En pass fråga!

opus

Trådstartare
Jag undrar en sak gällande pass i hästköp.

Jag har köpt en häst och ska delbetala honom, men han är min.
En fråga då: När får man passet?? Kan ägaren hålla på det tills hästen är betald eller är det en handling som ska följa med hästen. Jag står just nu utan ifall nåt händer.

Tacksam för svar

Senast ändrad:
Sv: En pass fråga!

Passet följer med hästen.
Regbevis, fullständigt kvitto fås när hästen är betald

Många tror att passet är en ägarhandling/bevis på att de äger hästen. Därför lämnar de inte ut det. Men sanningen är att passet alltid ska följa med hästen, även om den t ex är ute på foder eller för träning.
Så om man ska följa reglerna för hästpass så skulle du haft det så fort du fick hästen, oavsett vem som står som ägare på den.

Ok, så passet ska alltså följa hästen.

Men hon jag köpte honom av, vägrar lämna ifrån sig det förrän jag betalat honom, alltså senast juli.

Men om jag behöve det, vad gör jag då??

Även om det är så att passet ska följa med hästen så förstår jag att hon vill behålla det tills hästen är betald. Hon tar ändå en stor risk att låta dig delbetala, vilket många inte skulle ha gått med på.
Om jag vore dig så skulle jag nog ändå nöja mig med den och uppkommer den situationen innan 1 juli att du behöver passet till nåt så tycker jag att du kontaktar henne då och det går förmodligen att lösa ändå.

passet ska följa med hästen. speciellt vid köp, förra ägaren har ju inget med hästen att göra nu när du fått hem honom. hon kan bara vänta på sina pengar. när du betalt så skrivs ägarbytespapprena under. passet ska du ha innan. det är ju även där du fyller i vaccinationer osv.

sen att jag inte lämnat med passet när jag lånat ut mina hästar på foder det är en annan sak. behöver du passet så fråga;)

Men du lämnar ju in orginalet på reg.beviset för att få pass.
Jag skulle inte lämna ut passet förrän hästen var betald.

Ett förslag:

Man lämnar med passet med hästen, men behåller "ägarbeviset" tills hästen är fullbetalad.

På så sätt kan vaccinationer och dylikt skrivas in i passet och sedan när hästen är betald skickar med det underskrivna "ägarbeviset" till köparen.

Vi gjorde på detta sätt och funkade bra.

MVH/Carina

Ja just det ja man har ju ägarbeviset också :o , tänkte inte på det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 077
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 473
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 745
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka