En till med dryga fuktproblem...

Ska luften in eller inte... ;) ?? Ingen fara, jag är själv förvirrad angående det här med luft in (speciellt nu när det är fuktigt), men på flera ställen läser jag om att korsdrag 5-10 min 3 ggr/dag hjälper ett fuktigt hus... Och då blir det väl både luft in och ut...

Jadå, kaminens "spjäll" är öppna när vi inte eldar, men jag kan testa med luckan också. Från cirka oktober eldar vi dagligen.
När jag besiktade mitt hus inför köp fick jag lära mig att torra rum (sovrum, vardagsrum mm) skall ha tilluft som ventiler eller liknande.
Våtrum och kök ska ha frånluft.
 
Kom hem till ett mycket bättre hus, nu när vädret lugnat ner sig... :) Ska kolla om vår gamla avfuktare funkar. Jag tror att den är trasig tyvärr, och maken tror att den fortfarande funkar... För en gångs skull hoppas jag att det är jag som har fel :D!!
 
Ugh... Jag hade rätt ändå. Avfuktaren funkade en liten stund, men lade sedan av. Blir till att köpa ny... :(

Har också konstaterat att vi har en bra märklig badrumsfläkt. Inte vi som har installerat den, så ingen aning om hur gammal den är. Den har två lägen, av och på. När den är på startar den varje gång man tänder lampan på toaletten. Sedan fortsätter den ca en kvart efter att lampan släcks igen. Är det vanligt att det är så, att fläkten styrs av lysknappen :confused: ? Det går alltså inte att fläkten på någon längre stund utan att man också har tänt... O_o
 
Ugh... Jag hade rätt ändå. Avfuktaren funkade en liten stund, men lade sedan av. Blir till att köpa ny... :(

Har också konstaterat att vi har en bra märklig badrumsfläkt. Inte vi som har installerat den, så ingen aning om hur gammal den är. Den har två lägen, av och på. När den är på startar den varje gång man tänder lampan på toaletten. Sedan fortsätter den ca en kvart efter att lampan släcks igen. Är det vanligt att det är så, att fläkten styrs av lysknappen :confused: ? Det går alltså inte att fläkten på någon längre stund utan att man också har tänt... O_o
Den vanligaste varianten på hus som inte är splitternya.
Fläkten kör igång när nån besökt toan och ev orsakat lukt...
 
Det var det jag misstänkte.... :D Vid sådana problem öppnar jag hellre fönstret precis bredvid....
Även om det är minus 25? Eller snöstorm? :D
Väldigt många toaletter har inga fönster. Speciellt de som är byggda långt efter att huset byggdes.

Jag gillar konceptet, speciellt om jag går på toa hos andra. Hemma spelar det ingen roll. :up:
 
Även om det är minus 25? Eller snöstorm? :D
Väldigt många toaletter har inga fönster. Speciellt de som är byggda långt efter att huset byggdes.

Jag gillar konceptet, speciellt om jag går på toa hos andra. Hemma spelar det ingen roll. :up:
Jo, fast här har förmodligen fläkten kommit till samtidigt som fönstret, eller efteråt. Kan inte tänka mig att de byggda badrummet, och satte in fönster efteråt. Badrum med yttervägg brukar väl oftast ha fönster?
 
Mja. Vi hade samma problem förra hösten och vintern också.

Nja, jag tycker nog att det har delvis med ventilationen att göra. Jag har aldrig haft fukt på insidan av rutorna på det sättet. Inte ens nu när det regnat så mycket. Bor i hyresrätt som är ca 40 år gammal och har nyligen genomgången och renoverad ventilation. Inga problem med fukt inomhus alls.

Sen funkar ju ventilationen olika i ett modernt hus och ett gammal torp. Men nog borde det väl med bra ventilation etc gå att få ett bra inomhusklimat även i ett gammalt torp?

Det har väldigt mycket att göra med temperaturskillnad på olika sidor av glaset också. Med dåligt isolerande rutor kommer det bli kondens oavsett hur "friskt" huset är i övrigt. Är det, som nu, runt 80% luftfuktighet ute, och blir stora skillnader i temperatur så måste fukten kondensera på den kalla ytan, hur man än bär sig åt. Kondens är i sig inte ett bevis på att det är för dåligt ventilerat.

Har du faktiskt problem med onormalt hög luftfuktighet inne?

En viktig sak med cirkulation är att man får mindre risk för mögel än med stillastående luft med samma fukt och temperatur. En annan riskfaktor för mögel är just att det finns kallare ytor inne, som då kommer få kondens även vid relativt låga fukthalter. Viktigt att veta vad som är själva problemet innan man börjar åtgärda.
 
Det har väldigt mycket att göra med temperaturskillnad på olika sidor av glaset också. Med dåligt isolerande rutor kommer det bli kondens oavsett hur "friskt" huset är i övrigt. Är det, som nu, runt 80% luftfuktighet ute, och blir stora skillnader i temperatur så måste fukten kondensera på den kalla ytan, hur man än bär sig åt. Kondens är i sig inte ett bevis på att det är för dåligt ventilerat.

Har du faktiskt problem med onormalt hög luftfuktighet inne?

En viktig sak med cirkulation är att man får mindre risk för mögel än med stillastående luft med samma fukt och temperatur. En annan riskfaktor för mögel är just att det finns kallare ytor inne, som då kommer få kondens även vid relativt låga fukthalter. Viktigt att veta vad som är själva problemet innan man börjar åtgärda.
Ja, luftfuktigheten inomhus ligger på 75% just nu.
 
Ja, luftfuktigheten inomhus ligger på 75% just nu.

Med vilken luftfuktighet och temperatur ute? Jag har 68% inne just nu, vilket är helt rimligt eftersom det är ungefär samma luftfuktighet och temperatur ute just nu. Inga som helst problem med fukt i huset, snarare svårt att hålla det från att bli för torrt vintertid (så jag kör luftfuktare när det trillar under 40%).
 
Med vilken luftfuktighet och temperatur ute? Jag har 68% inne just nu, vilket är helt rimligt eftersom det är ungefär samma luftfuktighet och temperatur ute just nu. Inga som helst problem med fukt i huset, snarare svårt att hålla det från att bli för torrt vintertid (så jag kör luftfuktare när det trillar under 40%).
Nitton grader ute, 22 grader inne och 78% luftfuktighet inomhus. Ute vet jag inte men SMHI säger 89%. Vi hade fuktigt inomhus förra vintern också.
 
Ugh... Jag hade rätt ändå. Avfuktaren funkade en liten stund, men lade sedan av. Blir till att köpa ny... :(

Har också konstaterat att vi har en bra märklig badrumsfläkt. Inte vi som har installerat den, så ingen aning om hur gammal den är. Den har två lägen, av och på. När den är på startar den varje gång man tänder lampan på toaletten. Sedan fortsätter den ca en kvart efter att lampan släcks igen. Är det vanligt att det är så, att fläkten styrs av lysknappen :confused: ? Det går alltså inte att fläkten på någon längre stund utan att man också har tänt... O_o
En helt nyrenoverad lägenhet jag flyttade in i hade fläkten kopplad till en fuktmätare. Så den gick på när fuktigheten gick över 80%. Briljant! Om det inte var så att de kopplat fel och istället var det ljuset som tändes när fuktigheten gick över 80% 😆 Flyttade in på sommaren, så jag märkte det för att jag tyckte att det var märkligt att ljuset plötsligt gick igång när jag stod i duschen. Som tur var ett lättfixat problem. Och rätt underhållande!

Men ja, det är väl vanligt att de är kopplade till ljusknappen. Min har en egen brytare, vilket är bra. Den står alltid på utom när det eventuellt är oerhört torrt på vintern.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp