om att det inte är optimalt. Skulle det nu vara magsår hade jag absolut tittat på möjligheten till flockliv eller iaf sällskap i samma hage. Det du känner att hon "försöker säga" kan ju vara just att hon vill ha sällskap, förutom att de akuta reaktionerna verkar bero på smärta av något slag.

Jag hade inte medicinerat på eget bevåg om veterinären ändå kommer i nästa vecka. Omeprazol lär visserligen inte skada, men det kan ju å andra sidan vara något helt annat än magsår och det kan ju även vara bra att veterinären får se symptomen "som de är" utan dämpning av medicinering för att kunna göra bästa möjliga bedömning. Sedan är det ändå ofta så att man testar Omeprazol-behandling även om man inte är helt säker på magsårsdiagnosen, men då är det ju veterinärens bedömning att göra så.

Tillägg: Jag tror inte det är stressande för någon häst att "inte få tävla", även om den gillar att göra det. Det finns många roliga aktiviteter att ägna sig åt på hemmaplan också om hästen är av typen som behöver en arbetsuppgift. Dessutom KAN tävlingssituationen också vara stressande, även om hästen tycker det är kul!
 
hmm, tror du verkligen att det är sällskapet som är ett problem? Hon testade ju gå med andra hästar i det andra stallet (visserligen mådde ingen bra där, inte vi som ägare heller. Det satt i väggarna och nu har stallet inga hästar kvar. de som bor där har dom på lösdrift och övriga har flyttat). I alla fall. Den ena valacken brunstade hon jämt med, så till den grad att han blev trött på henne och farlig mot henne. Den andre ville hon inte va nära. När han kom la hon öronen bak och högg i luften. Sen flyttade vi hit för tre år sen, då gick hon till början med ett sto, men verkade nere, gick undan och va lite rädd. Hon fick egen in och ut box och då såg man en helt annan häst. Hon åt upp sig, blev fin, pigg och glad, älskade visa upp sig för grannarna när hon va innanför sitt lilla staket och stålade på ett helt annat sätt. Så har hon bott nu i tre år. Kan det va så att nu efter så lång tig känner hon att det är fel? Bör tilläggas att på sommaren är det meetings, andra hästar, periodvis iväg på tävling i flera dagar och på meetings i två veckor. Hon har aldrig gått på bete riktigt, men i gräshade några timmar om dagen under sommaren.
 
Vi har kört magsårsbehandling (gastrogard) på ett par ponnyer med liknande symptom, funkade på den ena men inte den andra. Däremot har vi god kontakt med veterinär och personligen vill jag inte utsätta en redan stressad häst för den stress som en magsårsundersökning kräver och vår veterinär är av samma åsikt. Så jag skulle säga att det beror lite på hur god kontakt och samarbete ni har med veterinären. Jag tycker absolut inte alls det är självklart att man ska börja med dyra undersökningar och röntgen och sådana grejer om man är överens med veterinären att det kan vara magsår, eftersom magsårsmedicin visserligen är dyrt men inte gör någon skada. För vår del har vi börjat med att utesluta just det och sedan gått vidare till andra grejer istället för tvärtom.
 
hmm, tror du verkligen att det är sällskapet som är ett problem? Hon testade ju gå med andra hästar i det andra stallet (visserligen mådde ingen bra där, inte vi som ägare heller. Det satt i väggarna och nu har stallet inga hästar kvar. de som bor där har dom på lösdrift och övriga har flyttat). I alla fall. Den ena valacken brunstade hon jämt med, så till den grad att han blev trött på henne och farlig mot henne. Den andre ville hon inte va nära. När han kom la hon öronen bak och högg i luften. Sen flyttade vi hit för tre år sen, då gick hon till början med ett sto, men verkade nere, gick undan och va lite rädd. Hon fick egen in och ut box och då såg man en helt annan häst. Hon åt upp sig, blev fin, pigg och glad, älskade visa upp sig för grannarna när hon va innanför sitt lilla staket och stålade på ett helt annat sätt. Så har hon bott nu i tre år. Kan det va så att nu efter så lång tig känner hon att det är fel? Bör tilläggas att på sommaren är det meetings, andra hästar, periodvis iväg på tävling i flera dagar och på meetings i två veckor. Hon har aldrig gått på bete riktigt, men i gräshade några timmar om dagen under sommaren.

Jag vet såklart inte alls vad som är fel med din häst. De symptom du beskriver kan absolut bero på magsår, men skulle ju t.ex. också kunna bero på ont i ryggen eller någonting helt annat också. Och då får ni ju såklart behandla därefter.

Men OM detta beror på magsår och OM magsåret är stressrelaterat, så är det ju så att för din häst så är ett av hästars grundläggande behov inte uppfyllt. Och då är det rimligt att göra förändringar där.

Du beskriver ju nu också ett liv som i allra högsta grad kan vara stressande för en häst med tävlingar/meetings stora delar av tiden under sommaren, ingen sammanhängande period med betesgång och andra hästar osv. Jag tror absolut att sådant kan visa sig i form av stressymptom efter relativt lång tid - magsår brukar inte utvecklas över en natt - och får hästen ingen sammanhängande återhämtningsperiod (som t.ex. sommarbete med andra hästar under ett antal veckor) så är ju risken större.

Men jag är inte veterinär och jag har inte sett din häst, alltså vet jag inte alls vad som är fel. Men i hästens liv är ju detta det enda som sticker ut som mindre bra - att den ständigt går ensam.
 
Jag förstår. Hon går med jämna mellanrum hos equiterapueft, och sist va i i November med orden "mjuk och böjlig som en panter. Här finns inget att behandla så hon får en masssage". Utprovad CWD-sadel hos sadelutprovare. Vi röntgade hela hästen innan sadelköp, från mule till svanstipp- UA. På meeting går hon i stor gräshage med grannar på alla håll. Hon älskar veckorna där varje sommar. Det är bara tävling helger och vardagar myckel skog och långa skrittrundor till stranden. Jag har aldrig upplevt henne stressad där eller missnöjd. Hon är inte superglad i gräs heller, i alla fall inte i gräshagen hemma,trots hästar runt om. När man kommer och hämtar så kommer hon alltid och möter, precis som hon är nöjd och vill tillabak till sin ut och in box. Ja,ja. Veterinär är bokad. Jag ville mest få råd om operazol kunde linda hennes smärta tills veterinären är på plats.
 
Jag förstår. Hon går med jämna mellanrum hos equiterapueft, och sist va i i November med orden "mjuk och böjlig som en panter. Här finns inget att behandla så hon får en masssage". Utprovad CWD-sadel hos sadelutprovare. Vi röntgade hela hästen innan sadelköp, från mule till svanstipp- UA. På meeting går hon i stor gräshage med grannar på alla håll. Hon älskar veckorna där varje sommar. Det är bara tävling helger och vardagar myckel skog och långa skrittrundor till stranden. Jag har aldrig upplevt henne stressad där eller missnöjd. Hon är inte superglad i gräs heller, i alla fall inte i gräshagen hemma,trots hästar runt om. När man kommer och hämtar så kommer hon alltid och möter, precis som hon är nöjd och vill tillabak till sin ut och in box. Ja,ja. Veterinär är bokad. Jag ville mest få råd om operazol kunde linda hennes smärta tills veterinären är på plats.
Om jag vore du som har haft liknande tävlingsponnyer med samma symptom skulle jag kontakta veterinär och diskutera med denna. Det finns många veterinärer idag som inte vill utsätta hästarna för gastroskopi och som säkert kan skriva ut magsårsmedicin för att testa och se om symptomen försvinner. Som sagt, på en av våra hjälpte det, den andra var en räddningsponny från Irland och den hade säkerligen blivit förstörd i psyket på andra sätt också. Sedan finns det väl en hel del forskning på att hästar trivs bäst i sällskap och väljer hellre en häst som är hög i rang som kompis än att gå själv till exempel men det är väl sådant ni får titta på, om magsårsmedicin tar bort symptomen så vet ni ju vad det beror på, men det kommer ju inte att bli bra om ni inte tar bort det som gör att hon har fått magsår liksom.
 
Jag förstår. Hon går med jämna mellanrum hos equiterapueft, och sist va i i November med orden "mjuk och böjlig som en panter. Här finns inget att behandla så hon får en masssage". Utprovad CWD-sadel hos sadelutprovare. Vi röntgade hela hästen innan sadelköp, från mule till svanstipp- UA. På meeting går hon i stor gräshage med grannar på alla håll. Hon älskar veckorna där varje sommar. Det är bara tävling helger och vardagar myckel skog och långa skrittrundor till stranden. Jag har aldrig upplevt henne stressad där eller missnöjd. Hon är inte superglad i gräs heller, i alla fall inte i gräshagen hemma,trots hästar runt om. När man kommer och hämtar så kommer hon alltid och möter, precis som hon är nöjd och vill tillabak till sin ut och in box. Ja,ja. Veterinär är bokad. Jag ville mest få råd om operazol kunde linda hennes smärta tills veterinären är på plats.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med ”ut och in box”?
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med ”ut och in box”?
egen dörr ut, så hästen kan gå ut i sin hage och in i sin box hur den vill under dagen. Sen på nättterna stänger man den dörren så de står inne (om det inte är tex extrema varma sommarnätter, då de kan tycka om att va ute). hagarna går som tårtbitar ut, så först har de hage i en typ "korrridor" sen breddar den sig liksom.
 
egen dörr ut, så hästen kan gå ut i sin hage och in i sin box hur den vill under dagen. Sen på nättterna stänger man den dörren så de står inne (om det inte är tex extrema varma sommarnätter, då de kan tycka om att va ute). hagarna går som tårtbitar ut, så först har de hage i en typ "korrridor" sen breddar den sig liksom.
Ah, så som en individuell lösdrift. Då är jag med! Tack för förklaringen.
 
När man kommer och hämtar så kommer hon alltid och möter, precis som hon är nöjd och vill tillabak till sin ut och in box.
Snarare tror jag det är att hon är glad hon får någon att socialisera med, inte att hon "inte vill stå i gräshage". Alla hästar har ju behov av kontakt med andra hästar, att få utöva kli, lek, sova/äta ihop osv. Sen såklart i olika mängd. De hästar hon stått med hittills kanske hon bara inte gått ihop med. Låt henne gå med ett annat sto eller en ponny t.ex o se vad som händer sen. :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 009
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp