Ena min kanin har dött

Limelight

Trådstartare
Skaffade mig 2st franska vädurar för 3.5år sedan, systrar var de och de har levt hela sitt liv ihop i ena hästboxen i stallet. Om somrarna har de fått vara ute mycket och vintrarna har de fått vart lösa i hela stallet för att röra sig så mycket som möjligt.

De har alltid vart bästisar, inte ett steg utan varandra och jämt tvättat varandra och ja gjort allting ihop.

I veckan så låg ena kaninen bara där död, jag stod som chock, ena dagen pigg och glad ( såg absolut inga fel ) och andra dagen låg bara där död.
Funderar på om det kan ha vart hjärtat som sa ifrån, eller annars vet jag inte.

Nu är det tråkiga att systern som överlevt är jätteledsen, bara ligger där och man verkligen ser att hon sörjer och längtar.
Hon äter och dricker, men rör sig absolut inte mer än hon måste som jag ser :(.

Hon har alltid vart glad och pigg, men det är inte kvar längre.
Vad skulle ni ha gjort i mitt läge ?
- Bara låta henne vara ?
- Försöka hitta en kompis åt henne, fast tror inte det går att stoppa dem tillsammans då min kommer slåss, men kanske ha dem i boxen med galler emellan ?
-Låta henne somna in fast det inte är något fel med henne som jag vet ?
- Något annat förslag ?

Lider med min älskade lilla kanin :cry:
 
Sv: Ena min kanin har dött

Försök tillbringa så mycket tid som möjligt med kaninen så hon får sällskap. En ny kanin kan hjälpa.
Klart att du inte ska avliva henne i nuläget. Men håll koll så hon fortsätter verka må bra, äter osv. Vet kaniner som gått ner sig rejält när kompisen dött (och andra som klarat det bra).
 
Sv: Ena min kanin har dött

Blir inte direkt mycket tid eftersom hon bor i stallet, men jag försöker vara med henne mycket när jag är där ute och hon verkar uppskatta det. Hon nästan kryper upp i knäet när jag sätter mig bredvid henne.
Tycker så synd om henne :cry:.

Också hört att det finns djur som sörjt ihjäl sig, men hoppas hon kommer vara stark att klara detta.

Om jag te x skaffar en ny kanin, så känns det en aning dumt också. För det är då en yngre och den kommer leva längre än min nuvarande och när den äldre då dör måste jag hela tiden skaffa nytt sällskap, om du förstår vad jag menar.

Men samtidigt vill jag inte se min kanin såhär ledsen..
 
Sv: Ena min kanin har dött

Du kan inte ta in kaninen från stallet så den får vara med inne istället då? Då får den mer sällskap och du kan pyssla om den lite extra.
 
Sv: Ena min kanin har dött

Jag har funderat på det, men tänker samtidigt att det kanske är lite synd om henne då med. Hon har bott i 3.5 år i stallet så det är det enda hon känner till och så har hon världens päls tack vare sitt ute liv, franska vädurar bildar gärna enorm päls.
Men kanske är värt att testa ändå för att se om hon kan bli gladare att se liv o rörelse lite mera :)
 
Sv: Ena min kanin har dött

Kanske finns någon kanin i närheten som du kan få låna på prov i några dagar och sätta upp galler så de har halva boxen var, och se hur hon reagerar?
 
Sv: Ena min kanin har dött

Enda kaninen jag kan få testa om det funkar med är en hermelin hane. Han bor i stall också så han är van med det, men jag funderar på hur högt de hoppar när honan " brunstar", antar att de kommer göra allt i sin makt att komma till varandra.

Fast kanske inte är så när det är så enormt stor skillnad på dem ?
Franska väduren väger 10kg och hermelinen väger runt 1kg.
 
Sv: Ena min kanin har dött

Jodå, visst har de könsdrift oavsett storleksskillnad och hoppa kan de ju. Som lite kuriosa så är rasen dvärgvädur framtagen just med korsning fransk vädur- hermelin.

Du kanske kan hitta en vuxen kanin att köpa i samma ålder? Risken är ju dock att de inte går ihop, oavsett ålder. Ska du introducera en ny kanin är det bästa om du kan byta box till dem, så din nuvarande inte har sitt revir där redan. Eller flytta på den nuvarande ett tag och låt den nya bo in sig en liten stund.
Men man ska ju aldrig köpa en till om man inte egentligen vill. Och det finns ju som sagt aldrig någon garanti för att de fungerar bra ihop.
 
Sv: Ena min kanin har dött

Skulle inte ta in en kanin med vinterpäls.

Försöka hitta en omplacering kring samma ålder?
Låna?
 
Sv: Ena min kanin har dött

Fick avliva min ena kanin för ca 1 år sen, hans kompis blev helt nedstämd. Han varken åt eller drack, han bara satt där i sin hörna. Kan tillägga att dem bodde i varsin bur men ändå bredvid varandra.

Tänkte som du att, vill ju inte gå och skaffa mig en ung kanin eftersom det blir sån ålderskillnad. Men efter en vecka och lilla Lufzen bara blev smalare så hade mammas arbetskompis en kanin som det bara skiljde 1 år emellan.
Så lilla Trocadero fick flytta hem till mig och bli kompis med Lufzen.

Nästa dag var Lufzen som vanligt igen, åt och drack som bara den!

I början av denna sommaren somnade lilla Lufzen in. Åkte samma dag och köpte en ny kanin.
Och bara för 1 vecka sen fick jag låta Trocadero somna in då han åkt på en inflammation och blev inte bättre.
Även här åkte jag samma dag och köpte en ny kompis.

Känns jättehemskt. Men se en kanin så nedstämd igen vill jag inte.
 
Sv: Ena min kanin har dött

Letat efter kanin och funderat, som sagt har jag en lite hermelin hane jag kan få låna, men detta med galler emellan vet jag inte om det kommer funka då jag har betong golv och kan inte sätta fast det i golvet så tror de kommer lyfta på gallret då :(.
Men funderar på om man kan skaffa en ganska stor bur och sätta hermelinen i och låta buren stå i min kanins box, tror ni detta kommer funka ?

Hon äter och dricker utan problem, men just hennes blick, man ser att det lyser sorg i henne :(.
 
Sv: Ena min kanin har dött

Som jag ser det så kan det vara värt att prova med bur i boxen, iaf för att se hur din kanin reagerar och om hon blir gladare igen av sällskapet. Om hon blir det kan du ju fundera på en annan lösning så att burkaninen får större utrymme.
 
Sv: Ena min kanin har dött

Får nog testa att sätta lilla kaninen i en så stor bur jag kan hitta och placera in den i boxen och se vad min hona säger.
 
Sv: Ena min kanin har dött

Fast att sätta enkla träreglar och borra fast med järn i golvet är inte speciellt avancerat. På så vis får man en ram man kan fästa nätet i.
 
Sv: Ena min kanin har dött

Nu har jag fixat bur och lille hermelin hanen kommer ihelgen som det ser ut :).
Blir lite kul att se skillnaden på storlek på dem även om de har nät emellan varandra.
Jag hoppas att detta ska göra henne gladare :)
 
Sv: Ena min kanin har dött

Hoppas det går bra! :)

Jag hade en kanin för flera år sedan som blev av med båda sina burkamrater. Hon mådde inte alls bra efter det, åt eller drack ingenting. I mitt fall "löste" sig problemet genom att min kanin blev tagen av räven... Inte alls kul. :(
 
Sv: Ena min kanin har dött

Jag vet faktiskt inte om min kanin blev något gladare alls..

Inte kul med din kanin, fast kanske va lika bra eller hur man säger det på ett snyggt sätt. Den hade kanske svultit ihjäl annars :(
 
Sv: Ena min kanin har dött

Ja, jag har tänkt så också, nu slapp hon i alla fall svälta även om det inte känns kul att räven tog henne.

Har kaninkompisen kommit än? Det kanske tar ett litet tag för dem att vänja sig vid varandra. :)
 
Sv: Ena min kanin har dött

Jadå lille kaninen har kommit, men eftersom det är en liten kille och min är en stor tjej så bor de separat. Har lyft in min stora utebur i i boxen där min stora tjej har bott hela sitt liv, lillkaninen bor i buren.

Men som sagt vet jag inte om min blev gladare, hon undrar mest varför den där stora lådan ska stå i hennes box..
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·
Övr. Djur Idag när jag va ute hos våra två hermelinkaniner så insåg jag att den ena av dem låg för döden. Hon mådde bra igår så det måste ha gått...
Svar
4
· Visningar
1 920
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 056
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp