Ena bromsljuset ligger i

Chlo

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder är mitt problem att höger bromsljuset på min Boj Bravo ligger i hela tiden. Det börjar dra ihop sig till besiktning och därför undrar jag om det är någon som vet vad det kan tänkas vara som gör det, så man eventuellt kan fixa det själv. Annars får jag lämna in den.

Jag är inte så teknisk men jag kollade lite i helgen och då testade jag att byta vänster lampa mot höger lite hit och dit. Ena gången lyste högerlampan inte alls och en annan gång lyste båda starkt = som att bromsljuset var i. Köpte nya lampor i båda och satte i och då var vänster normalt (som det var från början) och höger var som innan att den lyste starkare så bromsljuset låg i.

Det jag reagerade på när jag bytte högerlampan var att metallgrejerna som ger lampan kontakten var lite högt upp så man gärna ville böja ner dem lite, men jag vågade inte vara där och pilla för jag vill ju inte förstöra mer...

Sv: Ena bromsljuset ligger i

det är svårt att förklara men det är ingen fara att bryta ner jordstiftet i lamphållaren om man är försiktig. Jag antar att du redan har kollat med en annan bil om det uppstår samma problem och även en annan släpvagns kabel.

Tack för ditt svar! Ja vi har testat med annan bil eftersom vi har 2 bilar och det är likadant med båda bilarna. Dock har vi inte testat med annan kabel. Nä, jag får nog testa att pilla ner stiftet och är det inte det som är felet så blir det verkstan nästa. Man får inse att man inte är så kunnig på sånt här...

synd att du bor så långt ifrån mig annars kunde ja ta en titt på det. älskar att lösa elfel. haha ja tror nog att jag är ganska ensam om det. :)

Ja, det var synd! Ska försöka ta mig i kragen och ut och testa att pilla ner stiftet. Det är ju två ställen på lampan som ska ha kontakt med stiftet och förhoppningsvis är det det som är felet då det kanske bara är kontakt på ena stället...

På mitt släp blir det beläggning på glödlampans ände där den ska ha kontakt, då lyser det lite som det vill. Bara att borsta av med en grov stålborste. Du kan ju prova :).

Aha, ja det tål ju att testas! Fast jag bytte ju visserligen lampor och de nya borde väl inte ha beläggning?

spraya med elektronikregörning först bara så man inte borstar på eller skrapar bort materialet. bara ett tipps. :)

:idea: Aha, en annan som inte är så teknisk på sånt här fattar lite trögt... :angel:

Tack för tipsen!

jo allt funkar hörni det är ingen fara det är bara en försiktighets åtgärd som ja gör. för skulle det de va så att stifften är dåliga alltså det rostar inte som många tror för det ärjar men det är typ samma sak. så när man skrappar eller borstar för hårt och stifften försvagas ja då kan de va så illa att när man sätter dit en lampa eller kabel så kan de gå av och det är ju inte lika kul då. :)

Nä, det funkade inte att böja ner stiftet. Det åkte ju tillbaka till ursprungläget när jag satte dit lampan. Ska även testa att borsta lite på stiftet. Elektronikrengöring... heter det bara så eller har det något särskilt namn eller märke?

crc elektronikregörning eller crc elektronikspray funkar lika bra med 5/56 :) eller wd40

5/56 och wd40 såg jag att vi har hemma. Ska ut och testa att skrapa när jag får tid. Fast det känns lite pilligt att komma åt med en stålborste...

du ska inte använda olja/fett till el, det är liksom äpplen och päron.. nog för att det bara är 12volt vi pratar om..

eftersom jag inte kan titta på prolemet, och som jag tolkar det så indikerar ena bromsljuset broms konstant och det andra indikerar broms som det ska? isf skulle man kunna köra en fuling (som test) att koppla ur det lyset som inte fungerar och koppla in det med det kablage som det fungerande lyset har, för att konstatera om det är armaturen eller kablaget som är bristfälligt.. fungerar det som det ska med det nya kablaget så är det armaturen det är fel på, antingen glapp någonstans eller ett brott.

eftersom att det defekta lyset lyser konstant kan vi anta att jordningen fungerar tillfredställande... det är så jag undrar om bromsljuset blir kortslutet av positionsljusets matning?

det går med en enkel ohmmeter mäta om det är kontakt mellan.

Jodå, du har tolkat helt rätt. Men det lät avancerat (för mig) att koppla ur och i lyset. Denna lampa har nämligen två lystrådar varav den ena är vanligt halvljus och den andra bromsljuset.

Jag frågade min hovslagare igår om han varit med om samma problem med sina boj-transporter. Det hade han ju inte, men han förslog att jag skulle kolla så inte bläcken (stiften) gick ihop. Jag har för mig att det bara är ett, men jag har säkert fel, ska kolla ikväll. Annars ska jag testa med stålborsten. Och funkar inte det blir det verkstan, för något mer avancerat vågar jag mig tyvärr inte på...

Tack alla för era tips och förslag!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 206
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 111
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 676
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka