Bukefalos 28 år!

Energirikt foder till liten hund

Ainon

Trådstartare
Just nu äter min hund (chihuahua 1,5kg) Doggy professional Extra active. Förr har han varit stor i maten (kunde lätt trycka i sig 2dl då han vägde närmare 1kg :p) men hans aptit har minskat och han äter kanske upp 3/4dl per dag. Han är dessutom väldigt aktiv av sig.

Har fått kommentarer från flera hundägare om att han är för mager och visst kan man skymta revbenen och ryggradens utskott ur vissa vinklar och kollar man på ryggen bakifrån så är den inte rund utan ryggraden sticker fram och ger en topp. Men uppifrån så har han väll normal midja. (BILD uppifrån)
Så tänkte pröva byta foder, vill ju inte bli anklagad för att svälta hunden :crazy:, behöver väll då antagligen något mer energirikt per volymenhet än det jag har nu

Näringsvärde Doggy professional Extra active:
Protein 30%, fett 20%, kolhydrater (NFE) 33%, växttråd 2%, mineraler (aska) 7% (kalcium 1,3% och fosfor 1,0%), vatten 8%.
Omsättbar energi 1 640 kJ/100 g.

Förslag?
Bör vara relativt lätt att få tag på och finnas i säckar som är max 5kg.
 
Sv: Energirikt foder till liten hund

Royal har ett högenergifoder "performance energy 4800" (33/30)som jag har gett mina i en månad nu. De två första veckorna gick unghunden upp 3 kilo :) Men ska gå tillbaka till Robur performance (33/25?) nu som inte är riktigt lika kraftigt.

Orijen kanske skulle vara något annars? (40/20?) Om din hund klarar av det höga proteininnehållet (det gjorde inte mina, annars supernöjd!)
 
Senast ändrad:
Sv: Energirikt foder till liten hund

Färskfoder? Är det sådana där korvar som brukar ligga i frysdisk i djuraffären? Fungerar nog inte så bra, då en korv skulle ta flera dagar att få slut på så de borde bli dåligt (eller?)

Orijen är jag tveksam till, har hört om så många hundar av samma ras som min som fått problem med njur och urinsten när de ätit fodret.

Ska kolla "performance energy 4800", har för mig att Uno åt det hoss uppfödaren och att jag var tvungen att byta eftersom jag bara hittade 15kg säckar. Men annars låter det ju bra.
 
Sv: Energirikt foder till liten hund

"Problemet" är att fodret i en öppnad säck verkar bli både torrare och tappa smak efter någon vecka eller två.

Jag har ju inte personligen det problemet efter en sådan säck inte räcker så länge, men jag vet att andra fått "problem" med smakligheten ;)
 
Sv: Energirikt foder till liten hund

Min mamma har småhundar, och därför räcker en säck rätt länge. Fast hon har 5 st, och dom är lite större än Uno förstås, så lika länge lär det väl inte behöva sparas.

Men hon häller alltid över torrfoder i en hundmatstunna direkt hon öppnat den, och har alltid locket väl tillslutet. På så vis håller sig hundmaten bra rätt länge.

Här går det en knapp 15 kilossäck i veckan, men jag har alltid min i tunna ändå :D
 
Sv: Energirikt foder till liten hund

Äsch, jag insåg att jag inte visste vad fodret jag använder innehöll. hrm.
 
Senast ändrad:
Sv: Energirikt foder till liten hund

Jag ger RC Energy 4800, och det är ett foder jag verkligen är nöjd med. Men tyvärr finns bara högenergifodret som stora säckar, eftersom det är tänkt att användas på exempelvis slädhundar och liknande.

Bor uppfödaren i närheten? I sådana fall kanske du kan få köpa loss en 5 kg av hennes säckar?
Jag vet att min mamma gör så med färskfodret hon också ger. Många valpköpare har ju bara en hund, och kan inte beställa hemm stora mängder på en gång, så då får dom köpa lite av henne åt gången istället.
 
Sv: Energirikt foder till liten hund

Färskfoder? Är det sådana där korvar som brukar ligga i frysdisk i djuraffären? Fungerar nog inte så bra, då en korv skulle ta flera dagar att få slut på så de borde bli dåligt (eller?)

Ta fram en korv och tina den bara så att du precis orkar trycka igenom en kniv och så delar du den i portionsbitar och fryser in. Det är en idé i allafall om du vill ge färskfoder, vet att många med små hundar brukar göra så eftersom det tar så länge för dem innan de fått i sig en hel korv...
 
