ena tanden borta

Mack_Lobell

Trådstartare
vad använder hästen ena sidtanden till egentligen??
den gadden den har där framme..likadana på båda sidorna...för min häst har på nått sätt fått väck den tanden..

nån som fattar vilken tand jag menar..???
:smirk:

Utan den tanden klarar sig nog hästen fint. Du får se upp så att det inte blir någon inflammation i benet eller så bara (beroende på hur han fått bort den kan han ju samtidigt gjort en del skada på käken).

Den tanden heter canine och är hos rovdjuren huggtanden. Så ja, hästen har väl inte så mycket använding av den :D

Incisiver (framtänder)
Canines (vet inte exakt vad de kallas på 'svenska'? huggtänder kanske?)
Premolarer (hörntänder?)
Molarer (kindtänder?)

Är de olika tandsorterna, beroende av hur många man har av varje får varje djur en tandformel som man kan läsa ut lite av ;)

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 233
Senast: Mint
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 393
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 963
Senast: ildiko
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
3 097
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka