Energirikt kraftfoder till fullblod?

J0ll4n

Trådstartare
Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och känner inte riktigt att jag kommer fram till något.

Detta handlar om kraftfoder, främst till fullblod som behöver gå upp lite i hull. Jag har koll på att det är a & o med bra värden på grovfodret, han har fri tillgång till detta. Men om vi lämnar det ämnet för nu och bara fokuserar på kraften! Energi är ju det som hästen behöver för att kunna gå upp. Men vad finns det för kraftfoder som ger mycket energi utan att hästen blir ”knäpp”?

I dagsläget ger jag min 13-åriga fullblodsvalack 0,5-1kg fiberpellets/dag. Han har en känslig mage och tänker på vad jag ger honom som är så skonsamt som möjligt.

Har läst mig till att många även ger potatisprotein, grönmjöl & rapsolja mm.

Av vad jag förstått så är det många som ger sina hästar Groov Protein. Men när jag jämför denna sort med Horselux Fiberpellets tycker jag att dessa känns ganska snarlika?

Jag är absolut ingen expert och tycker inte att jag är speciellt duktig på det heller tyvärr.
Därför ber jag nu om lite om hjälp. Vad kan funka att ge till ett fullblod som behöver upp lite mer i hull?

Tacksamt för vänliga svar och hoppas att någon stackare orkat läsa allt! :)
 
Det är inte alls säkert att det enbart är energi som hästen behöver för att gå upp. Min upplevelse är att många svårfödda hästar är betydligt känsligare för att energi/protein balansen stämmer (för dem) än vad man kan tro och då kan man putta i dem hur mycket energi som helst utan att få önskvärt resultat.

Steg ett är att veta vad grovfodret innehåller och hur mycket hästen äter. Inte bara 'fri tillgång' utan hur mycket den faktiskt äter av det fodret. Sen kan man börja titta på att justera med kraftfoder utanpå detta. Då kan man också få experimentera lite med balansen mellan energi och protein för att se vad hästen svarar bra på.

Om man är smart sedan så skriver man ner vad hästen får och vad detta innehåller - så har man facit till nästa år.

Jag har själv aldrig ägt en häst som blivit 'knäpp' av kraftfoder. Jag har väl haft tur eller nåt. Jag försöker fodra med så 'rena' fodermedel som möjligt; havre, betfor/betfiber, potatisprotein, lucern osv. Olja kan vara en del men det har jag aldrig behövt använda själv.
 
Min förra häst behövde mycket energi i foderstaten och han fick Vitafor Derby när jag behövde få upp honom i vikt. Havrefritt med både snabb och långsam energi.
 
Om man tänker kalorier (föra att få hästen att gå upp i vikt) så kan jag rekommendera att, efter det @Elo skriver, testa att sätta in en fetare havresort. Det finns svarthavre och en som ska innehålla ännu mer fett.

Vad jag har förstått är det stärkelsen i havren som kan göra dem "knäppa" men att det är betydligt mindre risk med hög fetthalt i den. Men detta får någon som kan lite mer kanske skriva om det finns någon sanning i.

Vissa hästar går ner i vikt av att ligga högt på protieinsidan, kvoten. Min ena fjordhäst har den tendensen.
 
Ofta behöver svårfödda hästar både energi och protein. Därför är tex lusern bra att ha som bas. Olja är annars bra, men det kan man inte ge hur mkt som helst av. Vet även folk som upplever väldigt god effekt av foder gjort på riskli.

Jag skulle nog testa en kombination av lusern, risklipellets och olja. Räkna ut hur mkt olja den max kan få och öka successivt till den mängden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
625
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 522
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 903
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp