En liten fundering!

Halifaxen

Trådstartare
Jag undrar hur en riktigt bra FT häst ska vara? Alltså mer än att den ska vara allsidig med tankte på att det ska kunna gå tre olika grenar. :d

Sv: En liten fundering!

Det har jag skrivit projektarbete om! :)

En modärn fälttävlanshäst måste ha betydligt bättre hoppkapacitet än vad som behövdes förr. Nu när man har gjort terrängmomentet kortare är hoppningen svårare och mer utslagsgivande.
Även terrängbanorna är mer tekninska så det krävs att hästen är lydig.

Gångarterna behöver inte vara jätteflashiga, det är viktigare att hästen är lydig och avspänd. (Vilket inte verkar vara så viktigt i vanlig dressyr längre :smirk: )
Det krävs heller inte alls lika hög samling i fälttävlansdressyr som i vanlig. Meningen är att man ska visa att trots sin höga kondition ska hästen vara lugn och ridbar i alla gångarter och i övergångar/tempoväxlingar.

Det är också viktigt att hästen har en bra galopp som är framåtgripande och täcker mycket mark för att tjäna tid i terrängen. Hästen får inte heller vara för kraftig eftersom den då får mera vikt att bära vilket lättare kan leda till skador.

Men det allra viktigaste är ändå temperamentet! En häst kan ha alla dessa egenskaperna men utan modet och viljan i terrängen kommer man ingenstans!

På denna sidan står massor om hur en bra häst ska vara :)
Fälttävlansforum

Det absolut viktigaste är att hästen har hjärtat på rätta stället och ställer upp i alla lägen!

Sen är det förståss viktigt med god hoppförmåga och bra (jämna, taktmässiga) gångarter, och att hästen är välriden (men det kommer ju mer an på ryttaren),
men utan viljan kommer man som Nyrelski sa ingenstans.....det kanske går upp till ca * att "tvinga" runt en häst som inte har rätta viljan, men sen går det inte så mkt längre.....

Fast nu har ju kravet på samling kommit i dom högre klasserna detta året.

Det viktigaste är att hästen har något mellan öronen :D och vågar både ta snabba beslut och lita på sin ryttare...

Och självklart att den har ett stoort hjärta :) :idea:

En fälttävlanshäst måste hunna hoppa bra, väldigt viktigt! Dreyyren kan man alltid träna sen är det ju alltid ett plus om den är duktig i det! Sen ska den ha en vägvinnande galopp å modig e ju rätt bra! :)

Liknande trådar

Tävling Jag letar efter bra musik att tävla till, i detta fallet är det islandshästgrenen Gæðingalist men jag tänker att tråden kan fungera även...
Svar
7
· Visningar
329
Senast: Gabby_Ossi
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: MJLee
·
Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Freazer
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 579
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hur ska vi tänka? Häst/hundmöte -tillbud