Enaxlat eller boggie?

Sv: Enaxlat eller boggie?

En liten fundering till, aldrig nämns det bilen i diskusioner om det ena eller andra släpets egenskaper.
Kanske är det stor skillnad hur man upplever tex. Boj eller Ume etc. beronde på bilen som drar.
Själv har jag i dagsläget en minibuss och jag tror att dragkroken inte sitter på samma höjd som andra bilar. Tror att det kan variera hur högt/ lågt kulan sitter, speciellt för en enaxlad så borde det ju vara av betydelse för balansen.

matador skrev:
En liten fundering till, aldrig nämns det bilen i diskusioner om det ena eller andra släpets egenskaper.
Kanske är det stor skillnad hur man upplever tex. Boj eller Ume etc. beronde på bilen som drar.
Själv har jag i dagsläget en minibuss och jag tror att dragkroken inte sitter på samma höjd som andra bilar. Tror att det kan variera hur högt/ lågt kulan sitter, speciellt för en enaxlad så borde det ju vara av betydelse för balansen.

Visst borde bilen påverka upplevelsen av släpet.

Men menar du att vissa släp passar vissa bilar bättre? Det har jag svårt att tro. Jag tror att släpens kulhandske sitter lika högt på de flesta, så en bil med låg eller hög kulhöjd skulle få samma bra respektive dåliga uppförande med olika släpmärken.

Länken är levarerad, men går inte att öppna..

Hej Hanna

Här kommer adressen till hemsidan angående körkortbestämmelser, som jag hittade på nätet.

http://europa.eu.int/eur-lex/en/consleg/reg/en_register_07204010.html

Det är ett dokument som heter 1991L0439 men jag kunde inte öppna det idag - typiskt.
/Peter

Har dock mailat Kommisionen med frågorna, men ej fått svar..

Det var Peter som virrat 450kg mot 750kg. Och har hittat tillägg till 1991L0439, men det står inte speciellt klart i dom..

Tack, då är det fler än jag som hört det..:bow: Alfa 460, tror mig inte så det är skönt att jag inte är ensam över att ha hört det..

Hannibal och Cinta har också nämnt ang boggi kraven..

En länk som nämner problemet..
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=426&typ=mot&rm=2005/06&bet=MJ528

Lite text om direktivet 1991:

http://www.eu-upplysningen.se/templates/EUU/standardRightMenuTemplate____3149.aspx

EU har lagt fram förslag till nya regler
Även direktivet från 1991 har ansetts otillfredsställande, bland annat för att reglerna om körkortens giltighetsperiod inte är harmoniserade. Problem med förfalskningar har också uppmärksammats, inte minst då körkortet i många medlemsländer även används som identitetshandling. I oktober 2003 presenterade därför kommissionen ett förslag till ett omarbetat körkortsdirektiv som ska ersätta det nu gällande.

Det grundläggande syftet är fortfarande att underlätta EU-medborgarnas rörlighet. Nyheterna i förslaget gäller framför allt åtgärder för förbättrat förfalskningsskydd och ökad trafiksäkerhet. Det finns också förslag om bland annat formuleringen av fordonskategorier.

Enligt planerna skulle rådet fatta beslut om de nya reglerna i juni 2005, men en överenskommelse kunde inte nås då och beslutet är skjutet

Jag menar inte att vara otrevlig men vad i hela friden är det som är så svårt att förstå i mina inlägg?

Jag har aldrig argumenterat emot att det finns ett förslag som säger att det ska krävas boggie för att man ska få transportera djur. Det jag vänder mig mot är att du skriver "men enkelaxlade ska inte få tillverkas under så lång tid till." Eftersom detta är ett endast är förslag så kan du inte säga att så, inser du inte det?

Min gissning är att om förslaget går igenom så kommer man inte tillåta nytillverkning men de som redan finns kommer att få fortsätta användas så länge de passerar besiktningen.

God jul!

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 461
Senast: lillkillen
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 392
Senast: Liten
·
Utrustning Sitter lite i valet och kvalet med min gamla transport. Det är en gammal kärra, Boj (eller Hydro som det hette då) från 1972 men i fint...
Svar
14
· Visningar
2 380
Utrustning Jag har hittat ett jättefint beg. släp som jag ska åka och titta på i morgon seeer verkligen jättefräscht ut men två kompisar till mig...
Svar
7
· Visningar
5 696
Senast: linzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka