en till bilfunderingstråd - vilka bilmodeller är det jag söker?

ameo

Trådstartare
Moderator
Sonen funderar på att lappa ihop vår XC70, som är avställd, trasig och lika gärna kan köras till skroten pga behov av dyra reparationer (summan hamnar nära bilens värde om det görs på verkstad, kan möjligen bli lite billigare om man meckar själv).
Jag funderar på att scanna begagnatmarknaden och se vad han får för pengarna om han lägger samma summa på en körklar bil. Men vet inte riktigt vilka bilmodeller utöver XC-70 som matchar hans krav/behov.
Han behöver ha en bil att ta sig till sin praktikplats under nästa läsår och sen till framtida jobb. Han utbildar sig och kommer jobba inom skog, så han behöver ha en bil som tål att både släpa runt på allehanda skogsutrustning och köras på skogsvägar utan att skramla sönder eller fastna på första bästa stubbe - dvs en bil med lite högre markfrigång än en vanlig personbil och gärna 4-hjulsdrift (men inte absolut krav). Vilka modeller ska jag titta efter?
 
Spontant säger jag japansk pickup av något slag. Toyota Hi-lux eller Mitsubishi L200. Har goda vänner med liknande jobb som aldrig skulle köra något annat.
 
Jag säger också en pickis. En kollega hade en Navara som han var väldigt nöjd med med.
Hilux är ju en klassiker och en kämpe annars.
Själv hade jag inte sagt nej till en Raptor 😍
 
Jag borde ha tänkt på den typen av bil :p men min fördom säger att de är dyra i drift? Och att man inte får lika mycket bil för pengarna?
Sonen går ett år till i gymnasiet så det finns inga mängder med pengar att köpa bil för just nu. Så idealet hade varit att lyckas lappa ihop XC70-n för en rimlig kostnad. Han kommer kunna köpa en bättre bil sen, när han jobbat ihop lite pengar själv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp