En tandemtråd.

ameo

Trådstartare
Moderator
Någon här som kör tandem?

Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova det med vagn också, fast jag måste invänta en ny vagns ankomst till det ändamålet. Jag har två rockarder, den ena funkar bäst med travsele - och det känns som helt fel sele till gaffelhästen vid tandemkörning - och den andra är för liten för den tilltänkta gaffelhästen.

Sen är det ju som vanligt, har man inte exakt rätt utrustning så får man pussla lite...
När jag tömkörde hade jag vanliga bröstselen på gaffelhästen och en parsele på förlöparen. Jag letade reda på ett nackstycke från en chambon och satte på gaffelhästens huvudlag, det funkade jättebra. Och han hade givetvis skygglappar som skydd för ögonen. (det roliga var att när jag satte ihop dem och parkerade honom bakom förlöparen med skygglapparna på, så blev han åter den ridskoleponny han varit i många år innan han kom till mig -> "åh, en hästrumpa framför mig, jag följer efter den...")
Gaffelhästen fick vanliga tömmar och till förlöparen använde jag mina långa tömkörningstömmar (såna där främre halvan är rundvävd och bakre är remmar).

Min förlöpare är en ambitiös dam som nog helst skulle dra hela ekipaget, inkluderat kompisen bakom... Men samtidigt är hon väldigt lydig, så det ska nog funka bra.

Tyvärr blev det inga bilder tagna när jag tömkörde för efter bara nån minut så öppnade sig himlen fullständigt. Men nästa gång...
 
Någon här som kör tandem?

Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova det med vagn också, fast jag måste invänta en ny vagns ankomst till det ändamålet. Jag har två rockarder, den ena funkar bäst med travsele - och det känns som helt fel sele till gaffelhästen vid tandemkörning - och den andra är för liten för den tilltänkta gaffelhästen.

Sen är det ju som vanligt, har man inte exakt rätt utrustning så får man pussla lite...
När jag tömkörde hade jag vanliga bröstselen på gaffelhästen och en parsele på förlöparen. Jag letade reda på ett nackstycke från en chambon och satte på gaffelhästens huvudlag, det funkade jättebra. Och han hade givetvis skygglappar som skydd för ögonen. (det roliga var att när jag satte ihop dem och parkerade honom bakom förlöparen med skygglapparna på, så blev han åter den ridskoleponny han varit i många år innan han kom till mig -> "åh, en hästrumpa framför mig, jag följer efter den...")
Gaffelhästen fick vanliga tömmar och till förlöparen använde jag mina långa tömkörningstömmar (såna där främre halvan är rundvävd och bakre är remmar).

Min förlöpare är en ambitiös dam som nog helst skulle dra hela ekipaget, inkluderat kompisen bakom... Men samtidigt är hon väldigt lydig, så det ska nog funka bra.

Tyvärr blev det inga bilder tagna när jag tömkörde för efter bara nån minut så öppnade sig himlen fullständigt. Men nästa gång...
Vad roligt!
Jag har amatörat runt och kört lite tandem och fick också pussla lite med utrustningen.
Här är några bilder från bland de första gångerna:
20130707_203017_51d9d1f6e087c337909b620b.jpg

20130707_203029_51d9d23a9606ee33aac928a2.jpg


Som sagt, ingen proffsig tandemutrustning, jag har faktiskt förbättrat mig men har inga bilder:D
 
Jag har inget vettigt att komma med annat än en bild ur en bok. Det är ett nytryck (nåja) av en postorderkatalog med hästsaker från slutet av 1800-talet. Där finns en sida med regler från "The American tandem club". Där finns en del bra tips som att hästarna inte får gå in i butiker, man får inte köra över en polisman bara för att denne tycker man kör för fort etc.

Länk till fullstor bild.


DSC_0454_zpsshntuaew.jpg~original
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 157
Senast: Mezcal
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 873
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 261
Senast: Zarro
·
Körning Hallå hallå! Jag håller på att köra in min D-ponny och det går helt problemfritt. Han är otroligt trygg i allt vi gör och jag är...
2
Svar
28
· Visningar
2 930
Senast: CoNo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp