energi & protein

noble art

Trådstartare
hej, har läst massa trådar, och får massa bra svar, men har ändå några frågor

Jag vet hur man räknar ut foderstaten o har analys på hösilaget, som tyvärr ligger lite för lågt i protein o högt energi så jag kompletterar med lucern strå och ytterst lite krafft 125 (krubbskarammel efter hagen) utöver det får han ca 600 g havre och en liter torr betfor.

han är mkt pigg och nu i kylan ännu piggare, min första fråga är: blir han pigg av betfor? gav förr 1/2 liter torr men höjde upp nu då kylan kom (han har mkt lätt att tappa hull, muskler o överlinje)
Hur påverkas hästar av för mkt energi? förutom att de bli feta, för det problemet har jag inte, tvärtom.
Havre har han alltid funkat bra på, som mest, då han gick mkt hårdare fick han 2 kg/dag!! Så den vet jag att han inte blir piggare av.
Kan de bli piggare av energi från grovfoder oxå, eller bara krafft foder?

Finns det något bättre än lucern strå att komplettera grovfodret med?
Finns det ngt bättre krubbskarammel att ge med MKT protein men LITE energi?
 
Sv: energi & protein

Nja, det där är inte riktigt sant. Energi i fodersammanhang innebär inte energi/pigghet. Ett överskott av energi (MJ) kommer ombildas till fett, precis som hos oss människor.

Om hästen tappar hull och muskler trots god motion är det förmodligen ingen bra foderstat. Man måste fodra med ögat även om man har räknat ut foderstaten, så man så snabbt som möjligt kan korrigera för att undvika att hästen blir för smal/tjock.
Lucern är ett mycket hästvänligt proteintillskott, men om det saknas mer protein i foderstaten hade jag nog bytt ut Krafften mot soja, potatisprotein eller raps.
 
Sv: energi & protein

Nja, det där är inte riktigt sant. Energi i fodersammanhang innebär inte energi/pigghet. Ett överskott av energi (MJ) kommer ombildas till fett, precis som hos oss människor.

Om hästen tappar hull och muskler trots god motion är det förmodligen ingen bra foderstat. Man måste fodra med ögat även om man har räknat ut foderstaten, så man så snabbt som möjligt kan korrigera för att undvika att hästen blir för smal/tjock.
Lucern är ett mycket hästvänligt proteintillskott, men om det saknas mer protein i foderstaten hade jag nog bytt ut Krafften mot soja, potatisprotein eller raps.

ja, jag fodrar även med ögat då han är känslig, har lätt för att tappa så jag håller hela tiden koll så jag vet när jag ska öka /minska ngt.
Att han tappat ngt nu beror på att jag inte fått i honom tillräckligt i kylan och musklerna pga att det vart is överallt o inte kunnat rida så bra pass.
Eg känner jag att havren är onödig pga energi mängden, men han bygger bra hull och jag hittar inget annat bättre foder som jag kan lägga i morgon o kvälls spann- allt som ska blötläggas fryser, musli är det mkt energi i, får han lucern så så äter han inte det. något förslag? Söker ett protein rikt foder att ge morgon o kväll.
Ska kolla närmare på potatis protein, var finns det? Soja har jag fått för mig att det inte är bra, vet eg inte varför...
raps, vad är det? raps olja är ju bara energi??
 
Sv: energi & protein

Jag antar att du är medveten om att du motsäger dig själv lite.
Om hästen behöver mkt energi så kan det vara bra med havre. Om man nu tror att en häst blir piggare av mer energi, jag tror inte det, så är det i så fall havre som bör bidra till det och inte betfor. Havre innehåller mkt stärkelse som tas upp snabbt i hästen medan betfor mest består av fibrer som tas upp långsamt. Det blir som om du skulle äta druvsocker jfr med ex grovt bröd, ungefär.

Men om det är mer protein du vill ge så är det bättre med antingen lusern eller ett proteinkraftfoder.
Soja är ett bra foder för hästar, lättsmält och med en bra aminosyrasammansättning dvs bra proteinkvalite. Rapsolja innehåller 0 proteiner det är en annan del av rapsen det är frågan om, tror att det heter rapskaka. Kraffts protein är ett annat alternativ om man vill ge en dyrare variant.

Jag ger soja till mina hästar, inga problem alls, även fånghästen som jag är så rädd om får soja.
Man måste tänka på att det är ett proteinkoncentrat och alltså farligt om man överskirder maxgränsen. Men det gäller alla koncentrerade foder. Maxgränsen för sojamjöl är 100 gram per 100 kg häst och utfodringstillfälle. Man vänja in detta foder.

De som menar att det är farligt har säkert gett för mkt.
 
Sv: energi & protein

ja, det låter nog som om jag säger emot mig själv. Jag vet att han måste ha mkt energi för att hålla hull, och jag vet oxå att havren inte påverkar honom negativt, tvärtom, men jag är ovan vid så lågt protein resp högt energi som vi har iår det är därför jag svamlar lite.
Har funderat på krafft protein och får försöka tänka om ang sojan!
Varför jag funderade på betfor var pga att jag för lite mer än ett årsedan slutade med betfor för att sa vad det gjorde för skillnad, och han blev mkt lugnare. Nu är det ju ett bra foder så jag beslöt att börja igen och har gett en halv liter jätte länge tills nyss då jag ökade upp och samtidigt blev han piggare?? Men han får det ju efter rid o inte före så det borde inte vara det som påverkar utan bara ngt sammanträffande.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 355
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 321
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 111
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 832
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp