Energi till slö häst

Tilde789

Trådstartare
Kan ni tipsa om något bra tillskott/foder till en häst som behöver mer energi och tryck i ridningen på banan? Gärna något som ger resultat snabbt och som inte sätter sig i huvudet.
 
Vad får hästen för foder idag?

Jag kanske låter som en party-pooper nu men om det bara är på banan som hästen behöver mer energi så kanske det inte är energin det är fel på utan att hästen helt enkelt bara tycker det är tråkigt och inte har någon framåtbjudning?
 
Till viss del kan man väl ändå fodra för bättre prestation i träningen, jämför själv om du ska gå på gymmet efter att bara ätit nudlar i en vecka vs om du ätit ordentlig vanlig mat vs om du följer en diet gjord av en dietist för att optimera din träning.

Men innan man börjar tweaka sånt så måste man ju börja med en riktig foderstat. Lagom med energi, tillräckligt med protein, mineraler i balans.

TS: har du höanalys och vad äter hästen idag?
 
Havre kan göra att vissa stärkelsekänsliga hästar blir piggare men då brukar det just sätta sig i huvudet. Min är alltid jäkligt på g när hon äter havre, men hon blir så lättskrämd och koko att det ändå inte funkar😅
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
524
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp