Bukefalos 28 år!

En tjock och en tunn

Ingela_S

Trådstartare
Skulle behöva lite tips och idéer om hur man bäst lägger upp fodertider och -sorter åt två katter som har helt olika näringsbehov.

Vår egen katt är "normal" på gränsen till smal och ska absolut inte gå ner i vikt. Utöver burkmat så får han specialtorrfoder med extra fett och omega-3, på inrådan från veterinären. Katt nr 2 är inte vår från början men har bosatt sig här och får väl räknas som vår nu. När han kom hit så hade han varit på rymmen i 1½ år, men var redan då lite åt det runda hållet. Och nu har han blivit ännu rundare.

Båda katterna brukar vara ute på natten och får burkmat när de kommer in på morgonen. Den tjocke katten går sedan och lägger sig och syns inte till förrän framåt kvällen igen. Då äter han och sen går han ut. Kan komma in en sväng lite senare och äta lite till innan han går ut för natten. Den smala katten sover inte lika mycket och äter lite oftare under dagen. Båda katterna har varsin skål till burkmat och varsin skål till torrfoder. De brukar dock äta ur varandras skålar. Torrfodret har de fri tillgång till.

Frågan är nu hur man lättast hjälper den tjocke katten att gå ner i vikt. Det är knappast hälsosamt att vara så stor som han är...

Vi har aldrig haft problem med någon fet katt förut, så alla tips är välkomna. :)
 
Sv: En tjock och en tunn

Jag har samma problem, förutom att min smalis inte är direkt jättesmal.
I början av året bytte jag till torrfoder som är bantningsfoder, gav ganska snålt med det. De är vana att ha fri tillgång sen tidigare men då ändrade jag på det.

Tjockisen gick ner rätt raskt det allra värsta. Smalisen gillar att tigga mat och får lite extra då och då. En skinkbit vid frukosten tex. Han verkar hålla hullet rätt bra.

Nu har jag ökat bantningsfodret lite grann, men ska nog minsta det igen nu när det inte är så kallt ute längre och se om tjockisen kan bli av med lite mer hull.

Här är ett par bilder på tjockisen i hans minst fördelaktiga vinklar. Han är väldigt kraftig i sig själv så allt är inte fett....:p



 
Sv: En tjock och en tunn

Tack för svaret! Din tjockis liknar vår till storleken. Vår smalis får också lite extra då och då. :angel: Slutade du helt med burkmat och gav enbart torrfoder då? Funderade på om man skulle kunna fortsätta ge smalisen burkmat, han äter ju oftare än tjockisen. Fast pappa tror att tjockisen skulle bli ledsen om han inte fick nåt annat än torrfoder. :p

Vad finns det för olika bantningsfodersorter som är bra? Läste i nån annan tråd att Friskies innehåller mycket spannmål och att det inte var så jättebra för katter. Måste erkänna att jag inte läst så mycket på innehållsförteckningarna... :o
 
Sv: En tjock och en tunn

Här är en mindre smickrande bild på tjockisen...

20830057.jpg
 
Sv: En tjock och en tunn

Blötmat är lättare att banta med än torrfoder då det innehåller mycket vatten som dem blir mättare på fortare. Dessutom innehåller många torrfoder mycket spannmål som gör att katterna lätt lägger på sig. Friskies är inget bra märke, det har du rätt i - ett av de sämre skulle jag vilja säga.
Det finns ju en mängd dietfoder av olika sorter men om du har fri tillgång så är det ju inte så bra om den smala katten äter av det också. Men om den tjocka katten äter så sällan som du säger så kanske du är inne och kan servera honom bantningsfoder som du sedan tar undan eller ev. blötmat då.
 
Sv: En tjock och en tunn

Slutade du helt med burkmat och gav enbart torrfoder då? Funderade på om man skulle kunna fortsätta ge smalisen burkmat, han äter ju oftare än tjockisen. Fast pappa tror att tjockisen skulle bli ledsen om han inte fick nåt annat än torrfoder. :p

Jag har gett dem enbart torrfoder hela tiden, fast förut fick de en annan variant. Jag tror det går jättebra att ge smalisen burkmat mitt på dagen när tjockis är borta. Ni får se det som så att tjockis får helt enkelt vara utan "godis" ett tag, precis som mänskliga bantare.:p

Vad finns det för olika bantningsfodersorter som är bra?

Jag ger ett som köps hos djurbutik/vetklinik: Hill's Science Plan light
Köper 5kgs påsar som räcker drygt en månad till mina två, kostar 500kr.
 
Sv: En tjock och en tunn

Intressant fråga!

Jag står inför ett liknande problem, när jag börjar jobba långa jourer kommer jag inte att kunna ha kvar systemet med att mina katter får mat 3 gånger om dygnet.

Har provat en gång tidigare att ha dem på fri tillgång, Smockis åt då hela tiden tills han såg ut som en fotboll 2 veckor senare. Lilla honan var i fin form, förutom att hon var förundrad över hur brorsan kunde sitta och goffa vid matskålen hela dagarna och hela nätterna.

Funderar på att prova igen med nåt bantningsfoder (Smockis får urinvägsproblem direkt om han inte får dyr mat...) Och kanske försöka stödmata honan lite vid sidan om.
 
Sv: En tjock och en tunn

Blötmat är lättare att banta med än torrfoder då det innehåller mycket vatten som dem blir mättare på fortare. Dessutom innehåller många torrfoder mycket spannmål som gör att katterna lätt lägger på sig. Friskies är inget bra märke, det har du rätt i - ett av de sämre skulle jag vilja säga.
Det finns ju en mängd dietfoder av olika sorter men om du har fri tillgång så är det ju inte så bra om den smala katten äter av det också. Men om den tjocka katten äter så sällan som du säger så kanske du är inne och kan servera honom bantningsfoder som du sedan tar undan eller ev. blötmat då.


Men ni får inte säga så olika, då kan ju jag inte bestämma mig... :p Tjockekatten knaprar gärna på torrfoder, kan det vara därför han blir tjock? För mycket av fel sorts torrfoder? Smalkatten har haft problem med tänderna och äter helst blötmat, knaprar torrfoder i brist på annat typ.




elbereth: Hills har jag hört ska vara bra. Jag ska titta närmare på det. :)


Marvin: Vår katt äter inte hela tiden, men han lyckas bli fet ändå. :p Om du måste ha dem på fri tillgång så hade jag provat ett bantningsfoder. Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: En tjock och en tunn

Jag skulle tro att det är därför ja. :)
Det jag skriver har jag läst av foderkunniga folk här inne på kattforumet, dem får komma in i tråden och rätta mig om jag har fel. :p
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
962
Senast: Bison
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 500
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 683
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp