En sadel till flera hästar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Engel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 619
E

Engel

Hej!

Jag behöver lite hjälp. Jag är på jakt efter EN dressyrsadel som jag kan ha till flera hästar/ponnier.

Jag hjälper till och rider "problem" hästar och unghästar. främst D-ponnys och "mindre" storhästar (hästarna jag hjälper till med nu är mellan 146 cm och 160 cm). Hästarna är normalmusklade, alltså inte i någon topp-tävlingsform någon av dem.

Sadeln behöver var 17,5 tum i sätet. Någon som vet någon billigare sadel som man kan tänka sig att ha på flera hästar? Är det läge att köpa en syntetsadel? Tidigare har jag ridit i Zaldi, både hopp- och dressyr, men då jag sålde mina egna hästar sålde jag med sadlarna.

Tacksam för snabba svar!

Sv: En sadel till flera hästar

Ingen sadel kan passa många olika, har man tur kanske samma sadel passar två st :p

Bomlöst är troligtvis enda alternativet eftersom det skiljer mellan bredden på hästar och även formen på ryggen. Fast bomlöst passar inte alla typer av hästar heller.

Annars får man välja en sadel som är något svängd med utbytbar bomvidd fast då kommer den inte ligga bra på hästar med rak rygg eller dom som har ännu mer svängd rygg.

Det bästa är väl om hästarna har med sin egen tillpassade sadel som du kan använda under tiden du rider till dom. Måste kännas bättre för hästägaren också.

självklart rider jag i hästarnas egna sadlar om jag kan, men problemet är att små hästar brukar ha små ryttare, visserligen är jag ganska lätt, men jag har fått en rumpa som gör att jag behöver en 17,5 tum sadel. Många av hästarna har också hoppsadlar och jag trivs bättre i dressyrsadel...

jag får helt enkelt fundera vidare, eller rida i små sadlar ;)

Ofta är det lättare att få en sadel av dyrare märke med bra kvalitet att passa till flera olika hästar. Kanske du kan hitta någon bra begagnad?
Jag kan mest hoppsadlar, men Röösli är vad jag har hört en som brukar passa många hästar.

Jag hade nog skaffat en sadel som är lagom bred till de största hästarna så att du sen kan ha en padd under till de mindre.
Tänk på att sadeln alltid måste ligga jämt, alltså vågrätt och inte luta fram eller bak, brukar gå att fixa genom att lägga in tex. en benpadd under. Sen kolla att den inte trycker någonstans.
Tycker det är bättre du har en sadel som passar dig de gånger du rider, än att du ska sitta i en för liten sadel och hamna på bakvalvet och lägga all vikt där.
Man märker ju om man är lite kunnig och lyhörd om hästen inte verkar trivas med sadeln, då är det ju bara att fortsätta rida i dens egna.

du satte lite ord på mina tankar, en "större" sadel och använda paddar för mindre hästar. Har kollat lite på Röösli och de verkar vara ett märke som håller i åratal och lite till, ska absolut se om jag kan hitta någon bättre begagnad.

Jag känner absolut om en sadel inte passar, när jag sitter på, men har ingen stenkoll på sadlar. Hade en tjejkompis som hjälpte mig med sadlar innan, men hon flyttade till Irland så nu får jag försöka själv, vilket är svårt!

Säger som de andra. Det när nästan omöjligt att ha en sadel till alla hästar. De skiljer sig i ryggen. Har du tur passar en sadel två av hästarna.

jag har en passier & sohn som jag köpte till min första häst men då jag sålde hästen efter 1vecka av sken och köpte en annan häst så behöll jag sadlen (samma fd ägare till båda hästarna och sadlen) sadlen passar nya hästen också men jag har padd till henne.
fd ägaren till hästarna och sadlen har 4 sadlar till 6+ hästar. de har paddar till vissa hästar men annars så passar sadlarna bra på alla.

men en sadel som nästan garanterat passar många olika hästar är en barbacka sadel^_^.

Finns inga sadlar som passar nästan alla hästar. Egentligen kan du köpa den sadel som du trivs bäst i för det kvittar egentligen, du vet ju inte alls hur hästarna ser ut i ryggen som du får in. Den sadel som har mest chans att passa flest hästar är en bomlös sadel helt utan hårda delar men det är bara en liten ökning i chans.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 369
Senast: Beeboppe
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: hoppeloppe
·
Utrustning Hej, Nu har jag läst många trådar om akademiska sadlar men inte riktigt fått svar på de funderingar jag har. Jag vill skaffa en...
Svar
11
· Visningar
4 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka