En valp som rymmer..

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Horserider
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 160
H

Horserider

Det känns jobbigt. I dag sprang han efter en kille som spelade basket, jag sprang i motsatt riktning och ropade uppmuntrande mot honom. För ett tag trodde jag att han skulle komma, men inte det.
Han stack mot killen.
Det känns rätt tråkigt att han REDAN har börjat "smita".

Några tips på vad man kan göra?

Sv: En valp som rymmer..

Det känns jobbigt. I dag sprang han efter en kille som spelade basket, jag sprang i motsatt riktning och ropade uppmuntrande mot honom. För ett tag trodde jag att han skulle komma, men inte det.
Han stack mot killen.
Det känns rätt tråkigt att han REDAN har börjat "smita".

Några tips på vad man kan göra?

Jag skulle inte kalla det att "smita". En valp utforskar världen, om en kille leker med en boll så är det klart att det är mer intressant. Samma sak med fjärilar, fåglar, blåsande löv osv.
Försök få valpen att tycka att du är det mest intressanta. Men låt den även utforska världen, ta reda på vad löv, bollar, vatten, människor är förnånting.

Hej!

Det är bara det att det känns så otäckt när han står på vägen med en okänd kille och inte kommer när man ropar.
Vad ska man göra i sådana situationer, och hur blir man intressant?
:confused:

Man ska hålla din hund kopplad om den sticker. Det är ju jättefarligt för hunden om den sticker iväg och inte kommer tillbaka. Den kan ju bli överkörd eller vad som helst. Du får träna din hund på att vara lös på ofarliga ställen.

Måste hålla med. Min valp går lös överallt men jag bor långt ute på landet och det farligaste som händer är att grannen som bor längst in i vägen kommer förbi. :p

Men han följer också med annat folk om jag är en bit borta. så man får ha koll, se till att kalla in honom innan han blir för intresserad av annat.

Som sagt, det ligger en massa arbete bakom att kunna ha sin hund lös och att inkallningen sitter i alla situationer. En valp kommer säkert 8 av 10 ggr, men det ska man aldrig förlita sig på. För att det är just en valp, och valpar tycker världen är himla spännande.
Ta med din hund (kopplad) ut och visa den olika omgivningar. Var den starka obrydda ledaren och framförallt, va påhittig och få valpen att tycka att du är intressant. ;)

Min tjej på 11 veckor är likadan. Jag har löst det så att vi går i koppel på dagtid o på kvällen går jag in på dagiset brevid där det är inhägnat. (Är noga att plocka upp efter mig om det händer en olycka) Där får hon vara lös en stund.. sticker hon för långt ifrån mig skyndar jag att gömma mig. Efter 2 ggr är hon redan försiktigare o kollar mer efter mig. Dvs följer mig istället för att jag följer henne.

I dag var vi hos svärmor som har skogen inpå knuten, där släppte jag henne. Sprang iväg en gång.. jag ropade o hoppade in bakom ett träd. Hon kom direkt o fick en godis.. sen var hon väldigt uppmärksam på mig. Vi gjorde det till en liten lek.. :D

våran 8 månaders har tyvärr kommit på att även om matte gömmer sig så hittar jag henne efter ett tag så jag kan lika gäran leka sjhälv ett bra tag innan jag letar efter matte igen... *suck*

så här är de koppel på även i skogen... än så länge iaf...

Det finns roliga kontakt lekar man kan göra.
Ta med godis ut i skogen. Börja med att stå och krafsa vid ett träd. Då blir valpen nyfiken på vad du gör. Ge en godis på marken. Öka svårigheten. Göm godisen vid ett träd. Så letar valpen. Så öka svårigheten. Kul kontakt övning.

Jumma sig är också kul
Man kan vara två. En håller valpen. Den andre springer och jummer sig. Leta.

Jag har teänat mycke på detta

Min1 åring har ännu inte stuckit i väg.

Ja, naturligtvis! Det var ingen illa menat, men jag tyckte bara det var lite kul o så ser jag att du är från Orust och har säkert såndär go Göteborgsdialekt o då heter det ju liksom jumma!! :)

Ja, naturligtvis! Det var ingen illa menat, men jag tyckte bara det var lite kul o så ser jag att du är från Orust och har säkert såndär go Göteborgsdialekt o då heter det ju liksom jumma!! :)

Har bott i Götet hela mitt liv. Min stad gbg
Flyttade till orust 2000

Så låter min pojkvän också. Han tar på sig mussan när han ska gå och rusta i valet. :-)

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 424
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 165
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 523
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?