Energideklaration

Magiana

Trådstartare
Inför överlåtelsen av huset hade säljaren låtit göra en energideklaration, vilket det är lag på att göra. Hon begrep inget av deklarationen, och det gör faktiskt inte jag heller. Det är bara en massa uppstaplade fakta om Atemp, om det finns solvärme eller solceller, hur mycket huset förbrukar i el, vilken energiklass det är på det, o.s.v.

Säljaren har alltså betalat 3000 kr för detta dokument som varken hon eller jag har någon nytta av. Någon lista på åtgärder finns inte i deklarationen, vilket jag ibland har sett att de har.

Så varför görs detta dokument? Vad är poängen?
 
Pappret är till för köparna så att man kan se vad man kan förbättra om det är en kass deklaration så att säga. Men om du har dåliga värden så brukar det ibland finnas med en lista på vad som kan vara bra att göra för att få upp värdet, ex byta fönster, fixa taket osv osv. I pappret finns det en bild med en massa linjer ritade som ett hus. Var sitter "ditt" hus någonstans, långt ut i kanten eller mer i mitten??
 
Mitt hus har energiklass F (d.v.s. näst sämst) men energideklarationen saknar åtgärdsförslag och det står inte vad som kan förbättras. Att husets energianvändning och elanvändning står med, med antal kWh, säger mig noll och intet.

Jag har ju sett andra energideklarationer för andra hus, då dessa legat ute till försäljning, och där har det stått vad som kan förbättras. I min deklaration står det inget om det.
 
Mitt hus har energiklass F (d.v.s. näst sämst) men energideklarationen saknar åtgärdsförslag och det står inte vad som kan förbättras. Att husets energianvändning och elanvändning står med, med antal kWh, säger mig noll och intet.

Jag har ju sett andra energideklarationer för andra hus, då dessa legat ute till försäljning, och där har det stått vad som kan förbättras. I min deklaration står det inget om det.
Men så ska det inte vara. När han har sammanfattat deklarationen så ska han skicka med en lista på förbättringar. Hade jag varit du så hade jag hört av mig till företaget och efterfrågat en sådan.
Risken finns ju att dem antog att ni fattar vad som ska bytas då effektvärdet är så dåligt att det är självklara saker, som typ fönster, dörrar, isolering etc. Men ring och hör med dem om det.
 
Det står redan på första sidan att Åtgärdsförslag inte har lämnats. Det är ju säljaren som är uppdragsgivare i detta fall och hon kände ju inte ens till lagen om att bostadshus ska energideklareras, så det kom som en "glad" överraskning när vi satt hos mäklaren. Eftersom det är säljaren som är uppdragsgivare till besiktningsmannen, så vet jag inte om jag kan vända mig till besiktningsmannen för att jag inte är nöjd? Verkar ju knepigt.

Som jag vet så säger lagen att en energideklaration ska upprättas, men jag har ingen aning om vad den måste innehålla för att vara en komplett energideklaration.

En besiktningsman kan inte förutsätta att en lekman känner till allt som går att förbättra, eftersom det ju är det man anlitar dem för.

Att effektvärdet är dåligt förvånar mig inte då huset är ett timmerhus från början av 1900-talet.
 
Nu har jag kollat runt lite på nätet och på http://www.energiradgivningen.se/forening/energideklaration står det "Energideklarationen kan även innehålla förslag på lämpliga åtgärder för att minska energianvändningen. Dessa åtgärdsförslag ska vara kostnadseffektiva, vilket innebär att de kommer vara lönsamma för ägaren av huset att genomföra."

Min fetning, d.v.s. det är inget krav att åtgärdsförslag ska vara med.

Längre ner läser jag:

"I energideklarationen ska bland annat följande anges:


  1. Byggnadens energiprestanda.
  2. Om OVK är utförd.
  3. Om radonmätning är utförd.
  4. Om byggnadens energiprestanda kan förbättras med hänsyn till god inomhusmiljö och i sådant fall rekommendationer om kostnadseffektiva åtgärder.
  5. Referensvärden
  6. Övrigt"

Där har "kan" ändrats till "ska" om byggnadens energiprestanda kan förbättras. Eftersom detta saknas, ska jag då utgå ifrån att det inte går? Eller smiter besiktningsmannen från jobbet genom att utelämna info? Några referensvärden har jag i alla fall inte sett i protokollet.

På boverkets hemsida läser jag vidare:

"Energideklarationen innehåller bland annat uppgifter om:


  • den uppvärmda arean i huset, kallad Atemp
  • energianvändning för uppvärmning, komfortkyla, tappvarmvatten och byggnadens fastighetsel
  • åtgärdsförslag, om energiexperten har föreslagit sådana, för att minska energianvändningen
  • om radonmätning är utförd eller inte, och i så fall uppmätt värde

Deklarationen innehåller även andra uppgifter, till exempel om värmesystemet och ventilationssystemet i byggnaden."


Med den texten framför nyllet utgår jag från att det inte är ett krav att lämna ett åtgärdsförslag.

Men jag blir lite irriterad när jag läser på den förstnämnda sidan. Där står det att "Energiprestandan ska anges i annonser när byggnaden ska säljas eller hyras ut och energideklarationen ska visas för spekulanter innan byggnaden säljs." Detta har inte skett. Miss av mäklaren som borde ha känt till detta.

Hur som helst är min energideklaration helt jäkla kass, för jag fattar inte vad jag ska göra med infon i den.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 326
Senast: Calmiche
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 403
Senast: cherie
·
Äldre Ännu en hustråd av mig... ;) Denna vända av att titta på hus gör mig förbryllad, och jag undrar egentligen vad en fastighetsmäklares...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp