Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har aldrig märkt någon skillnad. Däremot syns krackeleringar och småsprickor bättre på en ljus hov och det gör kanske att en del tror det är sämre kvalitet.
Citerar ur boken "Hovvård och hovbeslag" av Lars-Erik Magnusson: "Det är en utbredd uppfattning att opigmenterat horn skulle vara mindre hållbart jämfört med färgat horn. I sverige kan man emellertid av erfarenhet slå fast att "ljusa" hovar är lika starka som mörka.
En myt alltså.
Däremot så är vita ben känsligare än mörka när det gäller tex mugg-angrepp m.m.
Min häst får hovsprickor ibland, men de kommer alltid på de svarta hovarna. Den vita har han aldrig haft sprickor i. Däremot så blir alltid karlederna dåliga på det vita benet först.
Det sägs också att vita ben är mer skadebenägna. Jag har en skimmel med tre "mörka" ben och ett vitt ben. Märker ingen skillnad varken i skada eller dåliga hovar, men jag har sett på andra hästar att vita ben och ffa vita hovar är lite sämre kvalitet på./ Lavinia, med undantagshästen