Sv: Energirikt foder till liten hund

Ajdå :p Mina två äter ju en på två veckor så jag har inte det problemet.

Bebben: Hur mycket äter din hund egentligen :eek: Trodde mina åt mycket som gör slut på en på två veckor ;) Fast det kanske r du som har gd? Det måste bli dyrt!
 
Sv: Energirikt foder till liten hund

Tack för svaren alla! Det skulle vara lättare om man hade en stor hund, allt verkar vara anpassat till sådana, foder, täcken, tillbehör, allt...
....................

Barf känns för krångligt och svårt när jag inte är så kunnig. Dessutom grisigt :p
........................
Alltså jag tänker att det blir torrt och näringen borde försvinna om
man förvarar en öppnad säck i 5 månader. Fodret kanske tom blir dåligt/farligt?

Det ultimata vore om man kunde dela upp det i två-tre kilos förpackningar. Kan man förvara torr foder i frysen?
............................
Saybia, smart.

Ska kolla på sådana där korvar imorrn när jag ska till djuraffären. Undra om de är dyra? Hur vet man hur mycket en hund ska ha av de?
........................

Bebben: Hur många hundar har du? Blir ju över 2000pix i månaden :eek:
 
Sv: Energirikt foder till liten hund

............................
Saybia, smart.

Ska kolla på sådana där korvar imorrn när jag ska till djuraffären. Undra om de är dyra? Hur vet man hur mycket en hund ska ha av de?
........................

Jag kommer inte riktigt ihåg vad det kostade när jag gav min kines färskfoder när hon var lite tunn i "tonåren", men det och pris kanske står på tillverkarens hemsida? är väl lite beroende på vilket färskfoder man ger och så.
 
Sv: Energirikt foder till liten hund

Men oj, du har ju typ 10 hundar mer än mig :eek: :D Ja, kanske inte så många, men det har väl både stora och små hemma också?

Mitt skäl till tunna är inte längre färskheten (Började med tunna på den tiden jag bara hade en hund, då tog det ju mycket längre tid att äta upp) utan en klåfingrig, hundmatsätande son..:rofl:
 
Sv: Energirikt foder till liten hund

Haha, jo, det går åt en del här. När alla 3 hundarna åt samma foder gick det 4 säckar i månaden, precis en i veckan alltså. Sen kastrerades tiken, och hon går numera på ett lite billigare foder med mer bukfylla i. Så nu går det bara 3 säckar i månaden av RC i alla fall ;) Och så 1 säck med tikens foder då.

Min GD äter i runda slängar 14-15 dl om dagen, och Amstaffen äter ca 9-10 dl. Tiken äter 7-8 dl av den lite billigare maten. Sen växlar ju valpens behov hela tiden nu också när han växer så fort fortfarande, så det kommer att öka ännu mer, för att sen sjunka igen.

Men jag förtränger faktumet att dom tidigare kostade mig över 1600 kr enbart i matkostnader (Utan uppfödarrabatten hade det gått på över 2000 kr). Nu har det sjunkit till hela 1300 kr :D
 
Sv: Energirikt foder till liten hund

Jag har 3 hundar :) 1 GD på 5 mån (40 kg), 1 Amstaffhane på 2 år (33 kg) och 1 Stafftik på 5 år (20 kg). Så strax under 100 kg hund som ska utfodras ;) När Astor är vuxen blir det typ 140 kg hund, hehe.
 
Sv: Energirikt foder till liten hund

Har papilloner och mina äter Pro Plan Small Adult. Ett foder speciellt framtaget för små vuxna hundar som behöver mer energi per kg kroppsvikt än större hundar.
Protein 29%, Fett 18%, Fibrer 2%
Finns i fpk om 3 kg, 7 kg och 15 kg säck. Jag köper mitt foder på Granngården.
Funkar jättebra på våra hundar som tränas, motioneras mycket. Dessutom är en av hundarna väldigt dålig på att äta och därmed hålla vikten, men har blivit bättre på detta foder(den åt tidigare Puppy Small men har nu gått över till Adult Small).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 497
Senast: snorp
·
Övr. Hund Någon som testat?? Hur tycker ni att det är? bra/dåligt? Har blivit tillfrågad om att prova det på jyckarna och tänkte då prova...
Svar
9
· Visningar
4 565
Senast: Bebben
·
Övr. Hund Hundfoder är min svaga sida,med rätt formulering låter det "mesta" bra i mina öron tyvärr. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig...
Svar
18
· Visningar
1 486
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp