En utmaning!

majola

Trådstartare
1. Kan någon omvandla följande utrikiska analysgaranti tilll svenska termer åt mig? (Müslifoder)

Guaranteed analysis:
Crude protein 12,00%
Crude fat 16,00%
Crude fiber 8,90%
Crude ashes 10,60%
Calcium 2,27%
Phosphorus 0,82%

Det finns ju inget MJ-värde angivet! :mad: Kan man räkna ut det på något sätt? Hur vet man om det är smältbart råprotein eller inte? Jag misstänker att detta är ett energifoder (innehåller mycket majs och oljor), men ungefär vilken sammansättnign har det?

2. Hur mycket kostar Hippo Breed?
 
Det går förmodligen inte att räkna ut energivärdet eftersom du inte har något värde på kolhydratinnehållet. Dessutom är det ganska krångliga uträkningar även om man har det.
Crude protein är råprotein, alltså inte smältbart, crude fat är råfett.
Det bästa tipset är att försöka kontakta återförsäljaren av fodret för att få reda på energi och smb.rp. värdena. Ett krux med utländska foder är att de inte alltid räknar samma energi som vi gör, vilket kan göra det svårt att jämföra/räkna på som vi är vana vid.
mvh Maria
 
Kan man tänka så här?

Müsli
Råprotein 12,00%
Råfett 16,00%


Krafft Groov
Råprotein 11%
Råfett 4%


Eftersom fett innehåller mer energi än fibrer gör (väl?) så har antagligen müslin ett lägre förhållande mellan protein och energi än grooven?

Naturligtvis kan man inte göra några exakta beräkningar grundat på detta, det inser till och med jag!
 
Du har ju ungefär samma råproteinhalt i de två fodren a men en betydligt högre råfetthalt så förmodligen har du en lägre energi proteinkvot. vad den är är ju som sagt ganska svårt att veta dock. Det höga fettinnehållet i müslin gör ju som du också skrev att det är mer av ett energifoder.
Fett innehåller mer enrgi än fiber ja, men vad har grooven för fibernivå?
mvh Maria
 
Bruttoenergi går någorlunda att räkna ut eftersom NFE ("kolhydrater")utgör resten, formeln gör visserligen en korrektion för sockerhalten men det påverkar rel lite. För att räkna ut omsättbar energi resp smältbart råprotein måste man veta proportionerna mellan ingående råvaror o smältbarhetskoefficienterna för dessa.
PL
 
Ja, jag vet tyvärr inte mer än så...
Har fått mer information, men begriper ingenting. Energin (någon sort :confused:) skulle var 850 resp 800. Enhet okänd.

Tack för hjälpen i alla fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp