En sadelundran

Astael

Trådstartare
Jag har en fråga till er ang. sadel, min häst snubblar nån gång under varje ridpass när jag rider med sadel och inte när jag rider honom barbacka. Kan det vara sadeln som orsakar snubblingen?
Jag har prata med veterinären men hon kunde inte på rak arm komma på vad det kunde vara då han inte är halt eller varit halt. Men ska försöka att få henne att komma ut i nästa vecka.

Tänkte fota imorgon med sadeln på.

Sv: En sadelundran

Absolut kan det vara så.

Är det obehagligt för hästen att t ex ta ut steget och lyfta på benet (bogbladet tar emot sadelkanten t ex) kommer ju snubblingar som ett brev på posten.

Okej, då är inte mina tankar helt ute och cyklar.

Tycker du att denna sadlen är för smal, det är en gammal bild. ska ta ny imon.

31652967.jpg

Den ser på ut att vara på tok för svängd för hästen. Dessutom ser den så vid ut att den troligen går ner i manken efter framvalvet

Plus att den ligger lite väl långt fram på manke och bogblad.
Sadla lite längre bak och se om det inte blir bättre...

Eller hur Lovisaleonora ? ? ?

Som tillägg till det du förövrigt skrivit menar jag....

Där kan jag hålla med er båda. Det ser ut som att den hindrar hästens rörelsefrihet med blogbladet. Får man inte plats att kliva på ordentligt och även kunna parera upp med kroppen så blir det ju enkelt snubblingar. Gör som palle föreslog, testa att sadla längre bak. För som det är nu har du den lite för långt fram... Tänk på att ha nästan en hel handflata mellan bogbladet och sadeln.

Jag kommer att ta ut en sadelprovare och byta ut denna sadel. Men tackar så hjärtligt för alla kommentarer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 771
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 227
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 649
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma