En tråd om hoppning

Habina

Trådstartare
Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också.

Slänger in en fundering som jag haft ett tag. Hur mäter man egentligen avstånd korrekt? Hade en diskussion med en kompis i höstas, då vi lärt oss olika. Om vi tänker oss travbommar. Då mäter jag från främre kanten av första bommen, till främre kanten av andra bommen. Medan kompis mätte avståndet mellan bommarna. Ytterligare en person mätte från främre kanten på första bommen, till bakre kanten på andra bommen.

Kan försöka rita och visa om ni inte hänger med på hur vi menade. Det ger ju tre helt olika mått. Om jag mäter 1,20 m emellan så blir det ju 1,10 m eller 1,30 m på de andra sätten (om vi utgår ifrån att bommarna är 1 dm i diameter).
 
Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också.

Slänger in en fundering som jag haft ett tag. Hur mäter man egentligen avstånd korrekt? Hade en diskussion med en kompis i höstas, då vi lärt oss olika. Om vi tänker oss travbommar. Då mäter jag från främre kanten av första bommen, till främre kanten av andra bommen. Medan kompis mätte avståndet mellan bommarna. Ytterligare en person mätte från främre kanten på första bommen, till bakre kanten på andra bommen.

Kan försöka rita och visa om ni inte hänger med på hur vi menade. Det ger ju tre helt olika mått. Om jag mäter 1,20 m emellan så blir det ju 1,10 m eller 1,30 m på de andra sätten (om vi utgår ifrån att bommarna är 1 dm i diameter).
Mät avståndet mellan bommarna, precis som du mäter avstånd mellan hinder. :)
 
Jag är ingen stjärna på hoppning visserligen, men jag mäter mellan bommarna. Alltså från bakre kanten på första bommen till främre kanten på den bakre bommen.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Intressant! Jag har ju sett banbyggare göra olika också... Men då kan det iaf förklara varför min lilla d-ponny går på så stora avstånd, då har både jag och tränare mätt fel och det ska dras av en dm.
 
Men då tycker jag vi går raskt vidare i tråden. :angel: Kan inte alla som sysslar med hoppning presentera sig? Kanske lite kort om sig själv, hästen/hästarna och på vilket vis ni sysslar med hoppning.
 
Jag har en fjordhäst född 2007 som jag hoppar. Förut var målet tävling, men numera hoppar vi bara för att hon (och lite jag) tycker det är roligt. I fjol blev det bara två gånger (plus två löshoppningar) men i år hoppas jag på ändring av det.

Har en anläggning nån mil bort som verkar ha nån slags öppen bana året om, så kanske kan vi åka dit några gånger. Där jag står nu finns ganska lite hindermaterial och ffa är det jag som måste bygga fram och bygga bort. Vilket tar tid…

IMG_4330.png
 
Tant som en gång i tiden hoppat 140 men som i dag håller mig på lägre höjder. Har en nybliven sex-åring. Hopptränar en gång i veckan och har ridit några helgkurser. Tränar i dag på 90 cm höjd mest för kul.
 
Kul med en hopptråd! Här passar jag och mitt odjur aka den absolut bästa jag vet in.

Vi hoppar lite lagom och tävlar för att det är roligt. Har startat 130 tidigare men är nu på väg tillbaka efter fölning osv. Stadiga rundor i 120 förra året och har nu haft vintervila från hoppning sen i november. Hoppträningarna drar igång igen nu igen för att vara redo för när (vår) säsongsstart drar i gång någon gång i slutet av mars-april. (Bästa med att tävla som hobby är att man kan välja att göra det när vädret är ok! 😁)
IMG_20220122_133442_Bokeh.jpg

Empa, 14 år och den finaste jag har 😍

Jag mäter mellan bommarna (bakkant på första-framkant på nästa).
 
Vad roligt med en hopptråd! Jag och mitt 11 åriga, snart 12 åriga fjordsto hoppar ibland när inte piloten (jag) sjåpar sig, hon älskar det och ja jag med när jag inte "fjantar" 😍. Några pay and jump har vi gjort, inga riktiga tävlingar. Hoppat mindre det sista året drygt av olika anledningar tyvärr (inga skador eller så). Har bra med hindermaterial i stallet (fanns plus jag tog med) så hinderpark finns ju och så löshoppar vi tillsammans en del i stallet med :).
 

Bifogade filer

  • 20230622_181738.jpg
    20230622_181738.jpg
    430,8 KB · Visningar: 11

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 136
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 249
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 747
Senast: Amanda_F
·
Småbarn Jag skulle vilja få lite råd och tips från andra föräldrar, samt ta del av era funderingar. Jag har letat efter information om olika...
2
Svar
27
· Visningar
3 964
Senast: Coop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp