Bukefalos 28 år!

ena tanden borta

Mack_Lobell

Trådstartare
vad använder hästen ena sidtanden till egentligen??
den gadden den har där framme..likadana på båda sidorna...för min häst har på nått sätt fått väck den tanden..

nån som fattar vilken tand jag menar..???
:smirk:
 
Kannintanden el hingst tanden? ston har offtast inte någon sådan tand,, så din häst klarar sig nog fin fint,,
 
Utan den tanden klarar sig nog hästen fint. Du får se upp så att det inte blir någon inflammation i benet eller så bara (beroende på hur han fått bort den kan han ju samtidigt gjort en del skada på käken).
 
Den tanden heter canine och är hos rovdjuren huggtanden. Så ja, hästen har väl inte så mycket använding av den :D

Incisiver (framtänder)
Canines (vet inte exakt vad de kallas på 'svenska'? huggtänder kanske?)
Premolarer (hörntänder?)
Molarer (kindtänder?)

Är de olika tandsorterna, beroende av hur många man har av varje får varje djur en tandformel som man kan läsa ut lite av ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
661
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 240
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 137
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 548
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp