en omöjlig ekvation?

A

appleseed

Jag har inte haft egen häst sedan gymnasiet (blir 23 i år), men är i dagsläget medryttare på en häst 1-2 dagar i veckan. Men det gör att det där suget efter att ha egen pålle igen bara blir värre och värre hela tiden. När jag var liten kunde jag på barns vis gå och drömma om den där hästen jag bestämt mig för att jag någon gång skulle få - och tillslut också fick -, men jag kan inte drömma realistiskt längre känns det som.
Jag bor i centrala göteborg med min pojkvän och läser ett 5-årigt program vid universitetet (har knappt 4 år kvar).

Hur i h-e ska det gå ihop med en häst? Visst, jag kommer att komma ut på en bra arbetsmarknad och kommer väl att ha hyfsad inkomst när jag är färdigutbildad - kommer förmodligen att flytta till en något mindre stad också - men om ekonomin inte är det värsta problemet?

Hur får alla ni som har häst och "vuxenliv" (familj, småbarn, jobb, hund, volvo, etc.) TIDEN att räcka till?
Jag har försökt räkna på det i mitt huvud. Men det är inte en någe vidare trösterik ekvation det blir av det hela...

- Heltidsjobb+lunch=9h/dygn
- sömn=8h/dygn
- stall=3h/dygn
- ev. småbarn=Xh/dygn
- ev. äldre barns fritidsaktiviteter=Xh/dygn
- hälften av matlagning+inköp+hushållsarbete=1-2h/dygn
- övrig familje- och relationsvårdande verksamhet=så mycket som möjligt/dygn
- transportsträckor mellan jobb, stall, hem, etc.,=1-2h/dygn...

osv, osv. Dygnet skulle behöva 30 timmar. Minst.

Om man nu skulle få för sig att vilja skaffa familj någon gång så vill man ju vara en så bra förälder som möjligt, och inte bara prioritera sina egna intressen. Och skaffar man egen häst så vill i alla fall inte jag ha medryttare mer än ca 1 eller i extrema fall 2 dagar i veckan - och helst inte alls.
Och jag får inte ihop det. Jag fattar inte när jag någonsin ska kunna känna att jag kan skaffa häst igen. Just nu går jag bara neråt och blir mer och mer deppig, känns det som. Jag vill ha egen häst igen lika mycket som jag ville ha häst när jag gick i låg och mellanstadiet, men jag vågar inte tro på drömmen längre, att det kommer att lösa sig den här gången.

Men jag har sett vuxna människor som är i stallet hos sina hästar typ varje dag - utan att ha dem helinackorderade - och som har barn i förskoleåldern, och.. och.. Hur gör man? Hur gör ni? Går det?
Även om min sambo ställer upp på mig hur mycket som helst, så vill jag liksom inte lämna honom med att stå för hästförsörjningen och merparten av hushållet..

*suck*

Känns som att familj får vänta tills jag pluggat färdigt och fått jobb, och hästen får vänta tills eventuella ungar är gamla nog att klara sig själva. det är typ.. 20 år. Jag vill inte vänta 20 år. 5 hade kännts fullt tillräckligt länge att vänta på hästen. :cry:

Sv: en omöjlig ekvation?

Jag vet inte! Men det måste gå.
Jag är 20 år nu och ska ta studenten i vår. Jag har absolut inte planerat in några barn i mitt liv (kanske när jag är 40 och får en livskris :D )men jag känner iallafall att jag varken kommer ha tid eller råd med häst :cry:
Hade hoppats på några peppande inlägg här.
Har bara haft nya pållen i drygt ett år och planerar att plugga de närmaste 6 (:eek: ) åren. Hur ska det gå?
Man har ju hört om hur fattigt och stressigt alla studenter har det.
Man jag måste ha en häst. Det ger ju livet mening liksom. Jag vill inte vänta med livet tills jag är 26...
Och att få ihop allt med barn vill jag inte ens tänka på....

Haha kom på hur jag planerade mitt hästliv när jag gick i mellanstadiet.
Man valde borstar och träns i Hööks och bestämde vilka dagar man skulle hoppa/dressyra på och i vilket stall man skulle ha den.
Det roliga var att jag hade planerat att hinna rida både innan och efter skolan :D :D :D

Jag jobbar heltid + övertid, snittar 45-50 tim/vecka, reser en del i jobbet, är gift, har två barn (tonåringar) villa osv. Och har häst i kollektivstall (delar på in/utsläpp) har medryttare en dag/vecka. Om det går? Klart det går - men det blir inte mycket teve, och det gäller att pallra sig upp på morron. Min häst rids 5 dagar/veckan, en dag tar medryttaren, fyra rider jag, rider alltid både lör- sön tidigt på morgonen när resten av familjen ändå sover. 2 kvällar under veckan rider jag, de övriga mockar jag bara, oftast tidigt på morgonen innan jobbet. Har pigg och glad häst i finfin kondition. Så visst går det...

Har du bara viljan så går det nog! :)
Har man ambitionen att det ska gå ihop så ser jag ingenting som stoppar en från att ha egen häst.. Så ge inte upp!

Är själv (snart) 19 år o går ut gymnasiet till sommaren. Ska börja jobba direkt efter o kommer sikta på att skaffa häst! Sen får man ju se när det blir men jag kommer inte ge upp iaf! Det bara ska gå! :D Hästar är en stor del av mitt liv så..

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 294
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 931
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 251
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 627
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka