Bukefalos 28 år!

ena tanden borta

Mack_Lobell

Trådstartare
vad använder hästen ena sidtanden till egentligen??
den gadden den har där framme..likadana på båda sidorna...för min häst har på nått sätt fått väck den tanden..

nån som fattar vilken tand jag menar..???
:smirk:
 
Kannintanden el hingst tanden? ston har offtast inte någon sådan tand,, så din häst klarar sig nog fin fint,,
 
Utan den tanden klarar sig nog hästen fint. Du får se upp så att det inte blir någon inflammation i benet eller så bara (beroende på hur han fått bort den kan han ju samtidigt gjort en del skada på käken).
 
Den tanden heter canine och är hos rovdjuren huggtanden. Så ja, hästen har väl inte så mycket använding av den :D

Incisiver (framtänder)
Canines (vet inte exakt vad de kallas på 'svenska'? huggtänder kanske?)
Premolarer (hörntänder?)
Molarer (kindtänder?)

Är de olika tandsorterna, beroende av hur många man har av varje får varje djur en tandformel som man kan läsa ut lite av ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 367
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 499
Senast: Habina
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
1 713
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp