En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har @Tora slutat surfa?!
Nejdå inte alls men det är full rulle här av någon anledning :D. (Någon viskade i mitt öra att folk undrade om jag levde så jag tyckte det var bäst att höra av mig :))

Jisses vad mycket det har hänt i tråden sedan jag var inne sist.

Grattis till plusen!!! Sååååå roligt att läsa :banana:

@em-pirre Snabbheten i din sjukvård förbluffar mig som vanligt. Det är så det skall vara. När man väl bestämt sig för att söka hjälp så skall det gå undan. Jag har upplevt att många gånger är själva väntan på tider extremt nedbrytande. Som om hela livet satts på paus på något sätt.

@lil-sis Jag tror också att bortagandet av myomet kan vara en bra idé. De två som jag känner (med dig är det tre) som fått X har alla haft myom (den ena tjejen var minuter från att dö). Givetvis för litet antal för säker statistisk men ändå. Skall dom ändå in och rota i magen så kan dom lika gärna fixa det också.

Vet att utomlands på många kliniker så har dom nolltolerans mot allt som inte skall vara där. Här i Sverige ser man inte alls på samma sätt på det hela.
 
Härligt att se dej @Tora ! Senast igår var jag inne på din profil och undrade vart du tagit vägen! Skönt att höra att det bara är mycket och att det är därför du "varit borta"!

Mvh Miks
 
Hm jag har typ 10 bodys och div annat i strl 62 nu.

Kanske ska sluta klicka på Tradera :angel:

jag rååååkade hitta en superfin body med BÅDE traktor och hästar på (både jag och sambo nöjda med andra ord) men blev förbjuden att köpa NÅGOT förrän det faktiskt blivit något. Tycker han är lite kinkig ;). Är ju livsfarligt att börja kika, finns så mycket fint. Men har varit duktig hittills och bara tittat, vill inte heller köpa något förrän jag vet att det är på gång. Vi har ju ingen aning om ifall vi kan få eller inte .
 
Av någon anledning verkar det som att ofrivillig barnlöshet får man kommentera hur som helst. Alla sociala koder verkar upphöra helt.

Om man pratar med någon som precis talat om att dom fått diagnosen cancer så kanske man säger "Jag beklagar verkligen, hoppas att du snart blir frisk" eller något liknande. Man kanske frågar vad läkaren har sagt och ibland tom hur prognosen ser ut. Inte klappar man människan lite på huvudet och säger "Men om du bara slutar tänka på att du har cancer så skall du se att du blir frisk med en gång". Eller "Min kusins systers förra frus dotter fick också cancer men då ställde hon sig i kö för att adoptera och plötsligt så var cancern borta".

Dessutom så verkar det som om de ofrivilligt barnlösa måste förstååååå att alla dessa förslag bara ges för att den som säger dom inte meeeenar något elakt. Undra om man tycker att cancerpatienter också skall förstååååå och inte bli ledsna eller arga för folk vill ju bara vara snäääälla.

Ofrivillig barnöshet klassas av WHO som en sjukdom. Den påverkar många gånger ens liv, känslor och ekonomi på lika många och djupa sätt som en cancerdiagnos. För många är det en oerhörd sorg att inte kunna få barn. Dessutom är det av någon anledning fortfarande många gånger väldigt skämmigt att behöva söka hjälp för att bli gravid.

Det sista man behöver då är snäääälla tipps på vad man skall göra för att bli gravid.

Att då dessutom någon påpekar att man faktiskt inte har rätt att känna sig arg, ledsen, irriterad eller något annat av dessa råd och kommentarer är oförskämt.

Sen har jag upplevt att denna tråden är till för stöd, hejarop, uppmuntran och känslomässigt deltagande. Den är inte till för att kritisera och påpeka att jag tycker att du/ni gör/känner är fel. Här får man stöd oavsett vad man skriver. Inga tankar är tabu och alla känslor och sätt är rätt och tillåtna. Här skall man våga lufta allt utan att få annat än stöd.

Kan man inte känna av stämningen i en tråd innan man skriver något? I alla fall när tråden handlar om något så känsligt som att försöka få barn.

Bara för att man KAN trampa runt som en elefant i en porslinsaffär behöver inte betyda att man MÅSTE göra det.
 
Härligt att se dej @Tora ! Senast igår var jag inne på din profil och undrade vart du tagit vägen! Skönt att höra att det bara är mycket och att det är därför du "varit borta"!

Mvh Miks
Just nu gör jag glykolbelastningstest och har därför nästan 2 timmar där jag skall göra absolut ingenting. Snacka om egentid :D

Upptäckte dock att jag fått med mig min mans laddare till iPhonen. Suck han har än äldre modell än vad jag har så den passar inte till min. Bläääää:crazy:

Jag som hade tänkt ta igen en massa förlorad Buketid! :arghh:
 
Senast ändrad:
jag rååååkade hitta en superfin body med BÅDE traktor och hästar på (både jag och sambo nöjda med andra ord) men blev förbjuden att köpa NÅGOT förrän det faktiskt blivit något. Tycker han är lite kinkig ;). Är ju livsfarligt att börja kika, finns så mycket fint. Men har varit duktig hittills och bara tittat, vill inte heller köpa något förrän jag vet att det är på gång. Vi har ju ingen aning om ifall vi kan få eller inte .

Jag har en låda i min byrå. Skulle det inte bli något kan ju sambons barnbarn få det :)
 
Kul att se dig i tråden igen @Tora, tänkte på din frånvaro så sent som igår :).

Jag har haft ömma bröst i några dagar nu och det är tre dagar kvar till mens. Nuppade dag 7 i cykeln så chansen borde vara liten att något har tagit sig, eller?
 
TACK @Tora ! Det var skönt att du kom in och skrev lite. Jag tänkte också på dig igår.

Välkommen @Smulu !

@Rhinos allt är möjligt, men ömma bröst säger ju inte sådär jättemycket. Men hoppas kan man!
 
@vilse Jag vet egentligen inte eftersom jag inte använt några stickor. Däremot har jag i tidigare cyklar upplevt äl-sekret och ökad lust (;)) kring dag 16 och då borde väl nupp på dag 7 vara alldeles för tidigt antar jag?
 
Just nu gör jag glykolbelastningstest och har därför nästan 2 timmar där jag skall göra absolut ingenting. Snacka om egentid :D

Upptäckte dock att jag fått med mig min mans laddare till iPhonen. Suck han har än äldre modell än vad jag har så den passar inte till min. Bläääää:crazy:

Jag som hade tänkt ta igen en massa förlorad Buketid! :arghh:
Sen är det inte GLYKOLbelastningstest test jag gjorde. Ingen sprit utan bara ren socker :D
 
Senast ändrad:
@vilse Jag vet egentligen inte eftersom jag inte använt några stickor. Däremot har jag i tidigare cyklar upplevt äl-sekret och ökad lust (;)) kring dag 16 och då borde väl nupp på dag 7 vara alldeles för tidigt antar jag?
Älsekretet är kopplat till östrogenet och brukar komma några dagar innan äl. Men det är väldigt individuellt och kan skilja enormt från gång till gång.

Är ägglossningen på dag 16 så är nuppande på dag 7 för tidigt. Tyvärr.

Man räknar med att spermierna i normalfall lever i 3-5 dagar. Några enstaka fall i upp till 7 dagar men då är den extremt seglivade rackare :D
 
Då är det som jag misstänkt då, tack för era svar :). Vi var båda alldeles för slitna vid misstänkt ÄL så orkade inte gymma på. Satsar på nästa då vi båda har semester istället :D
 
Jaha och själv är jag smått irriterad. Är ju på mitt tredje ivf-försök. Var på ul igår och fick senare svar under dagen att jag skulle fortsätta spruta. Inte hörde de av sig, utan jag fick jaga kliniken för att få svar fast de sagt de skulle ringa upp -vilket de gjorde sen.
Idag ringer en sköterska och säger att doktorn ändrat sig och vill att jag ska höja dosen eftersom jag har så få ägg! Vänta lite, jag har nio stycken varav fyra i ok stl. UL gjordes på dag 7 i stimuleringscykeln. Förra gången gjordes ul på dag nio och då hade jag 11 ägg av bra stl. Gången innan dess gjordes ul på dag 8 och då hade jag 13 av bra stl. Saken är den att de två första gångerna har man fått ut många ägg men av dålig kvalitet och med överstimulering dvs OHS på mig. Nyss byttes det preparat och det är känt att ge sämre antal ägg men bättre kvalitet.
Redan innan vi påbörjade första försöket sa jag att jag är känslig för hormoner på negativt sätt, jag har långa cykler osv. Ändå har de valt att gasa på och fick första gången 19 ägg och andra gången 23, nu skulle jag tacksamt nöja mig med tio ägg och dessutom inte plocka ut äggen före dag 14 utan låta dem i alla fall mogna som om det vore i en normal cykel för någon som har 28 dagar, jag har ofta 7-10 dagar längre.
Så jag sa nej till höjd dos! Sköterskan tappade hakan och nu väntar jag på att läkaren ska ringa upp, vaddå, min kropp orkar inte hur mycket chanstagning som helst, jag vill ha individuellt anpassad vård och förväntar mig en bra dialog. För hur det än är så är det min kropp, vårt psyke och vår plånbok de schabblar med. (vi går privat och ha alltså inga landtingsbetalda försök och är nu uppe i 100 000:-). Än så länge har vi även haft olika läkare i princip varje gång och läkaren sist var bra och höll med om att inför kommande försök (det pågående) skulle han nog tänka annorlunda, nu är han hyrläkare förstås. Så vi fick en annan, hon är bra men vart tog dialogen vägen?
Varför stressa fram runt 20 ägg när de bara sätter tillbaka ett och jag blir så sjuk varje gång att det renderar i sjukskrivning, vätska i buken och smärtor av rejäl kaliber?

Blir så jäkla arg och ledsen.

Läkaren skulle ringa mellan kl 14-15 men har ännu inte ringt. Jippi, känner positivismen flöda -NOT.
 
@Girasol det var verkligen tråkigt. Trist bemötande. Tycker annars att privata kliniker brukar ha bättre koll på saker och ting.

Tror absolut du är inne på rätt spår. I alla fall är det ju värt att pröva. I slutändan är det ju kvalité och inte kvantitet som spelar någon roll.

Självklart finns det en massa undantag men det verkar som om även om man får ut många ägg så är det inte många som är av toppkvalitet. Dvs om någon får ut 5 ägg så är det två av dom som är riktigt bra. Är det någon som får ut 15 ägg så är det många gånger fortfarande bara några få som är riktigt bra.

Trots allt så är det ju bara ett ägg som behövs. Man måste ju även väga in måendet. Sen kan man ju inte påstå att överstimulering är helt riskfritt heller.

Med tanke på att ni betalar själva så borde ni ju få bestämma hur ni vill ha det själva.
 
@Girasol det var verkligen tråkigt. Trist bemötande. Tycker annars att privata kliniker brukar ha bättre koll på saker och ting.

Tror absolut du är inne på rätt spår. I alla fall är det ju värt att pröva. I slutändan är det ju kvalité och inte kvantitet som spelar någon roll.

Självklart finns det en massa undantag men det verkar som om även om man får ut många ägg så är det inte många som är av toppkvalitet. Dvs om någon får ut 5 ägg så är det två av dom som är riktigt bra. Är det någon som får ut 15 ägg så är det många gånger fortfarande bara några få som är riktigt bra.

Trots allt så är det ju bara ett ägg som behövs. Man måste ju även väga in måendet också. Man kan ju inte påstå att överstimulering är helt riskfritt heller.

Med tanke på att ni betalar själva så borde ni ju få bestämma hur ni vill ha det själva.

Ja precis och eftersom jag redan hade 9 mätbara ägg så ge dom då några dagar längre att mogna på, alltså en lägre hormondos. Men näädå, det är alltid läkaren som vet bäst.

Usch känner mig som en bitterfitta
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 065
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 026
Senast: Queen
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 563
Senast: Milosari
·
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
10
· Visningar
500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp